Wat is de ideale karper haak ?

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor CarpTracker » 01 Mrt 2010, 06:24

De haak, voor mij het allerbelangrijkste gedeelte van de rig !

Wie kent het niet, het eeuwige geëxperimenteer met haken. Er zijn zoveel varianten en merken in
de handel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Korte steel, lange steel, rechte haakpunt of
misschien een gebogen haakpunt uitgerust met de mooiste namen die je maar kunt bedenken.
We leven immers een in tijd waarin dat een grote rol speelt. Horden met psychologisch denkende
fabrikanten houden zich ermee bezig. Hoe slijt ik zoveel mogelijk van mijn product op de markt.
Klauwhaken 10 voor 6,95 in de aanbieding werkt tegenwoordig niet meer. Voordat er een visser naar
omkijkt zal er een passende exotisch klinkende naam in het Engels aan moeten hangen. Bovendien mag
de prijs niet te laag zijn anders schept het geen vertrouwen voor de consument. (Dit geld ook voor
enkele boilie boeren). Het liefst gevolgd door een letter cijfer combinatie zoals bv;
Explosive dynabite longshank pro range XLS 88b. (...) Moet er zelf om lachen op dit moment.
Maar dat alles geeft geen garantie voor een goed produkt, dat snap je wel.

Een jaar of 15 geleden was er een haak op de markt met de weerhaak aan de buitenkant van de
haakpunt die de naam (daar gaan we weer) van een bekende Engelse karpervisser droeg met een
verhaal erbij dat je dacht ik ga nooit meer een karper verspelen. Zelf heb ik ze ook
geprobeerd maar niet voor lang. Geloof dat ik ze destijd in het kanaal gemieterd heb.
Dat was nog in de tijd dat je voor jezelf een goede haak moest vinden die aan jouw eisen voldeed
d.m.v. uit te proberen en door schade en schande wijs te worden. Geen internet waar je alles snel
even na kon zoeken, onderwateropnames of op de forums voor goede raad en daad.

Maar goed, waar moet een haak nu aan voldoen? Dat zal voor een ieder ook weer anders zijn.
Waar we het allemaal wel over eens zijn is dat er een scherpe haakpunt aan moet zitten, daar
is geen discussie over mogelijk lijkt me. Ook is het belangrijk dat de haak scherp blijft.
Ik heb ze wel eens gehad dat ze na een middagje vissen zo goed als stomp waren zonder ook maar
een vis te haken. Dit is meestal het geval met een haak met een rechte punt. Door het elke keer
binnendraaien raakt het scherpe puntje makkelijker alles of door het bewegen van de stroming of het
heen en weer gepiel van witvis door een zanderige bodem tijdens het inspecteren van het aas.
Je haakpunt schuurt stomp zonder dat je er ook maar een vis mee gehaakt hebt.
Dit zou dus een van de redenen kunnen zijn voor een haak met een gebogen punt. Vooral als je veel
vist kan dat behoorlijk schelen in de kosten, bij bodempresentatie vanzelfsprekend.
Het tweede punt, volgens mij is dat een klauwhaak icm een line aligner betere draai eigenschappen
heeft (handpalm test) en ten derde; vast is vast ! Minder kans op uitscheuren omdat deze combinatie
van een kortstelige klauwhaak en een line aligner zo goed als altijd in de dikke onderlip haakt. De line aligner
zorgt er ook voor dat dit eerder en dus ook verder naar achteren in de onderlip gebeurt. Bovendien
verleng je de haaksteel met de aligner, wat betekend dat je niet met een bekverwoestend type
benthook of ander soortige langstelige haken met een hefboom werking van hier naar Tokyo (sluis
Delden) hoeft te vissen. Het kan toch allemaal zo simpel zijn.

Nu we toch een keer bezig zijn, zeer zeker is ook de lengte van de onderlijn van belang voor de haak.
De klauwhaak met de punt naar binnen gebogen prikt volgens velen niet zo diep bij de eerste
belangrijke prik tijdens de aasopname tegenover een haak met een rechte punt. De karper zou de
haak in het eerste moment al kopschuddend (nieuwe rage, verhaal apart) wel eens kunnen kwijtraken.
We zouden dan wel eens een probleem kunnen krijgen met een lange onderlijn als hij niet
meteen een klap van het lood krijgt ? Dan maar een korte onderlijn nemen ?
Zelf neem ik meestal een soepele onderlijn van +/-20 cm lengte, niet kort dus, om het aas op een
natuurlijke wijze te kunnen presenteren en daarmee een vrije opname en beweging van het aas.
Hieraan hecht ik meer waarde dan aan wat voor fantasy rig ook.
De oplossing is om het aas een beetje verspreid om het haakaas te voeren zodat onze vriend van
boilie naar boilie moet zwemmen. Niet alles op een hoop waar hij een tijdje voor moet gaan liggen.
Dit heb ik ooit eens tijdje gedaan (string boilies aan een pva string) en heb vastgesteld dat op deze
manier van aaspresentatie de haak, met het systeem waar ik mee vis, soms op de raarste plaatsen
rondom de bek ingedrongen was. Zo zie je maar weer dat als je begint over een haak te schrijven je
bij aaspresentatie eindigt.
Het moet wel allemaal kloppen.

Resumerend: voor mij dus een kortstelige klauwhaak met gebogen haakpunt, een zo kort mogelijke
klassieke rechte line aligner (geen gebogen krimpkous dus) en met een gebogen punt en gespreid
rondom het haakaas voeren.
Afbeelding


Om toch nog eens op dat kopschudden terug te komen waar de karper in de eerste fase de haak
zou kunnen lossen en waarvoor tegenwoordig al speciale rig/lood systemen voor ontwikkeld zijn
wil ik er toch nog even het volgende aan toe voegen: Als je met vast lood vist en de karper zou zo vaak
als ze ons willen doen geloven de haak lossen op dat moment dan zou je regelmatig klappen op de
top van je hengel moeten krijgen met daaraan verbonden de nodige piepjes van de optonic.
Gebeurt dit bij jou te vaak dan zou ik toch een over het gebruikte systeem gaan nadenken. Dit
gebeurt bij mij maar vrij zelden. Integendeel, de klauwhaak met gebogen punt en vastlood laat
de haak alleen maar verder verdwijnen in de bek van onze vriend tijdens het kopschudden.
De klauwhaak met gebogen punt laat zich moeilijker verwijderen als een rechte. Bij het heen en
weer schudden van de kop zal de haak zich gedragen als een soort boor die alleen maar verder
penetreert (wrikt) ook vóór het moment dat het vaste lood het werk afmaakt.
Dat kun je ook concluderen zonder onderwater opnames.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor karper1973 » 01 Mrt 2010, 21:38

deze twee haken zijn voor mij de beste maar zoals je al schreef iedereen heeft zijn eigen

http://www.korda.co.uk/dutch/hooks/hooks.html de wide gape bedoel ik
http://www.foxint.com/catalogues-products.php?lang=e&product=1536&catalogue=1&section=5
Gebruikers-avatar
karper1973
 
Status: Offline
Thanks:
Thanked: keer in post

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor CarpTracker » 03 Mrt 2010, 00:21

De eerstgenoemde is het model haak dat ik meestal gebruik.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor carpio » 04 Mrt 2010, 16:43

Ik zweer op dit moment bij een Korda longshank x
Langstelig met een rechte punt en haakt zeer snel.
Ik moet er wel bij zeggen dat er zich geen obstakels in de buurt bevinden.
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor sandermiddelhuis » 23 Mrt 2010, 21:10

kurvshank :D
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor Aaltink » 28 Nov 2010, 00:09

Ik vis met deze haak. Afbeelding
500 stuks voor 21 euro. gekocht via ebay waar ik heel veel klein matriaal koop wat veel te duur is in NL
Ik doe er altijd wel een klein stukje krimpkous omheen wat ik heel iets buig.
Blub....blub....blub....piiiiiieeeeeeeep
Random avatar
Aaltink
 
Status: Offline
Berichten: 56
Geregistreerd: 23 Aug 2010, 13:45
Woonplaats: Twenterand
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor CarpTracker » 28 Nov 2010, 04:01

Model haak bevalt mij wel, alleen die onmeunige weerhaak op zijn minst ietwat inknijpen
en de punt ziet er op de foto niet zo scherp uit....
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor Aaltink » 28 Nov 2010, 08:57

Tot nu toe heb ik er een paar gehad die ik eerst iets moest slijpen.
Maar verder bevallen ze mij super.
En mooi voor de prijs wat mij sowieso goed in de oren klinkt.
Blub....blub....blub....piiiiiieeeeeeeep
Random avatar
Aaltink
 
Status: Offline
Berichten: 56
Geregistreerd: 23 Aug 2010, 13:45
Woonplaats: Twenterand
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor Louis » 28 Nov 2010, 12:51

Iedere karpervisser heeft zo zijn favoriet haakmodel, helaas is de keuze vaak niet rationeel gemaakt maar meer vanuit de onderbuik. De keuze wordt niet zelden bepaalt door ervaringen opgedaan in het verleden op een water waar we het meeste gevist en gevangen hebben. Hier hebben we immers vertrouwen in opgebouwd.
Dat je met één haakmodel op elk water de maximale resultaten kunt behalen moet je maar gauw vergeten.
Factoren waarmee je wel degelijk rekening moet houden zijn je rigmaterialen en aas, de dressuurgraad, de gretigheid van de vis en de hardheid van de bekken om er maar een paar voor de hand liggende te noemen.
In het verleden viste ik bijna uitsluitend met de Mustad O'Schaughnessy 34021, een redelijk langstelige haak met rechte punt. Op sommige wateren was alles raak maar op andere wateren kreeg ik wel eens een losser. Nooit aan gedacht dat de haak hier schuld aan was. Tot ik op een gegeven moment op een grote zandafgraving ging vissen en ik wel heel erg veel losschieters kreeg. Dan ga je toch even nadenken over het een en ander. Door over te schakelen op een kortstelige haak werd het aantal lossers al een stuk minder en na het aanknopen van een klauwhaak werd dit nog eens minder.
Op dit water was een klauwhaak dus de beste keuze voor mij om zo veel mogelijk runs in gevangen vissen om te zetten.
Misschien had ik met de langstelige haak wel (veel) meer runs gehad, maar om er dan ook weer heel veel te verspelen is natuurlijk ontzettend slecht voor de gemoedsrust.

Dat je losschieters krijgt of alleen maar tik(ken) op de hengeltop hoeft niet per se aan de haak te liggen maar ook aan verkeerde verhoudingen. Wanneer je met groot aas vist en dat aan een te kleine haak met een te korte hair bevestigt is dat natuurlijk vragen om problemen. Hoe kleiner het aas hoe soepeler de onderlijn en hair moet zijn en hoe kleiner de haak gekozen kan worden.
Ga je met een enkele maïskorrel vissen op een stif-rig met ook nog eens een stijve hair dan zal het gewicht van de maïskorrel vaak niet voldoende zijn om de haak te laten kantelen om vlees te kunnen pakken, terwijl dezelfde rig met een 20 mm boilie wel heel goed kan werken.

Dat haken gemaakt worden van metaal (ijzer + koolstof) weet iedereen natuurlijk. Maar er zijn een heleboel samenstellingen (koolstofpercentage) mogelijk om haken van te maken. Elke samenstelling is een compromis omdat het één ten koste van het ander gaat.
Hoe harder je een haak maakt des te brozer hij wordt en hoe eerder hij kan gaan breken onder belasting. Wanneer een haak breekt ben je de vis altijd kwijt dus dat is niet wenselijk. Een zachtere haak gaat wel weer eerder buigen en wordt ook sneller stomp vooral bij lange haakpunten. Dus wordt de haakpunt door de fabrikanten maar weer wat korter gemaakt.
Zolang er haken worden gefabriceerd wordt er al geclaimd dat ze tig procent sterker en scherper zijn dan...
Hetzelfde geld trouwens ook voor lijnen, maar goed daar gaat het hier niet over.
Of alles wel zo veel beter is geworden dan pakweg 20 jaar geleden zoals de fabrikanten ons proberen wijs te maken durf ik enigszins te betwijfelen. Twintig jaar geleden waste Omo al witter dan wit en zelfs dat hebben ze nog weer weten te verbeteren de afgelopen decennia, say no more!

De ideale haak dus.
De ideale haak is voor mij de haak die zoveel mogelijk vissen haakt en houdt!
Ik begin op een nieuw water dus meestal met een langstelige haak (mag ook kortstelig zijn verlengt met een stukje krimpkous) met rechte punt. De haakmaat is aangepast aan het onderlijnmateriaal en het haakaas en is altijd zo klein als mogelijk.
IK BEN ER HEILIG VAN OVERTUIGT DAT JE MET EEN KLEINE HAAK MEER RUNS KRIJGT DAN MET EEN GROTE(RE).
Er wordt beweert dat je bij het gebruik van haken die snel haken geen te lange onderlijnen moet gebruiken omdat de kans groot is dat ze te diep haken met als gevolg dat ze kunnen gaan snijden en eventueel losschieten.
Hier kleeft natuurlijk een kern van waarheid aan maar door verspreidt te voeren kunnen we vaak al bereiken dat de vis blijft zwemmen tijdens het azen en dus wat meer ruimte nodig heeft om zich te haken. Helaas is iedere vissituatie en karper weer anders en bestaat er geen kant en klare oplossing voor alle problemen. Na het ingooien of uitvaren van je rig ligt je haakaas meestal vlak bij je lood en heeft de karper in de meeste gevallen voldoende ruimte om je aas op te zuigen en zich te haken. Maar wat als je aas verplaatst is door waterverplaatsing bijvoorbeeld veroorzaakt door stroming of visactiviteit? Dan kan een onderlijn van 30 cm zelfs nog te kort zijn wanneer de karper het aas vanaf de verkeerde kant probeert op te zuigen!
Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook. Het aas ligt naast het lood aan een onderlijn van 10 cm op een bedje van voer. De karper kan nu wel eens te veel ruimte hebben om onraad te bespeuren en het zaakje weer uit spugen.

Krijg ik voor m’n gevoel te veel lossers of zie ik dat de haak is gaan snijden in de bek van de karper(s) dan zal ik niet schromen om over te schakelen op een ander haaktype met een meer gebogen punt. Tot nu toe was dit meestal afdoende om lossers te minimaliseren. Mocht dit nog steeds niet voldoende helpen zal ik wat kritischer naar de rest van m’n rig en naar m’n loodmontage gaan kijken. Ook zal ik proberen om, wanneer mogelijk, nog harder aan te slaan om de haak goed te zetten!

Het is al met al weer een aardig lang verhaal geworden en zelfs hierin zijn niet alle aspecten tot in detail beschreven waarop je de juiste haakkeuze moet of kunt maken maar ik denk dat je in grote lijnen wel begrijpt dat een juiste haakkeuze niet altijd gemakkelijk en voor de hand liggend is. Elke situatie vraagt weer om een andere aanpak en dus haak. Ik hoop met dit verhaal een beetje duidelijkheid in de juiste keuze van de haak geschept te hebben. Zijn er nog vragen of opmerkingen dan leest ik het wel.
Suc6 ;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor Rens » 27 Jan 2011, 20:29

wta een tekst zeg maar als ik de best haak zou moeten noemen zou ik zelf zeggen corda wide cape maat 8
Random avatar
Rens
KTD
KTD
 
Status: Offline
Berichten: 28
Geregistreerd: 10 Nov 2010, 15:26
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor Louis » 27 Jan 2011, 21:18

Rens,
leuk dat je dat ons even laat weten :P .
Het zou echter nog leuker zijn als je ons laat weten waarom dit zo is.
Anders is het maar een niet onderbouwde persoonlijke mening waar we niet zo veel aan hebben :oops: .
Lees de lap tekst nog eens aandachtig door en misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel ;)
Korda wide gape maat 8 vind ik ook wel een goede haak en gebruik hem veel met klein aas en niet te stugge onderlijnen.
Voor bijvoorbeeld stiff rigs en nylon onderlijnen vind ik hem vrij waardeloos :roll: .
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Wat is de ideale karper haak ?

Berichtdoor frank » 28 Jan 2011, 19:54

Vind dat je het goed omschreven hebt Louis! Maar je krijgt niet op alle wateren(waar ik vis) genoeg aanbeten(soms weken niet) om (veel) te kunnen veranderen/experimenteren met je systemen.
Als je op bijv. het Rutbeek zit of een stadsvijver lukt dat natuurlijk wel. Zelf zet ik vaak een haak in met een rechte haakpunt,waarvan ik de haaksteel iets verleng. De lengte is meestal 15 cm,maar langer bij een zachte bodem....
Doe bij het maken van mijn rig altijd de handpalm test om zeker te weten of hij snel pakt!
Bij meerdere lossers ga ik gebruik maken van een wide gape en verleng de haakseel,waardoor de haak mooi om de onderlip gaat draaien bij het strakzwemmen/ uitspugen en beter houvast heeft.
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Volgende

Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron