vissen met de slappe lijn

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

vissen met de slappe lijn

Berichtdoor Johanvs » 09 Okt 2016, 14:27

Ik mis hier een topic over het vissen met slappe lijnen op karper.Ikzelf zie hier veel voordelen in en mijn vangsten zijn erdoor stukken verbeterd.Ik ben na een jaar of tien weer aktief bezig op karper sinds 2 maanden,veel rigs montages aas was weer even nieuw voor mij.
ik ben begonnen op een mij bekend water waar ik vroeger altijd goede vangsten had(20+ en 30+),de hengeldruk is daar wel afgenomen de laatste jaren hoorde ik omdat de vangsten echt nihil waren geworden.Maar ik uiteraard eigenwijs probeerde het met mij bekende systemen en strakke lijnen maar blankte keer op keer.Dus ik moest iets totaal anders verzinnen.Kleine haken 6 tot 8 korte onderlijnen lange onderlijnen andere mixen niks hielp,tot ik opeens op het idee kwam om het eens om te keren dus slappe lijnen inlinelood zonder stopper geen waker kortom echt het tegenovergestelde.Op dit water waren de vangsten overdag al sowieso nooit iets geweest enkel snachts smorgensvroeg.dus een dagsessie gepland om uit te proberen en zowaar binnen 5 uur 3 knappe vissen op de kant 1 verspeeld dit weekend een nacht gevist en er kwamen in totaal 8 vissen op de kant.Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben zo ja graag een reaktie hierop

groetjes Johanvs
Random avatar
Johanvs
 
Status: Offline
Berichten: 5
Afbeeldingen: 5
Geregistreerd: 13 Sep 2016, 21:29
Woonplaats: alkmaar
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post
Voornaam: johan

Re: vissen met de slappe lijn

Berichtdoor CarpTracker » 10 Okt 2016, 01:20

Op het kanaal waar ik altijd gevist heb was het vissen met slappe lijnen voor mij geen optie.
Een en al gezeik door de voortdurende lichte en soms sterke stroming van de ene kant naar de
andere kant die er aanwezig is door het schutten van de sluizen en afvoer van overtollig water.
Gigantische bochten in je lijn die enige vorm van goede beetregistratie zo goed als onmogelijk
maken.Wel kon je met een toplood vissen om de lijn dan op de bodem te houden en toch strak
maar ook daar had ik overwegend alleen maar slechte ervaringen mee. Niet omdat de beten minder
of meer werden maar om het verspelen van de vis door allerhande rotzooi op de bodem van het kanaal.
Jarenlang in de buurt van een oud ijzerwerf gevist en dan weet je het wel. Mosseltjes nog maar even
niet meegerekend die er in grote getale aanwezig zijn.

Op een zandput met een mooie schone bodem zonder al te veel rotzooi kan het vissen met een goede
zinkende lijn natuurlijk wel dressuurdoorbrekend zijn zoals je zelf al hebt ondervonden.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: vissen met de slappe lijn

Berichtdoor Louis » 10 Okt 2016, 17:34

Zoals Harry al zegt, hangt van de omstandigheden af. Wanneer je dichtbij vist en geen last hebt van stroming, wier of obstakels dan kan slap. In alle andere gevallen of strak of zoals ik het noem uitgebalanceerd zodat de laatste meter(s) over de bodem lopen en de waker dusdanig licht/zwaar is dat elke beweging wordt doorgegeven. Bij een heel erg slappe lijn is de beetindicatie natuurlijk ruk en met een beetje pech heb je er een platte aanhangen zonder dat je het in de gaten hebt. Ik zou in dit geval ook wat vaker mijn aas inspecteren.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts


Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast