verschillende typen PVA zakjes/stings

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor MarkBeernink » 07 Sep 2012, 12:18

Hallo iedereen, graag zou ik jullie meningen eens horen over de verschillende typen PVA zakjes/strings.
Merken jullie nog verschil tussen de goedkope merken en de wat duurdere of is het verschil niet waarneembaar?

Daarnaast zijn er tegenwoordig mooie (vul)systemen op de markt die het gepruts om een PVA zakje te dichten met een PVA string overbodig maken... nut en noodzaak of gewoon handig? Persoonlijk gebruik ik nog steeds een PVA string om het zakje te dichten.

En last but not least levert het nu daadwerkelijk meer vis op dan wanneer je rondom bijvoerd middels een werpstick of katapult, persoonlijk vind ik het een fijn idee dat er in de omiddlelijke omgeving van mijn haakaas crushed boilies en wat ander voer ligt.

Groet,
Mark
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: verschillende typen PVA zakjes/strings

Berichtdoor CarpTracker » 07 Sep 2012, 15:17

Zelf gebruik ik zo goed als nooit een PVA zakje, netje of PVA strings.
Op het Twentekanaal kan er een behoorlijke stroming staan en de zuiging van de passerende schepen laten het
voer toch niet op de plaats liggen bij het haakaas. Meestal voer ik wat rondom het haakaas met de werppijp
of als er langs het kantje gevist word even wat met hand erbij gooien. Bovendien is het ook geen doen om tig
keren een PVA zakje te monteren als je b.v. naar de overkant vist met al die passerende schepen en keer op keer
opnieuw moet inwerpen. Als je dan al niet in een keer op de beoogde plaats werpt dan mag je nog vaker een PVA
zakje monteren. Voor mijn manier van visserij is het geen optie om met het vullen en wisselen van PVA zakjes/strings mijn tijd en geld mee staan te verdoen. Op stilstaand water is het een ander verhaal.

Kwaliteit van PVA kan nogal eens verschillen. Kan me nog goed de meerkoet voor de geest halen die 's morgens
vroeg op de stek dook en met een string boilies in z'n bek weer omhoog kwam die ik de avond ervoor gemonteerd
had voor de nacht. Tegenwoordig hebben ze PVA voor hoge en lage watertemperaturen die dan respectievelijk
langzamer of sneller oplossen.

AfbeeldingAfbeelding
PVA string, zakjes en netjes uit een ander topic.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor mike.l » 07 Sep 2012, 18:00

Gebruik eigenlijk altijd funnel-web 35 mm met wat boiliekruim,een paar bollen en high-riser foam erin. En om de hair aan de haak te fixeren en tegen vuillopen van de haak, high-riser foam op de haak.
Bij werpen tegen het tanglen en bij uitvaren zodat de boel bij het afzakken naar de bodem niet in de war kan raken.
Door de high-riser foam in de funnel-web zal het haakaas altijd later dan het lood op de bodem komen.
Ik gebruik verschillende soorten naar gelang watertemperatuur of grotere diepte. ( oplostijd )
Stringer-tape gebruik ik ook wel eens maar heeft niet mijn voorkeur, ik zelf gebruik alles van Fox.
Bij goedkopere soorten gebeurt het, met name bij lagere watertemp., dat de PVA zeer langzaam oplost en residu achterlaat op het aas.
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor dutch carp » 26 Sep 2012, 19:55

Ik gebruik altijd die van fox funnel web of pva sting ook van fox op het kanaal altijd de pva string.
Ik vis nu met een vis meel boilie boven op een zoete bollie krumels.
Met de andere stok anders om .
Witte krum met donkere bollie erop bevalt me goed.
Random avatar
dutch carp
 
Status: Offline
Berichten: 200
Geregistreerd: 10 Mei 2012, 14:46
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post
Voornaam: Paul

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor carpio » 27 Sep 2012, 12:52

Ik heb nu als alternatief voor het dure Korda funnelweb een bulk spoel van Fox. Moet zeggen dat ik de kwaliteit van Fox minder vind dan die van Korda ( de prijs is ook lager). Heb regelmatig een kapot web tijdens het vullen daar had ik met korda nooit last van.

Tip: Bij een nieuwe klos PVA even 5 cm in het water gooien en kijken naar de oplostijd.
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor floris1204 » 27 Sep 2012, 15:50

gebruik die van fox. de rapide. 16 euro ofzo heb je 100zakjes. kost dus.niet veel. en is super.
als foampjes gebruik.ik sinds kort ook die van fox. wel die bulk. in.zon potje vind ik te duur.
Random avatar
floris1204
 
Status: Offline
Berichten: 1036
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 16 Apr 2011, 07:24
Thanks: 27
Thanked: 18 keer in 16 posts

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor sandermiddelhuis » 27 Sep 2012, 16:56

ik gebruikte de funnel web van korda. maar tegenwoordig gebruik ik het helemaal niet meer ik had teveel last van de platten :) schuimpjes gebruik ik nog wel eens vooral die gekleurde van solar bevallen me goed. grtn :-)
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor Louis » 27 Sep 2012, 18:58

carpio schreef:Tip: Bij een nieuwe klos PVA even 5 cm in het water gooien en kijken naar de oplostijd.


Oplostijd wordt mede bepaald door watertemperatuur. Wanneer je deze test midden in de zomer doet lost de pva een stuk sneller op dan in de winter.

Had zelf ook vaak de Korda Funnelweb, maar laatst een klosje Fox gekocht (goedkoper hè). Bij mijn weten zijn er twee soorten bij deze merken. Eentje is met een grote en een met een kleine maaswijdte. De grote mazen zijn dacht ik voor winter en de kleine voor de zomer.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor mike.l » 27 Sep 2012, 21:07

Klopt er zijn 2 soorten fijn en grof, hier zit een duidelijk verschil in oplostijd.
Wanneer ik in diep water vis gebruik ik 2 lagen, dan weet ik zeker dat de boel niet oplost of los van je haak komt voor het op de bodem is.
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: verschillende typen PVA zakjes/stings

Berichtdoor Gast » 31 Aug 2019, 15:52

Ik koop mijn PVA zakjes altijd hier.Goede kwaliteit!

https://shop.karper.nl/karperspullen/pva-karper/
Gebruikers-avatar
Gast
 
Status: Offline
Thanks:
Thanked: keer in post


Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron