Bereik Graupner X-412 40Mhz zender/ontvanger

Informatie over karpermaterialen, ervaringen delen enz.

Bereik Graupner X-412 40Mhz zender/ontvanger

Berichtdoor roy66 » 06 Apr 2018, 08:09

Wat zou je kunnen doen om het bereik van je voerboot te vergroten?Als hij buiten bereik komt raakt deze van de rel
en gaan alle servo's even heen en weer inclusief de servo van de voerbak en stort ie het aas ergens waar ik het niet wil hebben.
Ik heb nog de Grauphner 412 40Mhz, zou je het zend signaal nog kunnen versterken of een betere antenne op de boot.
Tips zijn welkom.
Mvg,Roy

Grauphner-X-412.jpg
Grauphner-X-412.jpg (23.09 KiB) 2864 keer bekeken
Random avatar
roy66
 
Status: Offline
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mrt 2018, 11:35
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Bereik Graupner X-412 40Mhz zender/ontvanger

Berichtdoor CarpTracker » 09 Apr 2018, 00:31

In onderstaande link hebben ze een upgrade set voor de Graupner X-412 waarbij de antenne ook vervangen
word en daarmee een bereik krijgt van 300mtr. Je zou daar even kunnen informeren of ze zo'n antenne
te koop hebben. Wat je zo verder tegenkomt op het net is dat ze zo'n beetje allemaal hetzelfde probleem
ermee hebben. Om en nabij een afstand van 100meter houd het op.

Graupner X-412 upgrade set

Behoorlijk uit de tijd om op 40Mhz te werken. Een frequentieband (7,5Mtr band) die zeer gevoelig is
voor atmosferische storingen en storingen veroorzaakt door andere electronische aparatuur. Als je
voor deze band een enigzins goed werkende antenne wilt gebruiken, een ¼ golf, dan zit je al op een lengte
van rond de 1.80 Mtr lang. Alles andere zijn compromis antennes.
De atmosferische storingen treden vooral op vanaf de maanden april tot september. Dan stijgt de MUF
(Maximal Usable Frequentie) en kun je allerlei ongewenste signalen de ontvanger binnen krijgen van
andere mede frequentie gebruikers van een afstand van tot wel 3000+Km.
De E-laag raakt in deze periode van tijd tot wijlen geïnoniseerd en kan de MUF boven de 150 MHz laten
uitkomen. Kan me goed voorstellen dat een of andere Russische megawatt TV zender, die ook nog op
dergelijke lage frequenties werken, je zomaar even het voer op een ongewenste plaats laat lozen of de
voerboot allerlei richtingen op laat varen.
Daarom is het verstandiger om modelbouwapparatuur toch maar op de 432MHz of 2,4GHz band te
laten werken.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Bereik Graupner X-412 40Mhz zender/ontvanger

Berichtdoor roy66 » 09 Apr 2018, 14:53

Bedankt voor je reactie carptracker,ik neem hem mee naar frankrijk en ga kijken hoe hij het daar doet,heb ook nog een rubberboot bij me voor het geval.
Ik heb al gekeken voor een andere zender en ontvanger van grauphner. Voor 119,- heb je er 1 van 2,4 ghz die genoeg bereik heeft.
Als ik veel storing heb dan zal ik die set kopen en er in zetten.
Mvg.Roy
Random avatar
roy66
 
Status: Offline
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mrt 2018, 11:35
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post


Terug naar Karper materialen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron