Oplossing voor losschieten van de karper.

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Louis » 19 Mrt 2012, 22:26

Lossers hebben een oorzaak en die moet je zien te achterhalen. Klinkt logisch maar hoeveel karpervissers zetten nog de haak door daadwerkelijk aan te slaan?
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Karperjager » 20 Mrt 2012, 00:34

Als de haak direct na de aanslag losschiet zit er een fout in je rig. Schiet de karper los ergens vlak voor de landing, dan heeft de haak zitten snijden of je hebt domweg pech gehad.
Maar zoals zo vaak, de ene keer kun je niets verkeerd doen, op het andere moment gaat alles mis en vang je minder als zou moeten doordat er enkele vissen losschieten.
Soms weet je de oorzaken direct te neutraliseren, soms lukt dat niet. Karpervissen blijft alleen daarom al fascinerend.
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor CarpTracker » 20 Mrt 2012, 01:38

Maar wat ik niet goed snap is dat er mensen zijn die na 25 jaar karpervissen zich nog de kop gek laten maken door
allerlei innoverende, high technologie, zgn anti kopschud, lood systemen en meer van die ongein die aangeboden
word en keer op keer de boel omgooien om dan vast te stellen dat je in het gunstigste geval toch wel minimaal
1 op de 10 karpers verspeeld door een loschieter. Daar was je immers toch al jarenlang achter ? Soms kunnen
dat er een paar kort achter elkaar zijn, soms tientallen achter elkaar weer niet. Wat je ook doet.

Wat ik het meest lachwekkende vind wat ik ooit gezien heb is de wel 10 seconden kopschuddende karper op
een DVD die met een anti kopschud rig gehaakt was. (oeeeh aaaahh oeeeh kijk 'm schudden) Die rig met zijn
schuivend lood werkt het kopschudden zelf in de hand is mijn stelling. Man, die tijd moet hij helemaal niet
krijgen om dit staaltje uit te halen. Kopschudden en gelijk hangen en daarbij is de haakkeuze belangrijker dan
dat hele systeem. En ondertussen weet ik bijna wel zeker dat de meesten na diverse systemen geprobeerd te
hebben gewoon weer overstappen op hun eigen vertrouwde, meestal vrij simpele, maar wel in de meeste
omstandigheden werkende rig.
Het voegt allemaal zeer weinig, niets of in sommige gevallen zelfs verslechtering toe.. Waarom? Elke karper
aast anders. Het zijn allemaal moment opnames naar allerlei omstandigheden van dat moment en volgens mij
kun je het best als je het water en de vissen een beetje kent daarvoor een universele rig hebben die het beste
maakt van allerlei omstandigheden. Zo'n universeel rigje kan misschien wat nadelen hebben (Cruyff: Elk nadeel
heb ze voordeel) t.o.v. een rig die b.v. specifiek antikopschud zou moeten zijn. Daar tegenover haak je karpers
die helemaal niet kopschudden bij de prik maar er direkt als een speer vandoor gaan of juist een beetje aftast,
langzaam wegzwemt, achteruitzwemt enz. weer veel beter.

Heb zelf ook jarenlang geklooid met rigs, maar laat dat nu meestal achterwege omdat ik niet de handel de kas wil
spekken met al die in mijn ogen misleidende slogans en zgn behaalde resultaten. Ben er lang geleden door schade
en schande zelf wijzer van geworden.
Stilstand is achteruitgang hoor ik dan zeggen. Ja dat klopt, bij veel karpermaterialen en met name rigmaterialen
betekent dat stilstand/achteruitgang ine portomonaie van de handelaar. Als er iets niet naar wens verloopt krijg
meestal e rig of het aas de schuld. Daarom hebben we inmiddels misschien ook meer aanbieders in deze producten
dan dat er wereldwijd electronica fabrikanten zijn. ::))

Kom maar op met die echt werkende, baanbrekende anti loschietende superrig, haak, onderlijn of wat van materiaal
van die laatste 50cm dan ook. Sta voor elke echte verbetering open en zal de eerste zijn die overstapt maar zie dat
bij de huidige ontwikkelingen en ideën om een karper met een haak te vangen nog niet snel gebeuren.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Lesley » 20 Mrt 2012, 03:28

Ik ben juist wel voor een stuk lood dat los komt bij het kop schudden. Geeft de vis veel minder kans om het lood als gewicht te gebruiken zodat de haak los komt.

Gr.
Gebruikers-avatar
Lesley
 
Status: Offline
Berichten: 403
Geregistreerd: 05 Jan 2011, 13:11
Thanks: 4
Thanked: 12 keer in 9 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Louis » 20 Mrt 2012, 09:32

Ik ben het wel voor een groot gedeelte eens met Harry, maaaaaaaaaaaar stilstand is achteruitgang!!
Wanneer je op een water alleen zou mogen vissen dan zal blijken dat je systeem/rig in het begin vis oplevert maar naar verloop van tijd steeds minder. Karpers kunnen namelijk leren van hun fouten! Nu zijn er slimme en domme karpers en ook vergeten ze na verloop van tijd weer dingen (gelukkig maar!)
Een rig of systeem is maar een onderdeel, net als aas, van en het hele plaatje. Wanneer alles klopt vang je vis.
Bij de instantvisserij is het meestal wenselijk om scherp te vissen met zo kort mogelijke onderlijnen en zo klein mogelijke haken. Na een voercampagne heeft de karper vertrouwen opgebouwd in het aas en kun je wat minder scherp vissen om toch goed te vangen.

Wat het kopschudden betreft zijn we natuurlijk zelf ook een beetje geconditioneerd door alle onderwatervideo's. Dit kopschudden is een natuurlijke reactie die vroeger toen nog (wel) goed op vast lood werd gevangen ook al plaatsvond. Bij lood tot 100 gram kan ik geen verschil bemerken tussen vast of schuivend. Bij zwaarder lood heb ik wel het idee dat schuivend beter werkt. Dit komt misschien ook omdat lichter lood niet zo gemakkelijk gaat schuiven dan zwaarder lood.
Met logisch nadenken over je rig/systeem kom je meestal een heel end.
Denk hierbij aan de grootte van je haak ten opzichte van het aas. Kleine haak en groot aas dan de hair wat langer maken.
Harde bodem dan een wat zwaarder inlinelood gebruiken.
Bij een zachte modderbodem kun je het zelfde effect met een licht wartellodje bereiken omdat het zich als het ware in de bodem vastzuigt.
Vis je op een compacte voerstek of voer je verspreidt? Pas hierop de lengte van je onderlijn aan.
Vergeet niet dat de ene dag de andere niet is. Op de ene dag is de vis los en kun je niks verkeerds doen terwijl de volgende dag alles uit de kast gehaald moet worden om een beet uit te lokken maar dat is vissen hè.
Niets werkt altijd en overal. Een rig/systeem wat op alle wateren werkt bestaat wel maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Blijven nadenken dus.
Kijk ook eens wat anderen doen en of ze er goed op vangen zo niet zoek het in een andere richting.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor floris1204 » 20 Mrt 2012, 20:09

je moet een ballans zoeken, tussen onzin en meerwaarde.
ben zelf wel voorstander van shocker systeem. maar de rig houd ik gwn simpel.
Random avatar
floris1204
 
Status: Offline
Berichten: 1036
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 16 Apr 2011, 07:24
Thanks: 27
Thanked: 18 keer in 16 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Hummelink » 21 Mrt 2012, 09:16

CarpTracker schreef: Die rig met zijn
schuivend lood werkt het kopschudden zelf in de hand is mijn stelling.


Waarom?
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor mike.l » 21 Mrt 2012, 11:17

Ikzelf heb juist ( ondanks alle onderwaterbeelden ) de indruk dat als je schud aan het lood, dat die juist de haak er verder intrekt door de middelpuntvliedende kracht, mits die al goed geprikt heeft ???
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Louis » 21 Mrt 2012, 12:50

mike.l schreef:Ikzelf heb juist ( ondanks alle onderwaterbeelden ) de indruk dat als je schud aan het lood, dat die juist de haak er verder intrekt door de middelpuntvliedende kracht, mits die al goed geprikt heeft ???


Tenzij je heel zwaar lood gebruikt, waarmee niet meer te gooien valt, zal de haak niet snel ver genoeg (tot over de weerhaak) indringen ben ik bang. Een karperbek is toch vaak harder dan je denkt.
Zag je vroeger dat de karper hoofdschuddend een run produceerde hebben sommige vissen geleerd dat dit in een bezoek op de mat resulteerd en proberen ze tegenwoordig stationeer de haak dmv kopschudden te lossen.
Het kopschudden gaat van de ene naar de andete kant waardoor de haak juist wordt losgewrikt ipv dieper te penetreren zoals bv bij een run door de slip of het aanmeppen.
;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor CarpTracker » 21 Mrt 2012, 14:59

Hummelink schreef:Waarom?


Omdat je op de beelden ziet dat geprikte karpers, mochten die ueberhaupt al kopschudden en met dit
systeem gehaakt zijn vaak langer door blijven gaan met het kopschudden dan die op vastlood gehaakt worden.
De enkele karpers die dit doen zullen waarschijnlijk een (diepe) inhaking verwachten die (nog) niet komt.
Instinctief doorgaand totdat ze door hebben dat ze er alsnog vandoor moeten afhankelijk van het gedrag van
die specifieke karper.
Daarintegen is het met vast lood volgens mij meestal zo dat na de eerste kopschudaktie (als ze dat al doen)
de haak nog dieper penetreert en er eerder vandoor gaat. Dit is wel een honderdtal keren te zien op andere
onderwater opnames van o.a. Jerome Moisand. (Die heeft niets te verkopen en deze filmpjes zie ik het liefst)
Ze beginnen met kopschudden als de haak al iets vlees gepakt heeft. Waarom dan de kans geven en daarmee tijd
om door te gaan met kopschudden met een wegschuivend lood. Dat kan 2 kanten opgaan.
Maar nogmaals het zijn allemaal slechts momentopnames van enkele getoonde wel kopschuddende karpers.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor CarpTracker » 21 Mrt 2012, 17:45

ps
Een goede haak keuze is volgens mij dan ook effectiever.
Probeer de "Tjeboeb trick" maar eens met een klauwhaak en naar binnen gebogen haakpunt die
volgens mij moeilijker te lossen is en bovendien verder de bek ingaat door het wrikken tijdens
het kopschudden t.o.v. rechte haak en punt:

De "Tjeboeb trick": viewtopic.php?f=36&t=769#p4837
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor mike.l » 21 Mrt 2012, 19:23

Als "aanstichter" van deze discussie was de vraag aan mijzelf eigenlijk , ik heb eigenlijk nooit last van losschieters na het haken, en al zeker niet na een minuutje de vis " vast " te hebben gehad.
Zonder mijzelf nou een veer in de r**t te willen steken, als ik een aanbeet krijg zit de vis 99 op de 100 keer vast .
Ik vis bijna altijd met dezelfde type onderlijn, alleen de lengte varieer ik, maar ik mag graag wat exprimenteren met de 2e of 3e hengel.
Doordat ik een aantal losschieters op rij had in dezelfde sessie, en deze allemaal op een haakmaatje 10, terwijl ik normaal met nr. 6 en/of 8 vis. ( 6 bij een 20 mm bol, 8 bij een 15 mm bol. )
Nadat ik weer terugwisselde naar maat 6, had ik 2 aanbeten die weer geland werden.
Vraag aan mijzelf is dus, ligt dit dan alleen aan de haakmaat op dit water, waar de vissen vrij dikke en verharde onderlippen hebben, waar je dus ofwel een grotere haakmaat kan/moet gebruiken of een langere hair, waardoor je hoopt te haken in " zachter" vlees.
Onderlijntjes knopen vindt ik gewoon een leuke bezigheid,maar de variant die ik jaren geleden eens heb geknoopt werkt nog steeds, maar proberen kan geen kwaad toch ? :)
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

VorigeVolgende

Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron