handgemaakte karperhengels

Informatie over karpermaterialen, ervaringen delen enz.

handgemaakte karperhengels

Berichtdoor rob van leeuwen » 18 Jan 2012, 17:47

Ik wil handgemaakte karperhengels aanschaffen, nou zijn er niet zo heel veel hengelbouwers, ton temming(utrecht), fair play(amsterdam), en cjw hengels.
Dus graag advies gevraagd, wat is de beste kwaliteit? En service en dergelijke!
Random avatar
rob van leeuwen
 
Status: Offline
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 12:10
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor floris1204 » 18 Jan 2012, 18:12

Cjw hengels zijn zoizo altijd goed.
Random avatar
floris1204
 
Status: Offline
Berichten: 1036
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 16 Apr 2011, 07:24
Thanks: 27
Thanked: 18 keer in 16 posts

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor CarpTracker » 18 Jan 2012, 18:28

Zelf heb ik nooit hand afgebouwde hengels bezeten. Wel een vriend van mij waar ik destijds veel mee viste.

Deze had bij een van de bekendste hengelbouwers van Nederland een paar stokken laten afbouwen. Ik noemde
ze later de "kraakhengels". Na enig heen en weer gebel over dit kraak probleem wat niet naar tevredenheid werd
opgelost heeft die kameraad van mij deze hengels snel van de hand gedaan. De lak die om de wikkelingen van de
ogen verwerkt zat was waarschijnlijk te hard en hechte niet goed op de blank. Hierbij gaven alle 4 de hengels
een kraakgeluid tijdens het inwerpen en bij het doorbuigen tijdens een dril.

Later heeft hij 4 stokken laten afbouwen bij CTH (Carp Tackle Holland) door ene Han van Boxtel als ik me
goed herrinner. Is alweer een tijdje geleden. Naar volle tevredenheid. Heb zelf ook een tijdje met die hengels
gevist en kan alleen maar zeggen: SUPER. Maar ja, die Harrison blanks die daarvoor gebruikt werden stonden
goed te boek...
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor Louis » 18 Jan 2012, 18:38

Er zijn natuurlijk nog veel meer hengelbouwers zoals bijvoorbeeld:
http://www.specimenrods.nl/
http://www.rodvisions.nl/
http://www.hvb-hengelbouw.nl/index.html
http://www.wvr-rodbuilding.com/wvr-rodb ... index.html
http://www.bobmorriscustomrods.co.uk/22941/22667.html
http://bruceashbyrods.com/index.php?opt ... e&Itemid=1

Je kunt natuurlijk ook even bij je hengelsportwinkelier informeren of hun een hengelbouwer hebben die voor ze afbouwt.
Kwaliteit hangt van de gebruikte materialen af en hoe beter hoe duurder dat de hengel wordt. Als het goed is heb je geen service nodig ;)
Nadeel van veel hengelbouwers vind ik dat ze tegenwoordig meestal blanks met oversteeksluiting gebruiken waar ik geen voorstander van ben.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor rob van leeuwen » 18 Jan 2012, 18:40

Wat vind jij een nadeel van een oversteeksluiting dan?
Random avatar
rob van leeuwen
 
Status: Offline
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 12:10
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor Louis » 18 Jan 2012, 18:58

Bij een pensluiting wordt de blank doormidden gezaagd en er dan een pen ingezet om de hengeldelen in elkaar te kunnen schuiven.
Bij een oversteek sluiting heb je twee blanks die op elkaar geschoven worden wat een beetje raar verloop geeft in het middengedeelte bij de sluiting. Je hebt dan een onlogische tapering omdat dus twee taperingen over elkaar heen geschoven worden waardoor de krachtopbouw nooit van boven naar beneden evenredig toe kan nemen.
De blanks zijn meestal zacht in de top, normaal in het midden, dan weer slap onder de sluiting. Zo'n stok voelt dan in zijn totale actie week en zwabberig aan. Deze wijsheid heb ik van Thomas Lont, niet de eerste beste dus. ;)
Heb ooit eens overstekers gehad maar deze rap weer ingeruild.
Kijk anders even naar de hengels van Century. Heb zelf net een setje aangeschaft, mooie parabolische actie en pensluiting.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor rob van leeuwen » 18 Jan 2012, 19:05

A okee duidelijk.
Wat typisch eigenlijk, ik had de cjw lijst is doorgenomen, allemaal oversteek sluiting volgens mij, maar dit is de minst gunstigste manier om 2 delen met elkaar te verbinden dus.
Random avatar
rob van leeuwen
 
Status: Offline
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 12:10
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor Louis » 18 Jan 2012, 19:09

Ik weet ook niet waarom er steeds meer oversteek op de markt komt. Denk dat het met productiekosten te maken heeft.
Voor een lange blank heb je natuurlijk een grotere oven nodig dan voor een korte.

Als je een blank uitkiest kijk dan goed of deze recht is, al zijn spatrechte blanks zeer zeldzaam ;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor carpio » 18 Jan 2012, 20:32

Persoonlijk vind ik een handafgebouwde hengel niet veel meer toevoegen tov. een topfabriekshengel zzoals Century.
Of je moet natuurlijk speciale wensen hebben en geld teveel.

@ Louis: ik dacht dat een oversteeksluiting een mooiere actie gaf in de blank want deze heeft geen pen insert die de curve beinvloed. Het gedeelte van de pensluiting buigt minder mooi dan de rest van de blank.
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor frank » 18 Jan 2012, 21:03

Handgebouwde hengels kun je naar eigen wens laten afbouwen en '' fabriekshengels '' moet je mooi vinden zoals ze in de winkel liggen en vaak is er altijd wel wat aan die hengel wat je liever anders had willen zien.

Mijn eerste 2 handbouwhengels waren Harrisons en die heb ik een tijdje terug laten rebuilden bij Rod Visions (Dick Willemsen) te klarenbeek na volle tevredenheid. Aktie is 1 3/4 lbs
De hengels hebben een andere kleur,ogen en lak gekregen. Het kurk heb ik laten restaureren!
Zeer tevreden over,vakwerk!

Heb ook 3 CJWers voor een aantal jaren terug laten bouwen door Cor Spinhoven voor het wegzeten/vissen van iets zwaarder lood. Aktie 2 3/4 lbs.
Ook zeer te vreden over,vakwerk!

1 maal hanbouwhengels en je wilt nooit meer wat anders Rob
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor Louis » 18 Jan 2012, 21:05

carpio schreef:@ Louis: ik dacht dat een oversteeksluiting een mooiere actie gaf in de blank want deze heeft geen pen insert die de curve beinvloed. Het gedeelte van de pensluiting buigt minder mooi dan de rest van de blank.


Klopt, maar dit is een stuk minder dan bij een oversteek. Daar heb je een overlap van 2 hengeldelen die de curve ook beinvloeden ;) .
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: handgemaakte karperhengels

Berichtdoor Louis » 18 Jan 2012, 21:29

frank schreef:Handgebouwde hengels kun je naar eigen wens laten afbouwen en '' fabriekshengels '' moet je mooi vinden zoals ze in de winkel liggen en vaak is er altijd wel wat aan die hengel wat je liever anders had willen zien.
1 maal hanbouwhengels en je wilt nooit meer wat anders Rob


Daar heb je gelijk aan Frank. Maar hoe zit het met de blanks? Volgens mij is het allemaal New Zealand wat de klok slaat of Harisson.
Ook moet je bedenken dat speciale wensen weer extra kosten waardoor de prijs behoorlijk op kan lopen. Heb zelf ook zelfbouwhengels maar nu toch een setje (3) Armalites via mp gekocht voor minder dan 1 handgebouwde hengel kost.
Ik heb het geld er niet meer voor over en met dure hengels aan de waterkant slaap je ook wat minder goed -)g ;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Volgende

Terug naar Karper materialen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten