Betaalwater versus Openbaar water

Vangsten, recordkarpers en andere info uit het buitenland.

Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor floris1204 » 13 Mrt 2012, 13:47

Het lijkt mij een veel grotere voldoening om een vak van een stuwmeer(openbaarwater) af te halen dan een btw die vol zit met dikke vis.

Btw heeft dan idd ook weer zn voordelen.

Edit: Gesplitst van topic Vangsten Dimitri II
Random avatar
floris1204
 
Status: Offline
Berichten: 1036
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 16 Apr 2011, 07:24
Thanks: 27
Thanked: 18 keer in 16 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor Louis » 13 Mrt 2012, 19:12

@ Floris,
Op veel openbare wateren in Frankrijk zwemmen net zo grote karpers als op de meeste betaalwateren. Maar zoals Dimitri al aangaf is er ook daar een hoop haat en nijd onder de lokale karpervissers die elkaars auto's slopen vooral op de populaire circuitwateren met hele dikke vissen. Mag je drie keer raden wat ze met auto's van buitenlanders doen!
Gebeurd in o.a. Nederland en België trouwens ook dus overal wonen malloten die ze wat mij betreft beter nooit meer in de buurt van een water mogen laten komen.
Op de meest populaire betaalwateren met grote vissen wordt 24/7 gevist waarbij ook nog eens meestal ALLE stekken bezet zijn. Je mag van mij aannemen dat de karpers op veel betaalwateren moeilijker te vangen zijn dan op de meeste openbare wateren. Om daar dus een mooie vis te vangen is zeker niet gemakkelijker dan op een openbaar water. Vaak heb je ook nog eens niet de mogelijkheid om te verkassen omdat het volle bak is en dan moet je het maar met je stek doen en dat in die korte periode dat je er bent. Voorvoeren is er ook niet bij dus je bent genoodzaakt om instant te vissen. Ik kan je verzekeren dat de voldoening van een vangst dan zeker niet minder is, integendeel!
Voor velen onder ons is het ook vakantie maar dan aan het water met de kans op een leuke karper en zolang het water op een eerlijke manier gerund wordt heb ik er geen problemen mee.
Betaalwateren waar gestolen vissen in zwemmen of die een twijfelachtige reputatie hebben zou ik nooit bezoeken.
Ook wateren die openbaar waren in het verleden en nu tot betaalwater zijn getransformeerd zou ik willens en wetens niet bezoeken maar dat is weer een andere discussie ;) .
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor Dimitri » 13 Mrt 2012, 19:36

helemaal mee eens Louis

dit is de subtiele manier van het op papier zetten :)
thanks Louis
ps laat jullie er nog wel een paar over op dit btw :)
Gebruikers-avatar
Dimitri
 
Status: Offline
Berichten: 1152
Geregistreerd: 16 Apr 2010, 13:22
Woonplaats: aan't twentekanaal :-)
Thanks: 40
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor frank » 13 Mrt 2012, 20:01

Ben zelf meerdere keren in Frankrijk wezen vissen op betaalwateren en openbare wateren. Een betaalwater is echt niet altijd makkelijk om de reden die Louis al aangaf. Dressuur en nog eens dressuur! Maar vis vangen is echt niet onmogelijk omdat de meeste betaalwateren van een flinke hoeveelheid vis is voorzien,zodat de kans groter wordt om toch wat te vangen. Een eigenaar koopt er niks voor om klanten ontevreden/visloos huiswaarts te laten gaan,want dat betekent min of meer dat ze niet meer terug zullen komen. Net ff anders vissen dan de rest maakt vaak het verschil ! (Singelhook bijvoorbeeld) Voeren hoeft echt niet ,er wordt dagelijks zat in het water gegooid door de rest en dat wekt alleen maar argwaan op bij de meeste vissen. Het voordeel van betaalwateren zijn de sanitaire voorzieningen en het afgesloten terrein (veilig gevoel). je weet ook dat je een stek hebt bij aankomst,je hebt immers geboekt. Het nadeel vind ik de hoge prijzen die ze vragen en dat je vaak niet kunt verkassen als het vol zit.

Zelf ga ik nu liever openbaar water bevissen omdat je dan sneller kunt verkassen, minder geld kwijt bent en meer mogelijkheden/vrijheid hebt.

Genieten staat voorop als je naar Frankrijk gaat,ongeacht wat voor soort water je bevist.
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor sandermiddelhuis » 13 Mrt 2012, 20:36

dat hebben jullie weer mooi op papier gezet mannen :-) grtn
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor BartT » 13 Mrt 2012, 21:42

Dat een betaalwater door de dressuur niet meteen makkelijker is i.v.m. een gemiddeld openbaar water klopt denk ik wel.

Punt blijft wel dat een betaalwater erg klinisch is: meestal overbezet, kleintjes worden eruit gefilterd en de vissen worden door de uitbater (in de winter) aangevoerd met o.a. pellets. Daardoor heb je op zulke wateren meestal een wat hoger gemiddelde.

Dat er op een aantal circuit wateren wat agressie, dan wel criminalteit heerst klopt, maar dit is echt geen reden om niet op een openbaar water in Frankrijk te zitten. Als je kijkt hoeveel vissers de afgelopen jaren in Frankrijk zijn gaan vissen(openbaar) en hoeveel er beroofd/eigendommen beschadigd zijn, dan is een avondje stappen in Enschede veel gevaarlijker!
Tevens zijn het voornamelijk een aantal van de kleinere putten waar dit gebeurd. Met een beetje research kun je al snel achterhalen hoe de stand van zaken er in een bepaalde regio eruit ziet. Bij en zigeuner enclave op de stoep gaan zitten is natuurlijk nooit echt handig:).

Waarschijnlijk is het al duidelijk: mij zul je nooit op een betaalwater aantreffen, daar heb ik zo mijn eigen redenen voor. Mijn hart heb ik verkocht aan de Franse rivieren, de vrijheid(grote nachtviszones, of nachtvissen overal toegestaan), natuurpracht en avontuur zijn voor mij de voornaamste redenen.

Maar gelukkig kan iedereen zijn eigen keuze maken!!
Laatst gewijzigd door BartT op 13 Mrt 2012, 22:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor Hummelink » 13 Mrt 2012, 22:05

Kleine edit nodig in de laatste alinea Bart 8-)
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor floris1204 » 13 Mrt 2012, 22:41

Heb kennelijk een hele discussie veroorzaakt. Pff was niet zo bedoeld.
Maar zoals bart aangeeft, kleine vissen dr uit gefilterd enz. zo denk ik dr ook over.
Random avatar
floris1204
 
Status: Offline
Berichten: 1036
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 16 Apr 2011, 07:24
Thanks: 27
Thanked: 18 keer in 16 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor BartT » 13 Mrt 2012, 22:52

Hummelink schreef:Kleine edit nodig in de laatste alinea Bart 8-)

hehe, ja dank je... 8-)
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor CarpTracker » 31 Mei 2013, 23:00

Mannen, als we willen discussieren over wel of niet betaalwater dan kan dat uiteraard ook op het KFO maar
laten we dat dan hier in dit topic doen of open daarvoor een nieuw topic..

Ik vind dat iedereen gelukkig daarin zijn eigen keuze kan en mag maken. Als er iemand hier met volle
trots zijn vangsten bekend maakt vind ik het niet nodig hierover elke keer betreffende topics te
'vervuilen' van kweekvijvertje hier, kweekvijvertje daar... We zullen dit in de toekomst goed in de gaten
houden en zogauw het weer gebeurt zal het KFO Team desbetreffende berichten naar dit topic verplaatsen.
Ik heb daar ook een eigen mening over zie hier: Wie of wat is het Karper-Forum-Online , laatste allinea.

Laten we het leuk houden....
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor edje » 01 Jun 2013, 11:09

heb dit jaar ook mijn eerste btw ervaring gehad, een belangerijk gegeven is dat je wel relaxed zit te vissen zonder enig gezeik van gendarmerie , gypsies of wat dan ook .
je bent er zeker van dat er zeer mooie vis rond zwemt ,op een open baar water weet je dit maar nooit . het ene jaar vang je vis en een half jaar later hebben ze alles afgevist en zit je een week voor jan .... en af en toe een douche is toch ook niet verkeerd !
een ding is wel zeker de voldoening als je een vis vangt met pionier sessies is groter als op een btw !
maar das mijn mening ...
zolang er een verantwoord vis beleid gaande is , heb ik er geen problemen mee .
villedon is daar zeker een voorbeeld van !
en stuk voor stuk juweeltjes van vissen !!
Random avatar
edje
 
Status: Offline
Berichten: 530
Geregistreerd: 07 Apr 2012, 17:23
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 9 posts

Re: Betaalwater versus Openbaar water

Berichtdoor Daaf » 03 Jun 2013, 22:32

Ik heb geen problemen met een BTW op zich, Villedon is inderdaad een prachtig voorbeeld van wat er met goed beheer mogelijk is en nog steeds wordt het elk jaar gekker daar.
Het is echter niet mijn ding. Karpervissen draait niet om zo veel en groot mogelijk vangen, het draait om plezier en voldoening en dat heel ik veel meer uit trips naar (groot) openbaar water.
En ja, betaalwateren zijn gemiddeld genomen wel degelijk een stuk makkelijker dan openbaar water, natuurlijk is er conditionering, tegelijk is er vaak een erg groot bestand, men zet er zo veel mogelijk karper op waarbij ze nog goed groeien, andere vissoorten die voedselconcurentie (kunnen) zijn worden vaak verwijderd, dat levert nogal een klinische situatie op, waarbij soms niet voor niks de term buitenaquarium in de mond genomen wordt. Vergelijk dat eens met een grote Franse rivier, waar doorgaans ook echt wel veel karper zwemt, maar je moet maar hopen dat je in de eerste plaats een (paar) stek(ken) waar je goed kan vissen en waar een beetje karper rond zwemt, dan nog zijn er veel dingen die roet in het eten kunnen gooien. Helaas is de aanwezigheid van veel betaalwaters in de buurt er daar ook een van. Niks tegen goed beheerde wateren, maar er zijn nog steeds wateren die actief gejatte vissen er in dumpen, om het maar niet te hebben over de vele wateren waar dit in het verleden veel gebeurd is.
Elders hier staat ook een topic over zo'n water, er zwemmen daar heel veel slank gebouwde schubs rond, die vissen worden gewoon niet geleverd door kwekers! Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te bedenken waar die vis vandaan komt, zeker als je weet dat er ook ergens in de geschiedenis van dat water een grote sterfte is geweest. Misschien is de huidige eigenaar daar niet verantwoordelijk voor, maar alsnog zou ik niet aan zo'n water kunnen vissen. Dan liever nog een "kweekvijver" als villedon.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts


Terug naar Vangsten / Info Buitenland



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron