De teek

Alles wat niet bij de andere topics staat kun je hier kwijt

De teek

Berichtdoor CarpTracker » 19 Feb 2010, 02:49

Het duurt niet lang meer of het word weer voorjaar. Het leek me nuttig om dit artikel te plaatsen.
Zelf heb ik hier gelukkig slechts één keer ervaring mee gehad maar het blijft uitkijken met
die kleine beestjes. We struinen nogal eens de weilanden en het struikgewas door. Voordat
je het weet draag je zo'n parasiet bij je met alle vervelende gevolgen van dien.

Wat zijn teken?
Teken zijn geclassificeerd als geleedpotigen (Arthropoda), een biologische stam van ongewervelde dieren met poten met gewrichten, een gesegmenteerd lichaam, en een uitwendig skelet. Binnen deze stam horen teken bij de klasse van spinachtigen (Arachnida), een klasse waartoe spinnen en mijten ook behoren, maar insecten (Insecta) niet.

Hoe herken je een teek?
Op het eerste gezicht ziet een teek eruit als een insect, maar teken zijn geen insecten. Er zijn een aantal kenmerkende verschillen. Een teek kan je herkennen aan het aantal poten (let wel: volwassen teken hebben er acht, echter een tekenlarve heeft er nog slechts zes), het aantal lichaamssegmenten (delen) en het steekorgaan op de kop van de teek. De drie belangrijkste verschillen tussen insecten en teken zijn:

• Insecten hebben drie lichaamssegmenten, maar teken hebben er twee.
• Volwassen insecten hebben zes poten, maar volwassen teken hebben er acht.
• Insecten hebben vleugels en antennes, maar teken hebben die niet.

Levenscyclus van de teek
Teken hebben vier levensstadia: ei, larve, nimf, en adult. De larve, nimf, en adult (mannetje en vrouwtje) zijn de actieve stadia waarbij een teek in staat kan zijn om infecties te verspreiden.

Afbeelding

Teek Ixodes ricinus: larve – nimf – mannetje – vrouwtje (foto: Fedor Gassner)

Op bovenstaande foto is te zien hoe klein teken in de larve en de nimf stadia zijn! Zelfs in het volwassen stadium zijn teken slechts enkele millimeters groot. Verder is te zien dat de teek in larve stadium 6 poten heeft, terwijl de teek in nimf- en adultstadium 8 poten heeft.

Een teek verandert van het ene actieve stadium naar het andere actieve stadium door vervelling, wat inhoud dat de teek het oude skelet afwerpt en een nieuwe ontwikkelt die past bij de nieuwe lichaamsstructuur van de teek. Het vervellen vind plaats direct nadat de teek zich heeft gevoed en duurt meestal een paar dagen. De gehele levenscyclus van een teek duurt gemiddeld 2 jaar, maar kan ook slechts 1 jaar tot wel 3 jaar duren, afhankelijk van de beschikbaarheid van voedsel.

Afbeelding

Op bovenstaande foto is links een teek in larve stadium en rechts een volgezogen vrouwtjes teek te zien. Een enorm verschil in grootte! Alleen vrouwtjesteken nemen bij hun laatste bloedmaaltijd zo enorm in volume toe. Hierna leggen ze duizenden eitjes.

Hoe de teken zich voeden
Als parasieten zijn teken voor hun voeding volledig afhankelijk van de bloed- en weefsel vloeistof van een gastheer, wat een mens, een huisdier, of een wild dier kan zijn, waaronder zoogdieren, vogels en reptielen. Teken bevinden zich in bossen, duinen maar ook vaak in tuinen. Teken gedijen in een vochtige omgeving en leven gewoonlijk in de nabijheid van potentiële gastheren.

Teken klimmen in grassen, struiken en kreupelhout en wachten tot een gastheer vlak langs komt en grijpen zich daaraan vast. Ze detecteren hun potentiële gastheer door de uitgestraalde lichaamswarmte, uitstoot van kooldioxide en wellicht ook door geuren. Een teek blijft gewoonlijk lager dan een meter boven de grond en kan niet springen of vliegen. Dat een teek zich uit een boom laat vallen als een gastheer langskomt, is waarschijnlijk een misvatting.

De meeste teken voeden zich bij voorkeur niet op mensen, maar op herten, muizen, eekhoorns, en vogels. De larven en nimfen vaak op kleine zoogdieren, en de volwassen teken vaak op grotere zoogdieren. Maar als een mens toevallig op het juiste moment langskomt, kan deze ook worden gezien als een geschikte gastheer.

De teek kan via de benen van een persoon omhoog klimmen en nestelt zich bij voorkeur in huidplooien, maar ook wel gewoon op een been of arm. Naast in het wild voorkomende zoogdieren, worden vooral honden, katten en mensen gebeten.

De beet van een teek
In het speeksel van de teek zit zowel een verdovende stof als een stof die de bloedstolling tegengaat. Hierdoor wordt de tekenbeet niet gevoeld, en kan de teek zich onmerkbaar ergens neerzetten. Een teek kan enige dagen tot wel een week lang op dezelfde gastheer blijven zitten.

Uit het laatste onderzoek naar teken in Nederland bleek van de onderzochte teken gemiddeld 23,6% geïnfecteerd te zijn met Borrelia burgdorferi. Een volwassen vrouwtjes teek die ziekteverwekkers bij zich draagt kan deze aan een deel van de eitjes doorgeven. De eitjes en de larven kunnen dus al geïnfecteerd zijn.

Maar de meeste teken raken geïnfecteerd door zich te voeden met geïnfecteerd bloed van een gastheer. Vooral de nimfen, die al een keer bloed hebben gezogen en dus een grotere kans hebben geïnfecteerd te zijn, vormen een groot risico voor mensen. Daar ze kleiner zijn dan de volwassen teken, worden ze makkelijker over het hoofd gezien.

Hoe langer een geïnfecteerde teek vastzit, hoe groter de kans op een infectie. Een teek moet daarom snel, maar wel secuur, worden verwijderd.

Bron: Lymenet Nederland.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: De teek

Berichtdoor Richard » 19 Feb 2010, 08:33

verschrikkelijke beestjes, welke ellk jaar in aantal toenemen! Vorig jaar was ik een paar keer een water aan het verkennen dat in de bossen lag,,meteen een teek vastzitten, later trok ik een witte overal aan tot aan de stek..gewoon een stuk of wat teken erop :( . gevaarlijke klotenbeestjes.
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: De teek

Berichtdoor BartT » 19 Feb 2010, 09:16

sterker nog, die beestjes zijn zo sneaky dat ze de dunste huid van hun slachtoffer opzoeken: voor ons geldt dus dat vaak oksel, lies of onze grote/kleine(vul zelf maar in) vriend de sjaak is.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: De teek

Berichtdoor sandermiddelhuis » 19 Feb 2010, 18:45

ben vorig jaar ook gebeten had het niet verwacht lig nu ook niet meer open en bloot te vissen maar slaap nu wel weer in een tent met vast grondzeil en kijk me na elke sesie weer helemaal na. oppassen dus
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

Re: De teek

Berichtdoor CarpTracker » 02 Mei 2010, 00:19

Percentage besmette teken in 2009 hoger dan voorgaande jaren
25 maart 2010

Het percentage teken dat in 2009 besmet was met de Borrelia-bacterie is hoger dan in 2007 en 2008. Zowel in het voorjaar als in het najaar bleek achttien procent besmet te zijn. Deze teken kunnen de ziekte van Lyme veroorzaken. Uit de registratie van tekenbeten op http://www.natuurkalender.nl blijkt dat elf procent van de tekenbeten wordt opgelopen bij het spelen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die Wageningse onderzoekers vandaag, voorafgaand aan de Week van de Teek (29 maart tot 4 april), bekendmaken.

Vrijwilligers van het IVN vangen sinds de zomer van 2006 maandelijks teken op trajecten van 200 vierkante meter op 14 vaste locaties in het kader van het Natuurkalender-project van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR. Hieruit blijkt dat het aantal teken dat gevangen wordt het hoogste is van mei tot september. Het aantal nimfen, het ontwikkelingsstadium na de larven, is het hoogst in mei en juni, terwijl de meeste larven worden aangetroffen in de maanden juli en augustus. De piek van het aantal larven lag in 2009 hoger dan in de voorgaande jaren. In alle groeistadia kan een teek vogels en zoogdieren bijten.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: De teek

Berichtdoor Karpertje10 » 18 Mei 2010, 19:36

AKELIGE BEESTJES zijn het!
Random avatar
Karpertje10
Lady Member
 
Status: Offline
Berichten: 12
Geregistreerd: 21 Feb 2010, 23:15
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: De teek

Berichtdoor Dennisnlnl » 29 Jun 2010, 15:19

Vorig jaar heb ik op TK2 behoorlijk wat tekenbeten opgelopen. Dit jaar staat de teller gelukkig nog op 1.
Sinds ik iemand ken die lime heeft gehad check ik elke keer na het vissen, en heb ook een antigif setje gekocht die standaard in de vistas zit.
Gebruikers-avatar
Dennisnlnl
 
Status: Offline
Thanks:
Thanked: keer in post

Re: De teek

Berichtdoor CarpTracker » 04 Jul 2010, 16:11

Anti gifset met tekenpen

Dat is een goed idee Dennis, zo'n anti gif teken setje.
Altijd handig om in de tas te hebben. ook als je naar het buitenland gaat. Helaas vermenigvuldigen
zich deze krengen nog sneller als konijnen. Een ware plaag schijnt het te worden. Voor de prijs hoef
je het ook niet te laten. Rond de 10 euro...

Afbeelding

Omdat beten en steken van insecten, slangen en teken kunnen leiden tot ernstige allergische
reacties en omdat ze ziektekiemen kunnen overbrengen, moet zo snel mogelijk na een beet
of steek het gif verwijderd worden. Met deze complete set kunt u direct ingrijpen.

Met de anti gifspuit kan het gif snel en veilig uit de huid gezogen worden,
zodat de kans op jeuk, pijn of zwelling aanzienlijk kleiner wordt.

Met de tekentang verwijdert u teken eenvoudig en snel.

In handig reisetui.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: De teek

Berichtdoor Dennisnlnl » 05 Jul 2010, 11:14

Bij de action verkopen ze bovenstaande doos voor 1,89 .

Afgelopen donderdag ging ik met de vrouw en de kleine een stukje lopen, we zijn naar het witteveen gereden bij buurse/haaksbergen en gingen even lekker wandelen. Na een 500 meter werden we ineens aangevallen door blindevliegen en muggen. We renden snel weg daar en keken naar onze benen die zaten onder de bulten. Ik keek nog een keer en er zaten allemaal kleine teekjes op de benen. Zo miniscuul klein, nog nooit eerder heb ik zulke kleine teken gezien. Mijn dochtertje had geen enkele steek of teek gelukkig. Na thuis komst keek ik mijn vriendin snel na op teken en heb 3 teken moeten verwijderen. De volgende morgen was haar kuit helemaal dik en een grote vuurrode vlek zat er. Ze ging toch naar haar werk en kon niet meer verder werken door de pijn. Ze werkt op het ziekenhuis dus is ze naar de eerste hulp gegaan. Blijkt dat door de steek van de blindevlieg ze een ontsteking had aan haar been. Gelukkig was de zwelling na de antibiotica snel weg.
Gebruikers-avatar
Dennisnlnl
 
Status: Offline
Thanks:
Thanked: keer in post

Re: De teek

Berichtdoor Louis » 05 Jul 2010, 18:27

Misschien wel een handige site: http://www.lymevereniging.nl
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: De teek

Berichtdoor CarpTracker » 25 Mei 2011, 16:15

Het tekenseizoen is ook weer begonnen. Vooral met het warmste voorjaar sinds lange tijd.

Het is oppassen geblazen met deze rotzakken, voordat je het weet heb je er een te pakken.


Meer teken en vaker ziekte van Lyme.
25 Mei 2011
Er zijn steeds meer teken in Nederland en daardoor krijgen steeds meer mensen de ziekte van Lyme. Dat blijkt uit een jarenlang onderzoek van de Wageningen Universiteit.
Gemiddeld vijftien procent van die dieren is besmet met de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Dat is aanzienlijk meer dan in de andere Europese landen. Daar ligt het gemiddelde op tien procent.

Klimaat
De onderzoekers denken dat teken hier een goed klimaat hebben. De meeste tekenbeten worden opgelopen in het bos of in de eigen tuin. In 2009 moesten 22.000 mensen worden behandeld aan de ziekte van Lyme.
In deze periode van het jaar, eind mei, begin juni bestaat de grootste kans om een tekenbeet op te lopen.

Uitslag
Het eerste symptoom van de ziekte is een rode ringvormige uitslag op de huid. Als de ziekte doorzet, krijgen mensen griepachtige klachten, zoals koorts en spierpijn.

Bron: NOS.nl
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: De teek

Berichtdoor Brinky » 01 Jul 2011, 16:02

3keer gebeten door die krengen wil het niet weer hebben dit jaar
1 was echt gigantisch en zat tussen mijn hoofd en mijn oorschelp
Gebruikers-avatar
Brinky
KTD
KTD
 
Status: Offline
Berichten: 147
Geregistreerd: 18 Okt 2010, 06:28
Woonplaats: Deurningen
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Volgende

Terug naar Karpervissen algemeen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron