AIS Shipfinder hobby projectje.

Alles wat niet bij de andere topics staat kun je hier kwijt

AIS Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor CarpTracker » 08 Mrt 2012, 03:54

Shipfinder onafhankelijk van internet/mobieltje op je laptop aan de waterkant. Overal inzetbaar, ook in dode zone's.

Helaas, na uitgezocht te hebben hoe het AIS Transpondersysteem in zijn werk gaat, heb ik een verklaring gekregen
voor het feit dat ik geen schepen zag op de ShipTracker/Finder die hier op het forum en andere sites geinstalleerd
zijn in het gebied tussen grofweg de driehoek Lochem, Delden en Almelo. Al naar gelang de atmosferische condities,
die in die paar dagen dat ik het gevolgd heb niet al te best waren. En dat speelt een grote rol bij de frequentie
waar het systeem mee werkt.

In het kort.
Het werkt ongeveer zo als je mobieltje die je van mast naar mast overal ontvangstbereik geeft. Zoals in den
beginne met de mobieltjes stonden er nog niet overal masten opgesteld en daar had je dan ook geen bereik.
Shipfinder werkt met hetzelfde principe.

Het AIS systeem werk met VHF basisstations op de frequentie van 162 Mhz die overal opgesteld staan langs de kust, grote rivieren en kanalen en die hun ontvangen gegevens via internet naar een centrale server van MarineTraffic versturen die het dan weer zichtbaar maakt op de map hier op het forum. Maar ja, zoals bekend zitten we hier in het 'achterland' en hebben we (nog) weinig van zulke stations staan. Het dichtsbijzijnde AIS ontvangst station hier
in de regio staat in Doetichem en die zal waarschijnlijk niet met een omnidirectionele ontvangstantenne uitgerust
zijn gezien het vreemde ontvangstpatroon van de antenne en staat niet erg gunstig voor het Twentekanaal. Zit je
zelf in een dode zone dan kun je zelfs zo'n AIS transponder beschikbaar (onder allerlei voorwaarden) gesteld krijgen.
De rest moet je zelf regelen zoals een antenne, mast, kabel enz..

In principe is het systeem dus voor op het Twentekanaal maar voor enkele plekken betrouwbaar en goed te gebruiken.
Enschede <-> Hengelo <-> Delden en van Lochem tot aan de Sluis Eefde zijn goed bruikbaar. Lochem<->Delden en de
zijtak zijn minder bruikbaar.

Daar ik graag hobbymatig ook een beetje met ontvangertjes/zendertjes en software mag klooien ligt het voor de
hand dat ik er eens over ben gaan nadenken hoe ik in de dode gebieden langs het Twentekanaal toch de binnenvaart
kan spotten zonder daarvoor een dure AIS ontvanger en toebehoren te moeten aanschaffen.

Wat heb je daarvoor nodig? Een ontvanger die 162Mhz (AIS frequentie) kan ontvangen. Die ik heb in de vorm van
een oude scanner waar meteen al een antennetje opzit. Dan natuurlijk de software die de packets van het uitgezonden AIS signaal van de schepen omzet en zichtbaar maakt op de laptop op een kaart. Die heb ik inmiddels ook al gevonden
op het internet. Wat mij nu nog rest is het ontvangen audio signaal direkt van de discriminator van de ontvanger af te tappen (om vervorming van de versterker te voorkomen), de soundkaart van de PC induwen en de Aismon software doet de rest. Is alleen zo'n gedoe om laptop, ontvanger enz elke keer mee te slepen.
Maar zoals de titel al zegt het is een hobby projectje. Leuk om te doen...

Daarmee heb je overal waar je aan de waterkant vertoefd je eigen ShipFinder. Waar je ook maar zit zonder verdere kosten zoals internet op je mobiel e.d. Je ziet dan welliswaar alleen de schepen die in jouw eigen ontvangstbereik
varen maar daar is het ook om te doen... Dat zullen altijd een paar Km zijn met een simpel telescoopantennetje.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor Louis » 08 Mrt 2012, 19:10

Harry,
als je hier een klein ontvangertje met alarm voor kunt ontwikkelen dan denk ik dat er wel een markt voor is ;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor frank » 09 Mrt 2012, 15:04

Er varen Cz,B,PL en D op TK Hengelo,maar kun je die dan wel allemaal volgen /aanzienkomen ???
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor CarpTracker » 09 Mrt 2012, 15:27

Het AIS systeem is werelwijd ingevoerd dus ook schepen die onder een andere vlag varen kun je zien
mits ze zo'n systeem aan boord hebben. Dat is voor de binnenvaart (nog) niet verplicht.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor frank » 10 Mrt 2012, 12:48

Nu hopen dat het gauw voor de binnenvaart verplicht wordt,dan zou het mooi wezen voor het vissen. 1 boot niet kunnen zien die geen AIS heeft en het kan je een nare ervaring opleveren ....Piepppppppp,shit,een boot.
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor Louis » 10 Mrt 2012, 20:05

Is dit systeem alleen voor vrachtschepen? Dan kan er altijd nog een plezierboot voor ellende zorgen -)w .
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor CarpTracker » 11 Mrt 2012, 01:36

De pleziervaart mag ook zo'n AIS systeem plaatsen en daar word al gretig gebruik van gemaakt
omdat er tot eind 2012 nog een subsidieregeling voor van kracht is.
Zoals gezegt, het is nog geen verplichting dus er vaart altijd nog wat rond zonder of hebben het
(tijdelijk) uitgeschakeld om privacy redenen. Niet iedereen wil altijd gevolgd kunnen worden...
Een compleet AIS systeem heb je al voor rond de 500 euro, dus als je een jacht kunt kopen kan
die paar cent er ook nog wel bij.. In elk geval goedkoper dan een radarsysteem.
Het voordeel van een Automatic Indentification Systeem t.o.v een radar is dat je er ook mee 'om de hoek'
en achter de horizon kunt kijken. Daarom hebben veel binenvaartschippers, ondanks het niet verplicht is,
een AIS transponder aan boord die naast de radar meekijkt...

Als ik in tussen Delden <-> Lochem, had gewoond dan had ik zelf ook zo'n station opgezet en me bij
MarineTraffic aangemeld. Dan was het hele Twentekanaal van bereik voorzien geweest...

Het is vrij simpel te doen. Als je dit opzet en je aan de voorwaarden voldoet zie je je eigen ontvangen
schepen terug op de kaart zoals hier op het forum.

Afbeelding
AIS transponder system

We hadden vroeger aan de kade ons eigen "AIS"systeem. Toen de mobieltjes betaalbaar werden lieten we
de telefoon bij de buurman overgaan bij een naderend schip. Die belde dan weer zijn buurman op enz.. Ja
alleen overgaan want opnemen betekende dat je 3 kwartjes armer was !!! Een godsvermogen koste het mobiel
bellen toen nog.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: AIS Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor CarpTracker » 26 Jan 2013, 02:33

Het AIS ontvangststation voor deze regio werkt al een tijdje niet meer, hopelijk is dat snel opgelost.
Geen schepen meer te zien op het TK, behalve aanvang Twentekanaal in de buurt van Eefde nog net wel..
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: AIS Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor MarkBeernink » 26 Jan 2013, 11:50

Vond het ook al erg vreemd dat ik overal schepen zag als ik uitzoomde. Kon me al niet voorstellen dat er op het TK geen schepen waren... now i know why :-)
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: AIS Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor Daaf » 29 Jan 2013, 01:30

Was me ook al een tijdje opgevallen, hopen dat ie binnenkort weer werkt
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: AIS Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor CarpTracker » 30 Jan 2013, 00:45

Even gekeken wat daar nu aan de hand is. Ik ga ervan uit dat het AIS ontvangststation Doetinchem
zijn ontvangstsysteem niet meer helemaal up to date heeft. Of de antenne lager geplaatst of de
coaxkabels zijn niet helemaal meer in orde. Op het kaartje hieronder zijn de ontvangen schepen van
de afgelopen 3 uur in beeld gebracht van dit station. Te zien is dat hij momenteel alleen het eerste
stukje van het Twentekanaal meepakt (Lochem-Eefde) en dat ook nog niet eens altijd. Denk dat de
binnenvaart schippers er ook niet blij mee zijn. Hengelo is immers de drukste binnenhaven van Nederland.

Het is een vreemde zaak dat dit AIS systeem mede afhankelijk is van hobbyisten (in het binnenland)
die het leuk zouden vinden om zo'n AIS station op te zetten en op het systeem aan te sluiten aan te
via internet.

Te zien is dat we hier dun bezaaid zijn met dergelijke (hobby)stations. In Kampen staat er nog
een en in Telgte Duitsland maar die beide AIS stions staan te ver weg. We moeten zien dat er in
de driehoek Hengelo - Goor - Almelo een AIS station komt die het hele Twentekanaal zal kunnen
afdekken als de ontvangstantenne een beetje hoog en vrij kan worden opgesteld.


De momenteel ontvangen signalen van AIS Station Doetichem ID: 177. Ontoereikend voor het Twentekanaal.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: AIS Shipfinder hobby projectje.

Berichtdoor CarpTracker » 30 Jan 2013, 17:56

Kwam ik net tegen:
Eind 2013 wordt voor alle vaartuigen > 20 meter op het binnenwater Inland AIS waarschijnlijk verplicht.

Station Doetinchem is zelfs Offline nu. Voor hoelang weet ik niet. Jammer maar helaas.
De schepen blijven elkaar wel zien omdat deze zowel de AIS signalen uitzenden als ontvangen. Dus alles
wat in hun ontvangst bereik vaart zien ze gewoon op hun scherm en zijn niet afhankelijk van een internetverbinding.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Volgende

Terug naar Karpervissen algemeen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron