Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Karpervissen op kanalen rivieren, meren en plassen.

Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor CarpTracker » 19 Mrt 2016, 01:15

De karperstand is in verschillende kanalen, zoals het Ommerkanaal ,Verlengde Hoogeveense Vaart,
Kanaal Coevorden-Zwinderen, Lutter Hoofdwijk en het Oranje Kanaal flink achteruit gegaan door
natuurlijke sterfte. Besluit karperuitzetting Waterschap Vechtstromen (Helaas, punt 4: Niet in te
stemmen met het verzoek van de hengelsportfederaties om karpers in de Vecht uit te zetten).
Omdat de karper zichzelf in deze wateren niet in stand kan houden, hebben SVON, Hengelsport-
federatie Groningen/Drenthe en SVN een verzoek tot het uitzetten van karper ingediend bij het
Waterschap Vechtstromen.
waterschap-vechtstromen.png
waterschap-vechtstromen.png (7.53 KiB) 11808 keer bekeken

Na jarenlange gesprekken en onderbouwingen vanuit verschillende hengelsportorganisaties, werd
afgelopen dinsdag door het bestuur van het Waterschap Vechtstromen groen licht gegeven voor het
uitzetten van karper. De komende jaren zal het karperbestand in de genoemde kanalen weer op peil
gebracht worden, waarmee het waterschap Vechtstromen aan de wens van de sportvissers tegemoet
komt om ook in deze bovengenoemde kanalen weer karpers te kunnen vangen.
Lees meer op de website van Sportvisserij Nederland over dit besluit.

Afbeelding
Binnenkort nieuwe karpers in de kanalen van Oost Nederland.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor Louis » 19 Mrt 2016, 08:45

Goede zaak lijkt me.
Alleen niet op de vecht dus zo te zien.
Denk dat onderhoudsuitzettingen van karper op elk water een goede zaak zou zijn. Hoe meer verschillende rassen en jaargangen op een water zwemmen hoe beter.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor Karperjager » 24 Mrt 2016, 16:36

"Beperkte uitzettingen", pfff schiet niet op zo. Weer 1 karper per hectare? Positief, natuurlijk, maar als karpervisser met een baan en gezin is het niet meer te doen om nog instant een karper te vangen waar dan ook. Dun karperbestand? Leuk voor die jongens die veel tijd hebben en veel moeite er in kunnen steken. Lol gaat er echt af zo. Voeren, ja, de enige mogelijkheid die me nog rest maar is dat immers de reden niet dat er op de overgebleven wateren zo slecht gevangen wordt? Ik weiger om daar aan mee te doen om zo NOG meer voer in het water te dumpen!
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor Richard » 25 Mrt 2016, 09:01

Helemaal mee eens...de lol is dr voor mij jaren terug al afgegaan, de vangsten en bestand liepen elk jaar verder terug.
Iedereen die de goede tijden nog in zijn geheugen heeft zal dit beamen.
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor BartT » 25 Mrt 2016, 11:09

T'is wel lekker rustig aan het kanaal. Uitzetten is zeker belangrijk, maar bestand op tk 20 jaar geleden had natuurlijk ook niks met evenwichtige bezetting te maken. Tuurlijk is even snel een paar karpers vangen verleden tijd, maar als je dat wil kun je ook een forellenbordeel bezoeken. Feit is dat er flink wat meer zware vis zit op het kanaal en dat we met de (minimale)uitzet ook verzekerd zijn van een gevarieerd bestand aan mooie vis met de potentie om oude tk records wat betreft gewicht te vermorzelen. Nieuwe lichting schubs waren erg mooi en spiegels van 3 à vier verschillende kwekers. Dat ik wat minder vang vind ik niet zo erg, als ik toch moet gaan klagen zou het eerder de toename van vrachtverkeer en de steeds beperkterwordende toegang tot de oevers worden
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor Karperjager » 27 Mrt 2016, 11:36

Bart

Ik merk dat je denkt dat ik de karperstand van vroegere tijden weer terug wil hebben maar zo is het geenszins. Ook toentertijd waren we van mening dat er teveel karpers rondzwommen. Immers het was knap lastig om de grote kneiters er tussenuit te vangen.

Waar ik moeite mee heb is dat er geen keus van wateren meer is. Er zijn allemaal dunne karper bestanden op wateren waar ook nog flink gevoerd wordt. De karpers zwemmen dus niet meer rond op zoek naar voedsel. Die liggen lekker met hun vadsige buik op voerplekken, er is geen noodzaak om nog op voedseltocht te gaan. Penvissen onder de kant wordt steeds lastiger (Ze komen onder de kant om die reden daarom minder) en de aastijden zie je op veel van die wateren verschuiven naar de vroege ochtend terwijl er eerder meerdere aastijden waren. Wie kan zich het vele smakken van karpers onder de kant in de nachtelijke uurtjes nog herinneren? Of die zware klappen van springende karpers alsof koelkasten in het water gedonderd werden? Dat zie of hoor je niet meer. Er verdwijnen steeds meer wateren, op andere mag je niet meer komen, weer andere zijn er grote vissterftes geweest of het zijn betaal wateren geworden.

Het leuke van karpervissen is toch dat je de keus hebt uit meerdere wateren als je op een daarvan even uitgevist bent? Want IK moet er niet aan denken om nog 10 jaar aan een stuk op het tk te zitten, al is die nog zo lang.
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor BartT » 27 Mrt 2016, 14:09

Ola Karperjager,

was ook niet persoonlijk bedoelt. Wat betreft het platvoeren van wateren in de omgeving kan ik niks zeggen, putten bezoek ik niet meer zoveel in Nederland. Een paar jaar geleden kon ik toch nog redelijk makkelijk goede series maken op het Rutbeek, toen ik daar(jawel) in het najaar ging voeren waren nachtjes van 10 vissen of meer niet uitzonderlijk. Hoe dat daar nu is weet in niet, vis er alleen in de zomer met brokken aan de oppervlakte.

Feit is dat onze hobby erg populair geworden is en het verkrijgen van grote hoeveelheden aas wat makkelijker en goedkoper is in vergelijking met de jaren '90. ben ik ook wat afgeknapt nadat bepaalde aangevoerde stekken bezet bleken te zijn op het moment dat ik ze wilde bevissen. Stekken die vaak de weken ervoor onbevist waren. Dat is kut en breekt de motivatie. Reden voor mij om andere oorden op te zoeken en als ik op het Tk ga zitten het voorvoeren te laten voor wat het is.

Toch zijn er nog beken, kanaaltjes en ook putjes in de omgeving, meestal iets verder uit de bebouwde kom, waar je met een struinsetje nog redelijk aan de slag kan gaan. Tevens valt er nog het een en ander te ontdekken in Duitsland, ook zonder meteen een fortuin kwijt te zijn aan vergunningen.

Voor mij dus ook geen 10 jaar aan een stuk op het Tk, af en toe nog even een flirt. Kan wel zijn dat ik het over 10 jaar weer wat ga oppakken, ben benieuwd hoe het bestand er dan uit zal zien.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor Louis » 27 Mrt 2016, 18:35

Het is natuurlijk een optelsom. Minder karpers en meer karpervissers dan pakweg 10-20 jaar geleden. Karpers worden nu niet veel vaker gevangen dan vroeger dus het aantal runs per visser ligt tegenwoordig gewoon een stuk lager. Op een water met 100 karpers die gemiddeld 3 keer per jaar gevangen worden betekend dat 300 runs. Verdeeld over 10 vissers zijn dit 30 runs de man. Zitten er nu 20 man dan zijn het nog maar 15 vissen per persoon per jaar. Als er door welke oorzaak dan ook nog maar 50 karpers zwemmen I.p.v. 100 dan blijft er gemiddeld nog maar een stuk of 7-8 per visser over. Die met de meeste tijd en/of voer(stekken) zullen dan waarschijnlijk meer vangen dan de gemiddelde instantvisser.
Qua uitzettingen zijn we een beetje van het ene uiterste naar het andere doorgeschoten voor mijn gevoel. Ik denk dat er meer naar het aanwezige bestand en de omstandigheden gekeken moet worden maar dat gezegd hebbende weet ik ook dat helaas niet de vissers dit te mogen beslissen maar een stel ambtenaren waarbij meer gekeken wordt naar andere factoren dan naar de wensen van ons karpervissers.
Dat het tegenwoordig een stuk minder leuk is om op karper te vissen dan vroeger kan ik alleen maar beamen. Nu weet de jongere generatie natuurlijk in principe ook niet beter dan hoe het nu is.
Met veel voeren heb ik niet zo 'n probleem. Wel als het in het vroege voorjaar bij een nog te lage watertemperatuur gebeurd. Dat draait de vangstkansen namelijk meestal voor iedereen de nek om.
Plus dat de stekken door rottende boilies totaal onaantrekkelijk kunnen worden.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor Karperjager » 29 Mrt 2016, 23:04

Bart, je mag wel Tonnie zeggen hoor -)g

Maar het Rutbeek is idd ook voor mij het laatste water geweest waar ik nog een beetje kon vangen. Maar het is die gebrek aan motivatie om nog met volle vuur tegenaan te gaan. De moed zakt me diep in de schoenen.
De oplossing daartegen geef je al aan, onbekende wateren zoeken en daar mijn slag slaan. Maar nu even niet. Straks zal het wel weer gaan kriebelen daar ben ik van overtuigd. En dan hopen dat op zulke wateren dan ook weer onderhoudsuitzettingen worden gedaan.
Anders gaat het alle schijn van hebben dat het weer net als vroeger gaat worden toen karpers als moeilijk vangbaar bekend stonden en dan is de cirkel weer rond.
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Karperuitzet kanalen Oost Nederland

Berichtdoor Daaf » 01 Apr 2016, 22:23

De KSN regio Zwolle is jaren bezig geweest met deze toestemmingen en ik ben blij dat het eindelijk gelukt is. Jammer dat dat voor de Vecht niet geldt en helaas zijn de vooruitzichten daarvoor ook verre van positief.
Dat het aantal wateren waar je relatief makkelijk een visje kan vangen terugloopt klopt ook, dat gaat hand in hand met teruglopende bestanden en toegenomen drukte. Gelukkig zijn ze er nog steeds en komt er ook langzaam meer aandacht voor dit soort wateren bij KSN en SVN.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts


Terug naar Vijvers, meren, plassen, rivieren en kanalen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron