Advies beste hengel en molen

Informatie over karpermaterialen, ervaringen delen enz.

Advies beste hengel en molen

Berichtdoor bull73 » 15 Apr 2014, 18:49

Beste mensen, ik heb uw hulp nodig....
Ben voornemens om een nieuwe set hengels en molens te kopen.
Kan alleen door de bomen het bos niet meer zien, er is te veel keus.

Het gaat om twee hengels met molen voor totaal 1000 euro.
Vis met name op vijvers/kanalen en kleine meren met max ingooi 100 meter.
Wie heeft er een goed voorstel wat te kopen?

Verneem graag uw advies zodat ik juiste keuze kan maken.

Groet Wout
Random avatar
bull73
 
Status: Offline
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Apr 2014, 21:50
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post
Voornaam: Wout

Re: Advies beste hengel en molen

Berichtdoor CarpTracker » 15 Apr 2014, 19:20

Dat ligt mede aan je eigen persoonlijke voorkeur. Slappe of strakke hengels, een molen met of zonder
baitrunner enz. Voor €1000 kun je in elk geval wel wat goeds en moois kopen voor een setje van 2 hengels
en molens.

Ik zou zelf voor een Shimano baitrunner gaan, bv de Big Baitrunner XT-A LC en de hengel met minimaal
een testcurve van 2.5 lb. 100mtr ver werpen vergt nogal wat van je hengel met de loodgewichten die heden
ten dage gebruikt worden. Zowel de molens als de hengels van Shimano hebben een goede naam.

Laat je eens bij een hengelsportzaak een hengeltje met een molen optuigen zodat je er wat mee kunt testen.
Dat doen ze graag als je er met 1000,- aan komt zetten. Dan heb je zelf een idee of het je wat lijkt. Willen ze
dat niet voor je doen dan een deurtje verder gaan.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Advies beste hengel en molen

Berichtdoor sandermiddelhuis » 15 Apr 2014, 21:14

Ik heb zelf de Century Armalite mk3 en ben daar zeer tevreden over. Buigt tot in het handvat zijn geen werp kannonen maar voor de middel lange afstand zijn ze zeer geschikt en het drillen is een waar genot:-) Sportex hengels heb ik hier voor gehad en die bevielen mij ook prima! Molens met of zonder baitrunner. Mijn voorkeur gaat uit naar een molen zonder baitrunner. je moet ff kijken wat het beste bij je past. Ik vis altijd het liefst gewoon op de slip een baitrunner kon ik nooit lekker strak afstellen en dat vond ik altijd minder! Ik hoop dat je een mooi setje kuntvinden wat bij je past en ga niet over 1 nacht ijs! grtn sander
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

Re: Advies beste hengel en molen

Berichtdoor MarkBeernink » 16 Apr 2014, 07:07

Voor 1000,- kan je zeker mooi spul kopen!
Zelf vis ik met oude materialen, heb 3 sportex hengels met een TC van 2.5 lb deze zijn reeds 20 jaar oud maar voldoen nog prima! Ik vis op maximale afstanden van ca. 75 meter dus zwaardere TC heb ik niet nodig. Tegenwoordig zie je veel TC van boven de 3 tot 3,75.. ik vind dit persoonlijk veel te zwaar. Ik hou er van om soepele hengels te hebben die tot in het handvat krom kunnen gaan.

Molens is een ander verhaal ook, heb nu baitrunners 4500 USA, degelijke molens die tegen een stootje kunnen en een prima slip hebben. Maar net als Sander heb ik eigenlijk liever een molen zonder baitrunner.

Laat je goed voorlichten en laat duidelijk weten waar je de hengels het meest voor zal gaan gebruiken.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Advies beste hengel en molen

Berichtdoor MarkBeernink » 16 Apr 2014, 08:55

Remco ben het niet helemaal met je eens als het gaat om de 3 de stok..
Ik heb inmiddels 3 stokken maar als ik kijk hoe vaak ik de 3de stok gebruik is dat bijna nooit.. Op groter wateren of ruime brede kanalen zou het wellicht een meerwaarde kunnen hebben. Ligt er helemaal aan watvoor wateren je bevist.

Ik vis vooral op wat kleinere kanalen en dan zie ik een 3 stok eerder als een last dan een meerwaarde. Denk dat het persoonlijke voorkeur is.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Advies beste hengel en molen

Berichtdoor Louis » 16 Apr 2014, 19:23

Beste Wout,
In principe komen bijna alle karperhengels en molens in aanmerking wat betreft jouw eisen.
Voor rond de 150 Euro koop je een goede molen en voor 350 Euro is er ook een ruime keuze aan hengels.
Wat de een een prachtige stok vind is voor de ander een verschrikking. De een wil een baitrunnermolen en de ander vindt dit weer helemaal niks.
Jij bent de enige die weet wat jij mooi vindt en daarom moet je zelf een winkel binnenstappen en je voor laten lichten. Neem meerdere hengels in de hand en trek ze eens goed krom en dan wel met een molen en lijn erop! Getrek aan de top zegt werkelijk helemaal niets! Niet doen, is totaal zinloos en nietszeggend. Als de verkoper dit optuigen niet nodig vindt dan ga naar een andere winkel waar ze dit wel voor je willen doen.
Let er ook op dat de molens bij en/of op deze hengels passen.
Mocht je een big pit molen mooi vinden denk dan niet dat je daar dan ook automatisch verder mee kunt werpen. Dit hangt weer af van de grootte van o.a. je startoog en de oogverdeling. Een big pit molen gooit nu eenmaal grote lussen en als die dan door een relatief klein startoog moeten remt dit weer af en ben je met een molen met een kleinere spoel weer beter af.
Hengels met een startoog van 50 mm lijken leuk maar de daaropvolgende ogen zijn dan ook weer een maatje groter dan bij een kleiner sartoog waardoor dit soort hengels vaak niet lekker in balans zijn. ook zijn grote ogen kwetsbaarder. Er zijn tegenwoordig ook hengels te koop met ogen die ver van de blank afstaan omdat de lijn er makkelijker doorheen zou gaan en niet zoveel contact zou maaken met de blank. Het zal allemaal wel maar ook dit zijn weer kwetsbare ogen envenals eenpoots ogen. Je moet er voorzichtig mee omgaan bij het vervoer anders staan ze zo scheef.
Controleer of de hengel netjes is afgewerkt en er geen luchtbelletjes onder de lak zitten. Sluiten de wikkelinken netjes op elkaar aan. Staan alle ogen netjes recht en in lijn? Zijn de blanks mooi recht en hangt de hengel niet teveel door onder zijn eigen gewicht?
Kurken of foam (gedeelt of doorlopend) handvat, allemaal een kwestie van smaak.
Evenals de kleur van de blank en wikkelingen.
Zelf vis ik nu sinds een tijdje met dezelfde hengels als Sander, Century Armalite 12ft-2,75lb. Lekker veel ogen waarvan twee op het onderste deel. Kun je mooi het eerste oog tegen de pieper aanzetten zodat de stok niet snel uit de steunen getrokken kan worden mocht je onverhoopt een keertje de slip te zwaar hebben afgesteld.
Mocht je liever minder ogen willen hebben dan is de FBS van Century een goede keuze, ongeveer dezelfde actie als de Amalite.
Ga ook eens kijken op de site van Free Spirit en met name dan de E.S. 12ft-2,75lb Onder andere zijn deze hengels de koop bij Markerworld.
Hengels met hoge testcurves en langer dan 12ft zijn bedoeld voor de Engelse markt waar men soms extreem ver moet kunnen werpen om de vangen. De hoge testcurves zijn er enkel en alleen voor om zware loden van ver boven de 100gr (3,5oz) weg te kunnen zetten. Voor het drillen zijn ze echter allesbehalve de beste keuze en ben je met een lagere tescurve veel beter af. Minder losschieters en minder kapotgetrokken bekken door "lopende" haken.
Of je 100m kunt gooien hangt niet alleen van de hengel af natuurlijk. De set moet in balans zijn en dan bedoel ik: Hengel, molen, lijn(dikte) en werpgewicht. Ook met een relatief lichte combinatie kun je 100m halen mits je werptechniek dit toestaat. Vis je graag met dikke en/of stugge (fluorcarbon)lijnen en zware loden dan moet je het wel in de wat hogere testcurves gaan zoeken om de 100m te kunnen halen natuurlijk.
Waarom alle hengels dezelfde tescurve moeten hebben is voor mij een raadsel. Het staat misschien mooi maar is het ook altijd functioneel? Een wat lichtere hengel voor dichtbij en een wat zwaardere voor wat verder weg hoeft geen verkeerde keuze te zijn toch?
Zet al je wensen eens op papier en ga dan een aantal hengels en molens bekijken en aan de tand voelen, op het www en/of winkel, die aan jouw eisen voldoen. Hou het bij gerenomeerde merken, mocht je naderhand toch iets anders willen dan krijg je er in ieder geval nog een redelijk bedrag voor terug.
Succes!
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts


Terug naar Karper materialen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron