Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Informatie over karpermaterialen, ervaringen delen enz.

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor Menno » 24 Mrt 2018, 23:54

Hallo Roy.

Alsnog bedankt voor je reactie. Ik heb je pb destijds wel gelezen, maar heb op dat moment niet de tijd genomen om een (uitgebreide) reactie te schrijven. Daarna heb ik zelf het forum niet meer bezocht, tot vandaag.

Ik zie in de verschillende reacties op het forum dat er door Remco en Harry word getwijfeld aan de functionaliteit van een wifi-versterker antenne. Dat is prima. Ik lees dat Harry mijn tekst heeft aangepast omdat hij achteraf niet snapt dat ik het over een wifi antenne had. Vind ik ook prima. Hij is immers moderator. Dat op basis van schema's en cijfertjes mijn input wordt verwijderd c.q. aangepast vind ik wel wat kort door de bocht, maar zoals gezegd: als een moderator vind dat het moet worden aangepast vind ik het oke. "None taken".

Desondanks: ik had het wel degelijk en bewust over een 5dbi wifi antenne. Ik heb de betreffende tip gegeven op basis van mijn eigen positieve ervaring. (Allicht had ik dat er meer nadrukkelijk bij kunnen zetten.)
Die wilde ik delen om zo allicht anderen met bereikproblemen een mogelijke oplossing te bieden.

Zoals je in je bericht van 13 maart zelf al vermoedde bedoelde ik inderdaad het vervangen van de antenne op de zender voor een 5dbi wifi. Dat heb ik destijds bij mijn fishfun inbouwzender gedaan, na een tip van een bevriende visser die ook bereikproblemen had en met het monteren van een dergelijke antenne een zeer goed werkende oplossing gevonden had.

Toen ik de fishfinderset ooit net in bezit had, heb ik de ontvanger bij de eerste paar keren gebruik laag geplaatst, zodat ik er vanuit mijn stoel op kon kijken. Dat beviel niet goed. Ontvangst dipte veel. De statief bracht uitkomst. Toch merkte ik na verloop van tijd dat het bereik, om voor mij onduidelijke reden, fors minder was geworden. Ik heb (na het zonder resultaat vervangen van de batterijen) toen de standaard fishfun-antennes vervangen door nieuwe standaard antennes van fishfun, maar dat hielp niet ook niet.

Onder het motto baat het niet, dan schaadt het niet heb ik die 5dbi antenne destijds bij een lokale computerreparateur in zijn winkeltje aangeschaft. Het heeft bij mij zeer goed gewerkt. Het bereik werd ruim vergroot en het signaal dipte niet meer. Het mijns inziens enige nadelige effect is dat je met deze langere antenne last kan hebben bij overhangende begroeiing. Ik heb 1 keer de pech gehad dat mijn boot bleef steken daardoor.
De zender is na plaatsing van de 5dbi niet defect gegaan.
(inmiddels heeft het radiografische bootje met de fishfinder het veld moeten ruimen voor een rubberboot...)

De display antennes die fishfun levert zijn redelijk kwetsbaar. Na verloop van tijd kan er na veelvuldig gedraai en/of in-uitklappen van de antenne een breukje ontstaan, met signaal verlies als gevolg.

De 5dbi antenne die ik destijds gebruikte is gelijk aan deze:

https://nl.aliexpress.com/item/2-4-GHz-5dBi-WiFi-Antenna-Aerial-SMA-Male-Connector-For-PCI-Card-USB-Wireless-Router/32818123512.html

NB: Fishfun verkoopt deze antenne tegenwoordig voor de besturing van de boot. De huidige generatie besturingszenders en ontvanger werken immers op 2,4 ghz.

Het is dezelfde antenne als uit de ali- advertentie.
(FF vraagt er dan wel effe 15 euro voor -)b )

https://www.fishfun.nl/index.php/fishfinders-fishfun/toslon-antenne-voerboot.html

Tot slot wil ik attenderen op de deze:

https://www.fishfun.nl/index.php/fishfinders-fishfun/toslon-antenne-display.html

Afgaande op de foto en de opdruk zou je toch denken dat ook dit simpelweg een wifi antenne is.

Resumé : Het blijft een kwestie van proberen (of niet) en zelf het resultaat beoordelen. Bij mij was het destijds (gelukkig) de oplossing.

Ik verneem graag welk resultaat het bij jou heeft Roy.

met vriendelijke groet,

Menno
Veni Vidi Vissen
Gebruikers-avatar
Menno
 
Status: Offline
Berichten: 50
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd: 05 Okt 2015, 11:15
Thanks: 0
Thanked: 3 keer in 1 post

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor CarpTracker » 25 Mrt 2018, 05:21

Een WIFI antenne werkt ook wel maar deze antenne zal niet zoals ik al schreef optimaal werken. En
is al helemaal niet in resonantie op 433MHz. Dit kan tot gevolg hebben dat je het eindtrapje uit
de zender blaast, vooral als er nog een externe booster gebruikt word met redelijk uitgangsvermogen.
Daarom heb ik veiligheidshalve 3 keer het woord WIFI voor het woord antenne uit het eerste bericht
verwijderd.

Waarom een WIFI antenne aanschaffen als je voor pak 'm beet hetzelfde geld er eentje kunt kopen die
op de gewenste frequentie, zoals in dit topic de 433MHz van de RF15, resoneert? Tuurlijk, 433MHz ligt
lager in de frequentie dan 2400MHz en daarmee word de antenne een stuk langer om dezelfde gain te
halen als een WIFI antenne op 2.4GHz die dan een stuk korter is.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor roy66 » 25 Mrt 2018, 11:53

Beste Menno en Carptracker ik heb deze nu op ebay besteld voor nog geen 3 euro.
Main Technical Specifications
1.Type : 433Mhz Antenna
2.Conector Type : SMA Male
3.Gain:5dBi (MAX)
4.Polarization Vertical
5.Total length : 20.7cm
En maakt het aantal Ohm nog wat uit want ik lees steeds dat deze antennes 50 Ohm gebruiken.
Ik begrijp alleen niet waarom fishfun en andere niet meteen deze antenes gebruikten.
Ik hoop dat dit toch wel moet kunnen,ik weet niet hoeveel Dbi de Antennes van Fishfun zijn maar kan ik met deze ook het eindtrapje opblazen en ik wil er ook 1 op mijn ontvanger [scherm]plaatsen.
Hoop op een antwoord van jullie,dat ik niet van de wal in de sloot kom.
Mvg.Roy
Random avatar
roy66
 
Status: Offline
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mrt 2018, 11:35
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor roy66 » 25 Mrt 2018, 12:00

Dit stond trouwens bovenaan de advertentie van de antenne,s op ebay.

2pcs 5dbi 433Mhz Antenna SMA Male Plug Omin Router Modem For Wireless Ham radio .

Mvg.Roy
Random avatar
roy66
 
Status: Offline
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mrt 2018, 11:35
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor CarpTracker » 26 Mrt 2018, 02:40

Beste Roy,
De 433Mhz Antenna die je nu op Ebay besteld hebt kun je zonder problemen gebruiken voor jouw setup!

Voordat we hier alles door elkaar halen het volgende:
1: Dit topic gaat over de RF15 die werkt op 433MHz, daarvoor heb je dan ook een 433MHz antenne nodig
wil je optimaal resultaat verkrijgen.
2:Tegenwoordig werken de meest fishfinders/voerboten op 2.4GHz en daarvoor is de optimale antenne
een WIFI antenne die optimaal werkt op deze frequentie.

roy66 schreef:Ik begrijp alleen niet waarom fishfun en andere niet meteen deze antennes gebruikten.

Dit zijn allemaal 2.4GHz antennes, tenminste die Menno aangaf, en worden verkocht voor apparatuur die op 2.4GHz werken. Erg summiere beschrijving van de antennes aldaar. Als je goed kijkt zie het op de antenne zelf staan.

roy66 schreef: En maakt het aantal Ohm nog wat uit want ik lees steeds dat deze antennes 50 Ohm gebruiken.

De impedantie van de antenne is 50 Ohm en dat is ook van de einduitgang van de zender zo. Dat is
zo'n beetje de standaard norm. Wil je een antenne verbinden met een coaxkabel naar de zender dan
moet deze ook 50 Ohm zijn en anders krijg je een misaanpassing en werkt de boel ook niet naar behoren.
De staande golf verhouding loopt dan op en het vermogen van de zender loopt terug naar je eindmodule
van het zendgedeelte. Deze wordt daardoor heet (kan zijn vermogen niet kwijt aan de antenne) en kan
een ellendige dood sterven.
Hetzelfde risico loop je dus ook als je een 2.4GHZ antenne aan een 432MHz zender aansluit. Misaanpassing
dus.
Door de regel valt het met de lage vermogens die er in voerboten e.d. gebruikt worden wel mee en is de
einduitgang daarvoor (meestal) wel beveiligd. Met een aangesloten booster is het weer een ander verhaal.

Succes !
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor roy66 » 26 Mrt 2018, 19:25

Bedankt carptracker,ik moet er alleen een verloop sma adaptertje van male naar female tussen zetten maar die heb ik ook besteld,want op de zender zit een antenne met een male aansluiting en op de ontvanger precies andersom en ze hadden deze antenne maar in 1 uitvoering,zodra ik ze binnen heb zal ik kijken of het verschil uitmaakt en laat ik jullie het weten.
Mvg.Roy
Random avatar
roy66
 
Status: Offline
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mrt 2018, 11:35
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor roy66 » 22 Mei 2018, 12:08

Ben naar Frankrijk geweest en heb de antenne getest,de ontvangst was niet beter,ik heb het idee dat het met de adaptor te maken heeft,de antenne heeft een sma male en de zender ook dus moest ik een adaptor hebben met aan beide kanten female,ik denk dat de pennetjes niet ver genoeg de adaptor in gaan en het contact niet optimaal is,zat te denken om eerst een stukje dun koperdraad in beide kanten van de female adaptor te duwen maar moet even goed meten hoelang ze moeten zijn want de zender luistert wel heel nauw of het pennetje (male) van de zender ver genoeg in de antenne(female)gaat anders heb je beroerd ontvangst.
Random avatar
roy66
 
Status: Offline
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mrt 2018, 11:35
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor CarpTracker » 24 Mei 2018, 17:16

Je kunt op de zender ook een passend SMA chassisdeel monteren die op de aansluiting van de
antenne past dan is het probleem met de adaptors opgelost.

sma-chassisdeel.jpg
sma-chassisdeel.jpg (15.72 KiB) 4304 keer bekeken
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Ontvangstbereik verbeteren Hummingbird RF15

Berichtdoor roy66 » 29 Mei 2018, 12:32

Dat kan bij mijn zender niet,het hele electronische gedeelte zit volgegoten met epoxy hars of zo,je kunt alleen de 2 batterijen vervangen.
Mvg.Roy
Random avatar
roy66
 
Status: Offline
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mrt 2018, 11:35
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post

Vorige

Terug naar Karper materialen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron