puur natuur, geen flavours, experiment

Alles over boilies, mixen en particles

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 25 Apr 2015, 09:02

Het is een experiment voor verschillende wateren. Ik vis idd sinds kort, en voor het eerst ooit, in een rivier. Dus hier ben ik nogal onervaren. Verder vis ik het meest op het kanaal en regelmatig op zwaar beviste vijvers in Zutphen. Hier kan ik dan ook de vangbaarheid goed testen tegenover de boilies van de toch regelmatig klagende vissers die ze kant en klaar kopen of synthetische flavours gebruiken.
Maar wat vooral mn doel is om er achter te komen of ik op deze verschillende wateren goed kan vangen met deze puur natuur bollen die ik probeer zo goedkoop mogelijk te maken. Welke werken langdurig welke korte tijd. Proberen hier de reden van te achterhalen, bijv uit te vinden hoe belangrijk eiwit toevoegen is, zoetigheid, vissmaak, kruidenwerking. Ect...
Met als uiteindelijk doel mn eigen favoriete bollen te ontdekken per water per stek en per jaargetijde. En dit allemaal zo natuurlijk en goedkoop mogelijk.

De vismeel die ik inmiddels heb gebruikt om nieuwe bollen te maken, heb ik zelf gemaakt. Met blikjes sardines, makreel en 1 ansjovis(ivm hoge zoutgehalte maar 1) en beschuit in de verhouding 75% vis 25% beschuit.
De opgevangen zonnebloemolie verwerk ik ook deels in het deeg.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 25 Apr 2015, 09:22

Ik hou trouwens ook een logboek bij. Met hoe ik vis, waarmee ik vis, aas, rigs, weersomstandigheden, verschillende stekken, situatie boven water en waar mogelijk onder water. Voor mij is dit een nieuwe omgeving, dus moet ik de wateren nog leren kennen. In het verleden heb ik verschillende vismaten gehad in verschillende delen vh land met hun eigen specifieke kenmerken. Na 10 jaar niet gevist te hebben woon ik nu in een nieuwe omgeving met nieuwe wateren en heb ik geen vaste vismaat, dus nu is het voor mij tijd om alles zelf te ontdekken, oa mn boiliekeuze. En aangezien ik tijd genoeg heb, ik ben deels afgekeurd, heb ik mn oude hobby weer opgepakt en zoals ik al zei zijn rigs maken en bollen maken voor mij een belangrijk onderdeel daarvan. Dus alles bijhouden in een logboek, mn ervaringen delen en advies vragen zie ik als heel belangrijk. En hier vind ik dat, dus dank hiervoor :-)
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor CarpTracker » 25 Apr 2015, 15:31

Wanneer heb ik voor het laatst boilies gedraaid, ppffft dacht een jaar of 2-3 geleden nog een paar kilootjes
omdat het me wel weer een keertje leuk leek om te doen. Verder heb ik daar geen behoefte meer aan.

In de loop van mijn karpervissersleven heb ik denk wel enkele tonnen boilies van de plank laten rollen.
Dan heb ik het niet over een mixje die ik even bij een boilieboer machinaal liet draaien maar gewoon
thuis met de deegspuit, boilieplank en de kookpan met als basis: griesmeel, sojameel, maïsmeel/polenta.

Daarom durf ik het ook zonder het vooraf te proberen aan , puur op ervaring, dat Alwin zonder enige problemen
bv de kilo maïsmeel kan vervangen door sojabloem zonder dat het consequenties heeft voor de draaibaarheid
van zijn mix !! Nogmaals, ik zou zo'n heerlijk zoete bol niet 'verstieren' door er vismeel door te klooien omwille
van het eiwitpercentage. Probeer hem maar eerst eens uit. Anders zal je het niet weten wat deze experimentele bananenbol in de praktijk doet. Brasems lokken in elk geval.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 25 Apr 2015, 18:59

Die zoete banaan hou ik er voorlopig echt nog wel bij, heb ik vroeger ook goed mee gevangen. Mijn ervaring van toen zegt me dat zoet goed vangt in het voorjaar en wat afneemt naarmate de zomer vordert.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 26 Apr 2015, 08:16

Knoflook-vis bollen zijn klaar en uitgehard, iets minder hard dan zonder vis maar hard zat.
Droge mix: 500gr tarwebloem, 500gr polenta, 330gr zelfgemaakte vismeel, 200 gr griesmeel, 200gr maismeel, 120gr brinta, 150 gr knoflookpoeder.
Natte mix: 15 eieren, 1dl zonnebloemolie opgevangen uit de blikjes vis met 5 uitgeperste tenen knoflook erdoor.
Deeg van maken, bollen maken en koken.
Meteen 6 kilo geweekte duivenvoer gekookt en daarna vermengt met een dl van dezelfde olie.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor Louis » 26 Apr 2015, 10:57

De nesquick banaan schijnt ook goed te werken.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 26 Apr 2015, 22:09

Heb banaan-vis gemaakt maar in wat andere verhoudingen en poedersuiker toegevoegd in de droge mix. Wat meer zoete banaanpulp in de natte mix, kwart meer eieren en extra tarwebloem voor goeie hardheid. Ik heb m geproefd, precies wat ik wou, smaakt net zo lekker als die vorige bol, de vis valt weg, proef je niet. Wel extra eiwit dus.
Nieuwe onderlijnen gemaakt met langere hair, dus morgen proberen een koningsvis te vangen uit de ijssel, heb vanavond nog een beetje gevoerd in de kribbe.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 27 Apr 2015, 21:03

Heeft een graskarper geen voelsprieten bij de mond? Ik ving vandaag nl een karpertje zonder die sprieten, 18 pond. Heb helaas geen foto. Maar zag er precies uit als een schub. En was zeker geen brasem, geen slijmerige huid.
In ieder geval, langere hair heeft geholpen en als het een graskarper was, is t mn allereerste rivierkarper, jihaaa!! :)
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 27 Apr 2015, 21:42

Heb t net opgezocht, was een graskarper, 100% :)
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor CarpTracker » 27 Apr 2015, 23:23

Kijk eens aan, nog even doorzetten en er komt wel een echte karper... :good:
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 28 Apr 2015, 07:02

Deze valt onder de karperachtigen, als het goed is spreekt die dezelfde taal dus die echte karpers gaat die wel halen :)
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

De volgende leden willen alwin42 bedanken voor deze bijdrage: [Show Me]

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 29 Apr 2015, 17:57

Voordeel van mn zelfgemaakte vismeel, vooral als het dadelijk warmer wordt, is juist de olie die zich als een wolk naar boven zal verplaatsen en dus ook de zonnende karpers naar beneden zal lokken(hoop ik :grin: )
Wat houdbaarheid betreft, daar hou ik rekening mee. Ik heb een goeie koeltas waar ze 2 dagen op koelkasttemperatuur blijven. Voeren doe ik wel maar niet in grote hoeveelheden.
Ik heb bijv net 3 kilo op mn stek gevoerd, 1kg boilies en 2kg particles. Morgen voer ik nog eens 2 kg van ieders de helft, om vrijdag en zaterdag te gaan vissen.
Verder vis ik veel op verschillende stekken, blijf nooit te lang op 1 stek hangen om vervuiling van het water te voorkomen. Zodra ik over 2 weken mn nieuwe bedchair heb zal ik me vooral op het TK gaan richten. Ga vanaf volgende week 3 stekken binnen 6 km af en toe bevoeren en bevissen. Behalve als ik natuurlijk dit weekend talloze biggen vang, dan moet t TK maar ff wachten :)
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

VorigeVolgende

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron