Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Vangsten, recordkarpers en andere info uit het buitenland.

Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor CarpTracker » 12 Jul 2012, 00:47

Het nachtvissen op St Cassien is nu door overlast definitief verboden vanaf deze zomer.

Was er wel even goed flauw van toen ik dit las. Ben er zelf 2 keer geweest, in 1999 en 2000. Dit is een van de adembenemendste wateren die ik ooit in mijn karpervissersbestaan ben tegengekomen. Als je bij dat meer in
de buurt komt en de eerste glimpen ervan opvangt, dan gaat er iets met je gebeuren wat ik hier niet in woorden
kan neerschrijven. Je gaat kriebels en rillingen in je lijf krijgen. In het kort gezegt; Je bent even een moment
van de planeet af, je staat even niet meer met beide voeten op aarde. Je gaat even zweven en krijgt er helemaal
geen woord meer uit. Ik had er dit najaar nog één keer heen gewild. Even nog een keer dat onbeschrijfelijke
gevoel meemaken. Helaas, het gaat niet meer door. Ik denk dat diegene met wie ik zou gaan dit hier leest
er ook goed flauw van is... Zal morgen wat foto's inscannen en hier in dit topic plaatsen.

Commercie, geld, onstilbare hebzucht, geld, ten koste van alles. Ook al is het een openbaar water dan nog reizen
er naartoe organiseren.
Kan me wel vinden in de woorden hieronder; Een terechte beslissing... :cry:

Nachtvissen is na de aanhoudende overlast van vissers verboden en de omgeving van het meer zou geplaagd
worden door prostituees. Allereerst kwam begin mei het bericht dat nachtvissen vanaf deze zomer (2012)
verboden is, na een bijeenkomst op 5 mei van de locale beheerder en visfederatie van de Var waarin St. Cassien
ligt. Achter het verbod gaan meerdere bekende en bizarre ergernissen schuil. Zo zouden enkele van de beste
stekken aan het meer permanent bezet gehouden worden door aanbieders van visreizen uit het buitenland,
zodat de locale vissers hier wekenlang geen toegang toe hebben.
Ook een grote ergernis is de enorme hoeveelheid afval die achtergelaten wordt. Niet alleen laten de 'karpervissers' hun afval slingeren in de natuur, ook wordt de gedane behoefte achtergelaten op de visplek die in sommige gevallen meer weg heeft van een openbaar toilet.
Daarbij zouden er vaak opstootjes zijn tussen karpervissers en de locale roofvissers, wordt het verbod op het gebruik
van een bivvy aan de laars gelapt en worden er vuurtjes gestookt in de periode dat dat verboden is in verband met een verhoogd risico op bosbranden.

Typisch beeld van karpervissers aan de oever van St. Cassien
Na vele jaren van een dreigend verbod op nachtvissen is dus nu eindelijk de maat vol voor de locale federatie. Wat mij betreft een terechte beslissing. Bizar dat mensen de regels negeren, en dan helemaal ten aanzien van afval. Elke visser moet gewoon zijn zooi opruimen, en het is dan ook onvoorstelbaar dat je plastic en rommel in de natuur laat slingeren na een weekje of dagje vissen.

Bron: karpervissenfrankrijk.nl

Afbeelding

Ten tijde dat ik er geweest ben stonden deze 'dames' daar nog niet met hun achterwerk te pronken.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor Dimitri » 12 Jul 2012, 01:24

:cry:
Gebruikers-avatar
Dimitri
 
Status: Offline
Berichten: 1152
Geregistreerd: 16 Apr 2010, 13:22
Woonplaats: aan't twentekanaal :-)
Thanks: 40
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor Louis » 12 Jul 2012, 18:37

Zal het laatste water wel niet zijn waar dat gebeurt.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor floris1204 » 12 Jul 2012, 18:44

hopenlijk krijgen de vissen nu een beetje rust. ze worden 24/7/365 belaagt.
Random avatar
floris1204
 
Status: Offline
Berichten: 1036
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 16 Apr 2011, 07:24
Thanks: 27
Thanked: 18 keer in 16 posts

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor frank » 12 Jul 2012, 20:40

Zolang er nog '' karpervissers '' zijn die geen respect hebben voor de omgeving,regelgeving en anderen zal dat helaas nog wel vaker gebeuren op wateren. Ben zelf 3 keer in Metsz geweest op de Holcimputten en als je daar kijkt wat men aan rotzooi achterlaat schieten je de tranen in de ogen..... Afvalverwerking Twence is er niks bij !
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor CarpTracker » 14 Jul 2012, 02:26

Dan kom je vol verwachting aangereden over de weg die naar de hemelpoort leid, met een bijna ontembare
spanning in je lijf. Dan vang je de eerste glimpen op van dit gigantische meer tussen de bomen en struiken
door, die langs de weg staan. De enigste informatie die je had was een artikel over Cassien, geschreven door de gebroeders v/d Hoven en de goede tips van de gebr. Veldhuis uit Haaksbergen die er al een paar keer geweest
waren. Verder wist je niet wat je te wachten stond. Daar sta je dan ineens met je bootje aan de oevers van dit
600 hectare grote stuwmeer, en wat nu ? Het was niet even over het web Googlen om daar tonnen met informatie
af te halen die je wel eens van pas zouden kunnen komen. Dat was toen voor de normale man nog niet beschikbaar.

Deze beelden staan vastgebrand op m'n netvlies, dat gaat nooit meer weg.
Afbeelding
Het hemelse paradijs: Lac de St Cassien. Gezien vanaf de weg waar de dames op foto in het eertse bericht met
hun lijf staan te pronken en te lonken... Linksonder op de bovenstaande foto is de beroemde stek waar Kevin Ellis
rond 1985 zijn legendarische 70 ponder ving. Mannen die geschiedenis hebben geschreven.

Afbeelding
Een blik op een klein stukje van de west arm van Saint Cassien.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor Louis » 14 Jul 2012, 09:21

Nog wat gevangen toen Harry?
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor CarpTracker » 14 Jul 2012, 14:56

We hebben niet veel gevangen maar in elk geval niet geblankt wat in die tijd eerder regelmaat was dan
uitzondering. Zal eens even weer in de oude dozen duiken.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor Hummelink » 18 Jul 2012, 13:17

Ik lees zojuist dat het nachtvissen in de zomer op Cassien al jaren is verboden, bovendien gaat het betreffende Franse artikel waar naar verwezen wordt enkel over dat prostitutieverhaal...

Groeten Christian
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor CarpTracker » 18 Jul 2012, 13:37

Ik persoonlijk zou daar niet al te lichtzinnig over doen. Die Franse Gendarmerie kan er wat mee.
Er is wel degelijk overleg geweest en dat ging niet alleen over die dames...

http://www.varmatin.com/article/draguignan/peche-sous-haute-surveillance-a-saint-cassien.838069.html
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor CarpTracker » 06 Aug 2012, 00:21

Heb toch nog even wat gezocht op de franse forums omtrent dat nachtvisverbod op St. Cassien. Het oogje dichtknijpen met de blik op het toerisme en inkomsten schijnt deze zomer voorbij te zijn. Ze zijn het daar spuugzat. Grootste doorn in het oog schijnen de touroperators te zijn die stekken wekenlang bezet houden op dit o zo mooie openbare meer...

Heb gezocht op "fermeture+nuit+St Cassien" dan zie je vanzelf wat er aan de hand is. Vertaald met Google translator
vandaar de wat kromme texten. Hieronder 2 vertalingen van de paar miljoen hits...

Werd gehouden op 5 mei, een buitengewone algemene vergadering het samenbrengen van de twee AAPPMA die het beheer van St Cassien meer hebben gesteund.Het besluit werd aangenomen en goedgekeurd door de Federatie van de visserij van de var en de prefectuur: de totale sluiting van de nacht op ST CASSIEN meer deze zomer! Gebruik van bepaalde posities door buitenlandse tour-operators voor enkele weken voortdurend, accumulatie van vuilnis en afval
aan de rand van het meer, ernstige problemen tussen carpistes en vissers van Carnivore, niet-naleving van het verbod
op dergelijke en brand in de periode van wildvuur.... etc etc...
http://frandecarpsteam.naturalforum.net/t570-fermeture-de-la-peche-de-nuit-a-st-cassien

De belangrijkste informatie die de motor is achter dit besluit:
gebruik van bepaalde positie door een buitenlandse operator voor verschillende week continu touraccumulatie
van vuilnis en afval aan de rand van het meer
ernstig probleem tussen karpervissers en roofvissers
niet-naleving van het verbod op naked dergelijke en branden tijdens bosbrand
Het was bijna 10 jaar de Federatie bedreigend en als niemand is echt serieus nemen, ze heeft haar dreiging
uiteindelijk uitgevoerd, helaas de goede en toerisme
Ik zou liever kondigt het de opening van nieuwe die doorloopt dit trieste nieuws
http://www.forumcarpouest.com/t939-lac-de-saint-cassien-grand-lac-public-le-var-83

Die schermutselingen tussen de karper en roofvissers kan ik me wel iets bij voorstellen. Laatstgenoemden zijn ook
geen lieverdjes hebben we zelf ervaren. Ze komen met een bootje 20 meter naast je zitten en gaan je zonder pardon over de lijnen. Ondertussen was moeder de vrouw, gekleed in een slachtschort, vervaarlijk met een joekel van een slachtmes aan het zwaaien. Alleen de sigaar zoals bij 'Ma Flodder' ontbrak er nog aan.
-)g
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Lac de ST Cassien: Nachtvissen verboden

Berichtdoor Daaf » 06 Aug 2012, 01:07

Dat van die touroperators is ook belachelijk, prima als daar wat aan gedaan wordt.
Wat Christiaan zegt klopt btw, het nachtvissen in de zomer was daar al jaren verboden. De mate van gedogen leek een beetje van jaar tot jaar de verschillen, getuige de verhalen van diverse cassiengangers.
Mocht het nachtvissen echt definitief verboden worden (wat ik nog niet zeker weet, maar de tijd zal het leren) is dat zeker niet het einde van het vissen op cassien, ook overdag is er prima vis te vangen en doordat het misschien wat rustiger zou worden hebben degenen die willen dagvissen ook wat meer ruimte. Daarnaast, als er een paar jaar weinig/geen problemen zijn wordt vanzelf wel weer een keer het eea gedoogd.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Volgende

Terug naar Vangsten / Info Buitenland



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten