Rig in de war na de worp ? Werp technieken

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

Rig in de war na de worp ? Werp technieken

Berichtdoor CarpTracker » 09 Mei 2015, 01:13

Wie kent het niet, de twijfel slaat toe na de worp, met in je hoofd de steeds wederkerende, malende
vraag of het boeltje nu wel of niet in de knoop ligt. Het is balen als je na een paar uur binnendraait
om je boilie te verversen en je ziet dat je rig als een spinnenweb al die tijd door elkaar heeft gelegen.
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt denk ik.
Wat kun je hier tegen doen om dit horror scenario te voorkomen ? Een van de oplossingen is om
met een stukje P.V.A string de onderlijn vast te knopen aan b.v. het lood. Het lost dan vanzelf op in
het water en je rig ligt goed. De kunst is dan wel om in één keer goed op je beoogde plaats te gooien
anders kun je weer opnieuw aan de slag met de pva string. Dit geld ook als je de rig in een PVA bagje
'verstopt' hebt.

Voor mij is dit nooit een optie geweest want ik probeer altijd met weinig en zo simpel mogelijke
middelen mijn ding te doen. Op het kanaal heb je er een dagtaak aan met al die scheepvaart en
stroming waabij je tot soms tientallen keren opnieuw in moet werpen. Vooral in Hengelo. In Enschede
valt het allemaal nog wel mee.
Door de loop der jaren word je één met je hengel en krijgt een bepaald "Fingerspitzen gefuehl"
in die stok en je weet ook zonder al die hulpmiddelen of het OK is. Nooit helemaal, maar wel
met voor 95 procent zekerheid.

Hoe doe je dat nu, om jezelf dat gevoel van twijfel te ontnemen ? Voor mezelf is het een routineklus
geworden zonder er ook maar een moment bij na te denken. De ó zo belangrijke worp waarna het
ervan afhangt of alles wel goed is gegaan en je niet al bij voorbaat voor joker zit.
Hoe ik dat zelf doe zal ik in de onderstaande stappen beschrijven:

• 1: Werp in en hou de hengel na de worp iets naar voren.
• 2: Volg het lood en de rig tijdens de vlucht en kijk of de boel niet door elkaar draait.(voor zover dat mogelijk is)
• 3: Op het moment dat je de plons hoort trek je de hengel langzaam een stukje naar achteren.
• 4: Tijdens het terughalen voel je de weerstand van het lood/rig in het water. Hieraan voel ik of het in de knoop in
het water terecht is gekomen tijdens de worp of landing. Hier heb je het eerder genoemde "Fingerspitzen gefuehl" voor nodig. Het een zijn met je materiaal.
• 5: Houd de hengel in dezelfde positie en laat het lood naar de bodem zakken.
• 6: Als het lood de bodem raakt voel je een schokje in je hengel.
• 7: Voel je een week schokje dan is de bodem zacht.
• 8: Voel je korte schok dan is de bodem hard.
• 9: Ook kun je eventueel voelen of het lood wegrolt van een talud af of van een onder water liggend obstakel valt.
•10: Houd de tijd in de gaten vanaf de plons tot aan de schok en je weet hoe diep je ligt. (wel of niet op het talud, vaargeul e.d.)
•11: Ondertussen heb je de hengel niet meer bewogen (zie 5) en de lijn ligt op dat moment al strak !
•12: Leg de hengel op de steun en hang de waker eraan (ondertussen de lijn strakhouden, niet meer aan trekken)
•13: Klaar is Klara en dan maar wachten op een onmeunige fluiter.

Luister ook naar het geluid van de plons van het in het water vallende lood. Een totaal in de war liggend,
of onder een andere hoek in het water komende rig geeft een afwijkend geluid en wees dan extra alert.
De plons verraad in het donker ook hoever je van de overkant ligt door het geluid dat weerkaatst word
van de oever. Aan het geluid kan ik horen of ik 'strak genoeg' lig als ik de overkant niet meer zie.
Hierbij wil ik nog wel even vermelden dat ik een gestroomlijnd (inline) lood gebruik. Het zijn allemaal
hulpmiddeltjes waaruit je veel informatie haalt en je voordeel mee kunt doen.

Tegenwoordig zie je veel, hoofdzakelijk nieuwe generatie, karpervissers hun rigs en het voer uitvaren met
een voerbootje al dan niet uitgerust met een fishfinder. Ook op de normale werpafstanden tot 70 meter.
Als je dan vraagt waarom ze dat doen dan is 9 van de 10 keer het antwoord: "Dan weten we zeker dat het goed ligt".
Als je dan antwoord: "Dat doe ik met mijn hengel", dan krijg je meestal een moment van stilte met verbaasde
en warrige blikken naar je hoofd.

Ik ben een beetje ouderwets, ik weet het.....
Misschien dan toch maar eens een keer een voerbootje met dieptemeter/fishfinder aanschaffen?
Denk het niet, totaal overbodig voor mijn manier van vissen op het Twentekanaal..

GrtZ, Harry
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Rig in de war na de worp ? Werp technieken

Berichtdoor alwin42 » 10 Mei 2015, 08:21

Gebruik anti tangle tube op je onderlijn of shrink tube, vast op je wartel. En als je ver werpt, gebruik helikopter systeem. En zorg altijd voor tube boven je lood dat langer is dan je onderlijn. Als je hier allemaal op let, komt het nog maar zelden voor dat je de boel in de war gooit is mijn ervaring.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: Rig in de war na de worp ? Werp technieken

Berichtdoor Teunis1356 » 10 Mei 2015, 09:53

PVA-wokkel boven je lood plaatsen, haak lichtjes inhaken, scheelt ook veel vuil op je haakpunt. :cool:
De formule voor volmaakt geluk: zeer druk bezig zijn met onbelangrijke zaken.
Ik vis op karper, dus ik ben gelukkig.
Gebruikers-avatar
Teunis1356
 
Status: Offline
Berichten: 1308
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 02 Nov 2010, 22:30
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 67
Thanked: 21 keer in 19 posts
Voornaam: Teunis

Re: Rig in de war na de worp ? Werp technieken

Berichtdoor MarkBeernink » 11 Mei 2015, 13:25

gebruik vrij veel een pva stickje met wat groundbait, boiliekruim weet dan ook zeker dat wat lekkers om het beetaas ligt.
Zoals Teun beschrijft doe ik ook regelmatig.

PVA heeft is echte een super toevoeging op het vissen vind ik. Zeker omdat ik het allemaal zonder voerboot of boot uberhaupt moet doen.

Verder vis ook veel onder de eigen kant waardoor verre worpen al helemaal niet nodig zijn.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Rig in de war na de worp ? Werp technieken

Berichtdoor Daaf » 11 Mei 2015, 20:30

De belangrijkste tip mis ik nog: net voor de boel het water raakt afremmen, zodat de rig gestrekt het water raakt. Combineer een goede werptechniek met de juiste rig en je gooit vrijwel nooit meer in de war.
Na het afzinken voelen hoe het lood land en niet meer aan zitten.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts


Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten