DROP OFF MONTAGE

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor GOGREEN » 26 Nov 2013, 14:01

Hallo Mannen
Jullie kennen me als de uitvinder van het stalen werpgewicht met de zigzag strip en het alternatief voor het lood. (stalen stenen en takken ) en alle werpgewichten van staal.
Ik volg overal de discussies over werpgewichten van zoetwater en zeevissen en steek daar iedere keer weer veel van op. regelmatig plaats ik een bericht om een discussie los te maken om zodoende te horen wat er leeft.
De laatste tijd is er veel te doen om het drop off systeem , men ergerd zich aan het dumpen van lood bij de aanbeet.En terecht omdat het niet erg milieu bewust overkomt. ZIE DISCUSIE VAN JEROEN NEEF
Bij meerdere forums hoor ik steeds weer waarom men dat niet doet met stenen , men vervuild dan geen milieu en deze oplossing is prima te gebruiken als men toch de boel uitvaart.
Ik heb daar eens over nagedacht en heb er zowiezo al een oplossing voor bedacht.
Wat is volgens jullie een perfecte oplossing, en wat moet het wel en niet doen?
Laat het weten zodat ik deze bepaalde eigenschappen in kan bouwen om ook hiervoor een goed alternatief te brengen als het lood verboden wordt.
Laatst gewijzigd door GOGREEN op 26 Nov 2013, 23:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
Random avatar
GOGREEN
 
Status: Offline
Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Nov 2013, 20:32
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor CarpTracker » 26 Nov 2013, 15:40

Het alternatief voor de huidige loden werpgewichten, zowel ijzer, glas en steen was ik volgens mij al
eens eerder ergens tegengekomen. Ooit zal het lood wel eens verboden gaan worden voor het gebruik in
de hengelsport.
Je mag de foto's van de door jou gemaakte ijzeren alternatief hier met alle plezier plaatsen dan weten
we waar we het over hebben. Steen als loodvervanger schijnt al regelmatig gebruikt te worden en is ook
al te koop. Zolang het lood niet verboden gaat worden blijven we het toch gebruiken denk ik want er is
maar weinig betaalbaar materiaal met een zo hoog soortelijk gewicht als lood en wat zo gemakkelijk te
bewerken is. Dat dropp off systeem, als er lood gebruikt word, slaat volledig de plank mis:
Lees hier: Remko Oude Elferink @ Drop-Off lood..

steen_lood_werpgewicht.jpg
steen_lood_werpgewicht.jpg (55.23 KiB) 5414 keer bekeken

.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor GOGREEN » 26 Nov 2013, 19:16

Hoi Carp tracker.
Ik wil met alle plezier div foto.s plaatsen maar krijg dat niet voor elkaar.
Ik ben van de oude garde 74 jaar en kan niet met computers omgaan.
zou jij daarmee willen helpen?
ik hoor het wel
Random avatar
GOGREEN
 
Status: Offline
Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Nov 2013, 20:32
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor CarpTracker » 26 Nov 2013, 19:26

Geen probleem. Ik neem aan dat een email sturen wel lukt, stuur ze maar naar : carptracker dan
plaats ik ze wel even voor je !
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor GOGREEN » 26 Nov 2013, 23:47

Het gewenste redelijke gewicht verkrijg je door de grote van de steen. Ik dacht geen probleem met uitvaren toch?
Ik heb een oplossing waarbij de eerste aanbeet zorgt voor het volle gewicht op de haak, meteen daarna lost de steen. Zelfs nog instelbaar als men het lossen stroever wil laten verlopen. Men heeft ook geen hinder van de wartel op de steen en het geheel is zeker niet duurder dan lood.
Bij het wederom optuigen van het systeem is de montage van de nieuwe steen 5 seconden werk.
Bij het uitvaren heeft men ook het voordeel dat men een platte ovale steen kan gebruiken die minder wegzakt in de modder en meer opwaardse druk heeft. De camouflage mogelijkheid is Zwart ,grijs, zandkleur. Groen en gemaleerd.
Wil men het niet gebruiken als drop off dan kan men het als een gewoon systeem gebruiken.
Ik denk tevens dat het werpen met stenen nogal meevalt als je de juiste (druppelvorm) steen uitzoekt.

De stenen op de foto zijn van staal dus stukken kleiner dan gewoon steen en de vorm kan aangepast worden
voor werpen. Dit wordt uitgebreid met een boom blaadjesvorm.
Ik denk dat als het lood verboden is dit een leuk en best goedwerkend alternatief zal blijken.

Ik hoop op veel reacties

stenen_werpgewicht.jpg
stenen_werpgewicht.jpg (42.51 KiB) 5385 keer bekeken

Stenen en takken als werpgewicht, gemaakt van ijzer.
Random avatar
GOGREEN
 
Status: Offline
Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Nov 2013, 20:32
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor CarpTracker » 27 Nov 2013, 00:35

Dat ziet er goed uit. Milieuvriendelijk en tevens goed camouflagelood gemaakt van staal.
Die stalen takjes vind ik ook wel gaaf. Mocht er met het drop-off lood systeem gevist worden dan
lijkt me dit een goed alternatief. Op de toekomst voorbereid.

Hier nog even een paar toegestuurde foto's:

ijzereren_werpgewicht.jpg
ijzereren_werpgewicht.jpg (13.92 KiB) 5385 keer bekeken

easy_catch_caster.jpg
easy_catch_caster.jpg (25.12 KiB) 5385 keer bekeken

IJzeren werpgewicht, als vervanger voor het lood ,voor o.a het karpervissen. In de gewichten van
50, 60, 80, 100, 125 en 175 gram.

Wat ik mis zijn de stalen inline 'loden'. Daar word ook veel gebruik van gemaakt in de karpervisserij. Die
zouden dan ook in staal uitvoering verkrijgbaar moeten zijn. Daar deze stalen werpgewichten in deze vorm
geperst zijn lijkt me dat geen gemakkelijk klusje of word daar nog aan gewerkt ?
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor spidey106 » 27 Nov 2013, 12:49

Hallo .....
Dat ziet er erg goed uit. -)tnx Ik ben niet heel erg op de hoogte maar is het soortelijk gewicht van ijzer niet veel lager als van lood? En krijg je daardoor niet veel grotere gewichten? En aansluitend daarop zal de inhaking met de standaard wartel montage een stuk minder direct zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de oplossing die je hiervoor bedacht hebt.

Groeten Peter
Random avatar
spidey106
 
Status: Offline
Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Nov 2012, 16:11
Woonplaats: Enschede
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post
Voornaam: Peter

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor CarpTracker » 27 Nov 2013, 15:08

Staal is 3,5 gram per cm³ lichter dan lood dus het werpgewicht zal wel een stuk groter moeten
worden om hetzelfde gewicht te krijgen.

Soortelijk gewicht bij 20°C.
Staal 7,8 g/cm³
Ijzer 7,86 g/cm³
Lood 11,3 g/cm³
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor frank » 27 Nov 2013, 20:21

Dat vind ik nu een leuk en goed alternatief om lood te vervangen.
Zelf vis ik in 99% van mijn visserij met inline lood,dus ben benieuwd of daar wat van ijzer voor gaat komen .....
Zo ja,dan ga ik direct over op ijzer,want een beter milieu begint bij je zelf toch ?? ;)
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor CarpTracker » 27 Nov 2013, 20:37

Ik heb zoals altijd wel een goedkoop alternatief voor als je met de voerboot uitvaart.

Koop een stalen strip van gewenste dikte/breedte.
Knip de stukken in het gewenste gewicht en pik er in het midden even met een lasapparaat een
oogje op. Wat zal het een weerstand hebben bij het opnemen van het aas door de oppervlakte! Het is
bij het willen droppen van van het gewicht in elk geval een stuk milieuvriendelijker dan lood.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor Daaf » 28 Nov 2013, 20:27

Ik geef niks om al die vage camovormen enzo, maar een ijzeren gewicht wat lekker zwaar en goed te werpen is zie ik zeker meerwaarde in.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: DROP OFF MONTAGE

Berichtdoor GOGREEN » 29 Nov 2013, 13:18

SAVE0040.jpg
SAVE0040.jpg (43.69 KiB) 5301 keer bekeken
Hallo Carptracker.

Zo zijn er zijn legio mogelijkheden om drop off te realiseren. Waar we naartoe moeten is een alternatief waar iedere sportvisser mee uit de weg kan . Goed bedoeld van die strip maar niet iedere sportvisser kan lassen en heeft niet het geduld om creatief te zijn.Als het lood verboden is moet iedere sportvisser de keuse hebben uit goede alternatieven die op geen enkele manier belastend zijn voor het milieu. Steen is een materiaal wat in de natuur voorkomt en heeft qua werpeigenschap uiteraard nadelen maar met uitvaren is het een perfect alternatief. Als men een groter gewicht wenst en de steen wordt groter is dat volgens mij ook geen probleem met uitvaren . Met lossen heeft het meer voordelen dan staal zoals camouflage, geur inbreng,kleur keuze en is niet storend voor het milieu.
Over jouw vraag over inline gewichten kan ik kort wezen , alle gangbare werpgewichten van lood worden vervangen door een stalen uitvoering.
Wist je trouwens dat het stalen werpgewicht met de zigzagstrip verder werpt dan de loodvariant? En dat stalen werpgewichten niet duurder worden dan lood, en dat staal het voordeel heeft dat er minder snel putjes en beschadiging in komen die daardoor zorgen voor ongewenste effecten tijden de worp zoals draaien en afwijking van de vlucht. (GETEST DOOR DIVERSE SURFCASTING FEDERATIES) Het enigste nadeel is de volume vergroting, maar als je er mee vist valt dat na een paar keer niet meer op en wil je echt niet meer naar lood. Graag hoor ik van iedereen hoe men hierover denkt als men onderstaande blog van Jeroen Neef heeft gelezen.
GROETJES
http://karperwereld.nl/blogs/item/the-b ... eroen-neef
Random avatar
GOGREEN
 
Status: Offline
Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Nov 2013, 20:32
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Volgende

Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast