Instant aas

Alles over boilies, mixen en particles

Instant aas

Berichtdoor glompie » 10 Aug 2017, 17:08

Wat maakt dat een ingredient instant werkt?
En kan je dat zien zonder ermee gevist te hebben. Dus kan je dat bepalen als je een nieuw ingredient tegenkomt?
Gebruikers-avatar
glompie
 
Status: Offline
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 01:04
Woonplaats: Eindhoven City
Thanks: 1
Thanked: 1 keer in 1 post
Voornaam: Bart

Re: Instant aas

Berichtdoor CarpTracker » 13 Aug 2017, 15:32

Instant karperaas.
Een aas dat zonder voorvoeren wel een vis kan opleveren. Het moet zonder dat het eerst
geintroduceerd hoeft te worden, b.v. d.m.v. een voercampagne, vertrouwd en goed waargenomen
kunnen worden en een voedingsimpuls afgeven aan de karper.. Het soort instant aas of gebruikte
ingrediënten dat je wilt gebruiken kan afhankelijk van het te bevissen water verschillend zijn.
Over het algemeen doen zoete zachte mais, andere particles en natuurlijk aas zoals wormen en
maden het meestal goed als instant karperaas.
Een nieuw ingrediënt zal je toch eerst moeten uitproberen om te weten of het instant goed werkt.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Instant aas

Berichtdoor glompie » 13 Aug 2017, 21:40

Het zal toch niet de herkenbaarheid zijn want gezoete mais groeit niet op de bodem van karperwater als het goed is.
Wormen kruipen er ook niet rond. Maaien evenmin en een instant product als vitamealo kennen karpers ook niet normaal gesproken. Dus herkenbaarheid valt af.

Het moet goed waargenomen worden zeg je. Dus het moet een flavour goed uit laten lekken denk ik dan.
Is dat dan de belangrijkste eigenschap van een instant ingredient? Dan zou het zachter maken van boilies ook moeten helpen.

Ik dacht eerst dat koolhydraadrijke producten de instantere zijn maar lactalbumine heeft geen of nauwelijks koolhydraten dus die vlieger gaat niet op.

Ik zie ook totaal geen overeenkomsten tussen maaien en gezoete blik maïs dus dat maakt het er niet gemakkelijker op om erachter te komen waarom iets instant werkt.


Een nieuw ingrediënt zal je toch eerst moeten uitproberen om te weten of het instant goed werkt.

Dat is erg moeilijk testen als je er maar een paar % van gebruikt.

15 ingredienten en 3% biergist tegenover 15 ingredienten zonder biergist. Knappe jongen die het verschil in instant werking kan onderscheiden tussen beide. Dat lukt je niet.

Nu weet ik dat biergist niet instant is dus heb het eruit gekukeld want ook als je voert moet een aas zo instant mogelijk zijn volgens mij.

Blijft moeilijk dat voer maken -)s
Gebruikers-avatar
glompie
 
Status: Offline
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 01:04
Woonplaats: Eindhoven City
Thanks: 1
Thanked: 1 keer in 1 post
Voornaam: Bart

Re: Instant aas

Berichtdoor Louis » 13 Aug 2017, 22:19

Er zijn talloze ingrediënten die instant werken maar dat wil nog niet zeggen dat je er de ene na de andere karper op vangt. Je bent namelijk van veel meer factoren afhankelijk om vis te vangen.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Instant aas

Berichtdoor glompie » 13 Aug 2017, 23:45

Ik denk dat aas het belangrijkste is van heel het karpervissen. Je voer daar erin gooien waar vis zwemt is ook belangrijk maar dat lukt over het algemeen wel. En als dat niet lukt moet je kleiner water met meer vis opzoeken.
Gebruikers-avatar
glompie
 
Status: Offline
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 01:04
Woonplaats: Eindhoven City
Thanks: 1
Thanked: 1 keer in 1 post
Voornaam: Bart

Re: Instant aas

Berichtdoor CarpTracker » 14 Aug 2017, 03:01

Het rapport van Howard A. Loeb is vrij bekend onder karpervissers maar al decennia oud. Misschien
heb je er iets aan mocht je het nog niet gelezen hebben.

REACTIONS OF AQUARIUM CARP TO FOOD AND FLAVORS
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

De volgende leden willen CarpTracker bedanken voor deze bijdrage: [Show Me]

Re: Instant aas

Berichtdoor Louis » 14 Aug 2017, 11:55

Als Mohamed niet bij de berg wil komen moet de berg maar bij Mohamed komen bedoel je? Op de juiste plek op de juiste tijd is het allerbelangrijkste. "Aas vangt geen karpers, karpervissers vangen karper." Qoute Kevin Maddockx.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Instant aas

Berichtdoor glompie » 14 Aug 2017, 13:36

Het rapport van Howard A. Loeb is vrij bekend onder karpervissers maar al decennia oud

Bedankt. Heb ik nog nooit gezien dus dat gaan we lezen.

@Louis Met slecht aas kun je heel lang vissen zonder iets te vangen. Lange tijd te ver van karpers af gaan zitten lukt bijna niet als je op een afgesloten putje zit. Vandaar dat ik aas belangrijker vind als de stek. Vissen trekken vaak rond en komen toch wel over je voer, ook op slechte stekken. Voorwaarde hiervoor is natuurlijk voorvoeren. Als je niet voert dan hebben jij en Maddocks gelijk.
Gebruikers-avatar
glompie
 
Status: Offline
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 01:04
Woonplaats: Eindhoven City
Thanks: 1
Thanked: 1 keer in 1 post
Voornaam: Bart

Re: Instant aas

Berichtdoor Louis » 14 Aug 2017, 19:24

Wat is slecht aas? En als je weet wat slecht aas is zou het dom zijn om ermee te gaan vissen. Karpers vreten hun eigen stront nog btw. Als je met slecht aas kapot gevist aas bedoeld dan ga daar maar eens me vissen op plekken waar niet gevist kan of mag worden op een water. De kans is groot dat je er gewoon op vangt.
Als mais niet meer vangt ga het dan maar een ander kleurtje geven en je vangt er weer op.
Als een boilie of deeg niet meer vangt kan een kleine aanpassing al voldoende zijn om er weer op te vangen.
Een instant aasje maken is op zich niet zo moeilijk maar om er een te maken wat blijft vangen daar komt wat meer bij kijken.
Hoe sneller iets werkt hoe sneller het vaak ook weer uitgewerkt is juist omdat het zo herkenbaar is.
Over aas zijn al tientallen boeken geschreven maar wonderaas wat overal en altijd vangt bestaat niet en als het wel zou bestaan zou er na een tijdje niemand meer mee willen vissen denk ik. Ik tenminste niet.
Karpers zijn van nature nieuwsgierig dus alles wat nieuw voor ze is zullen ze waarschijnlijk gaan onderzoeken en aangezien ze geen handjes hebben zullen ze het met hun bek moeten doen en dat betekend dat we ze kunnen vangen dus.
Volgens jou is biergist niet instant maar wat is instant. In feite alles wat eetbaar is en soms zelfs dingen die niet eetbaar zijn. Zoals een plastic aasje bijvoorbeeld. Biergist kan wel iets zijn wat ze nog niet kennen en als toevoeging kan het best een meerwaarde hebben.
als iemand zegt dat iets niet instant werkt dan hoeft dat niet per sé waar te zijn hoor. Ik heb zelf een hele kast vol met boeken over het karpervissen en geloof me dat niemand alles weet daarvoor is de materie te complex.
Begin met een goede basismix en ga dan met toevoegingen experimenteren. Er staat heel veel op het net hierover zoveel zelfs dat je waarschijnlijk op een gegeven moment de bomen door het bos noet meer ziet.
Vergeet ook niet dat er meer factoren zijn of een aas wel of niet vangt zoals bijvoorbeeld watertemperatuur. Soms willen ze bijvoorbeeld best blikmais vreten maar krijg je op kippenmais geen beet. Kan per dag en soms uur verschillen.
Zoals gezegd ga kekker experimenteren in plaats van op zoek gaan naar het ei van Columbus want dat bestaat niet op aasgebied.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Instant aas

Berichtdoor glompie » 15 Aug 2017, 23:17

Wat is slecht aas? En als je weet wat slecht aas is zou het dom zijn om ermee te gaan vissen.

Slecht aas is aas wat ze laten liggen als je er veel van voert op voedselrijk water. Slecht aas is niet moeilijk om te maken. Je kunt bijv. vanalles overdoseren als je wilt. Vette ingredienten zoals pinda en soja bederven snel dus ook dat kan fout gaan. Leveranciers kunnen er ook een potje van maken door ingredienten in landen in te kopen waar je beter geen voedsel vandaan haalt.
Hoe sneller iets werkt hoe sneller het vaak ook weer uitgewerkt is

Geloof ik niet in. Een uitgebalanceerde knikker met voldoende voedingstoffen kan lange tijd werken en kan ook heel instant zijn.

Tenzij je bedoeld zonder voeren of met weinig voeren en dan meteen gaan zitten vangen. Ja dan vergroot je natuurlijk de dressuur. Ik ben voorstander van veel voeren. Gewoon omdat je dan minder met dressuur te maken hebt.
Volgens jou is biergist niet instant maar wat is instant

Heb je biergist ooit geproefd? Dat is bitter en idd. er zitten vitamines en eiwitten in maar andere ingredienten kunnen prima als vervanger dienen. Hoe instant je aas is heeft uiteindelijk toch veel te maken met het uitlekken van geurstoffen. En een melkpoeder is daar toch beter in dan biergist.

Ik probeer mijn gehalte aan vismeel ook zo laag mogelijk te maken omdat vis en ook vleesmeel niet instant zijn.
Heb 't wel nodig om goedkoop aan eiwitten te komen maar als geld geen rol speelde kocht ik liever melkeiwitten als vismeel. Gewoon omdat het instanter werkt.
In feite alles wat eetbaar is en soms zelfs dingen die niet eetbaar zijn.

De mening van de meute is igg. dat vismeel niet instant werkt dus ik denk niet dat je hier gelijk in hebt.

Mais heb ik al 25 jaar geleden achter me gelaten. Het enige voordeel van mais is dat het klein is. Boilies kun je ook klein maken. Mais verteert slecht en er zit nauwlijks voeding in voor die dieren. Dus wat gebeurt er? Ze gaan er een keer op springen, pakken 10 korreltjes en zwemmen weer door. Met een goede knikker is het springen en aanfluiten. Dus een blikje mais is prima voor in de polder met een penhengeltje maar verder ook niet. Een goede knikker vist er mais altijd uit.

Wonderaas is er niet nee. Maar slechte, matige, goede en hele goede boilies zijn er wel degelijk. Ik klooi wel verder om de hele goede te kunnen maken. Ik kan ze trouwens zo kopen maar dat is geen lol en ik wil niet meer afhankelijk zijn van een boilieboer. Dus zelf proberen...

Het is wel moeilijk want ik ben al vanaf november bezig een goede mix te maken en het is nog steeds niet klaar. Je zou er een vijvertje in de tuin voor moeten hebben om te kunnen testen. :?
Gebruikers-avatar
glompie
 
Status: Offline
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 01:04
Woonplaats: Eindhoven City
Thanks: 1
Thanked: 1 keer in 1 post
Voornaam: Bart

Re: Instant aas

Berichtdoor Louis » 16 Aug 2017, 18:20

glompie schreef:
Wat is slecht aas? En als je weet wat slecht aas is zou het dom zijn om ermee te gaan vissen.

Slecht aas is aas wat ze laten liggen als je er veel van voert op voedselrijk water. Slecht aas is niet moeilijk om te maken. Je kunt bijv. vanalles overdoseren als je wilt. Vette ingredienten zoals pinda en soja bederven snel dus ook dat kan fout gaan. Leveranciers kunnen er ook een potje van maken door ingredienten in landen in te kopen waar je beter geen voedsel vandaan haalt.

Het eerste is dus moeilijk te bepalen. Je moet er al zeker van zijn dat de vis op de stek is geweest en heeft gevreten. Op voedselrijk water zijn ze niet afhankelijk van ons aas en is het trekken van conclusies lastig. Misschien vinden ze het aas best lekker maar hebben ze gewoon geen trek in boilies. Vooral op druk bevist water komt er ook nog eens negatieve conditionering bij kijken. Heel veel variabelen dus.
Vis toevallig op zo'n water momenteel. 10 dagen en nachten vissen voor een vis is niet ongewoon daar. 130 nachtvispassen en gemiddeld 5-7 vissers oer weekend aanwezig. De meesten haken dus vrij vlug af omdat het een moeilijk water is.

Hoe sneller iets werkt hoe sneller het vaak ook weer uitgewerkt is

Geloof ik niet in. Een uitgebalanceerde knikker met voldoende voedingstoffen kan lange tijd werken en kan ook heel instant zijn.
Tenzij je bedoeld zonder voeren of met weinig voeren en dan meteen gaan zitten vangen. Ja dan vergroot je natuurlijk de dressuur. Ik ben voorstander van veel voeren. Gewoon omdat je dan minder met dressuur te maken hebt.

Ik zei ook vaak en niet altijd. Mits je veel en vaak voert en relatief weinig vist kun je een goed samengesteld aas idd lang uitmelken.

Volgens jou is biergist niet instant maar wat is instant

Heb je biergist ooit geproefd? Dat is bitter en idd. er zitten vitamines en eiwitten in maar andere ingredienten kunnen prima als vervanger dienen. Hoe instant je aas is heeft uiteindelijk toch veel te maken met het uitlekken van geurstoffen. En een melkpoeder is daar toch beter in dan biergist.

Biergist gebruik je natuurlijk als kleine toevoeging en een beetje bitter vindt de karper niet terug en kun je eventueel maskeren met andere toevoegingen.
Melkpoeder kan bij hoge watertemperaturen ook bederven volgens mij. En omdat iets uitlekt wil nog niet zeggen dat het instant is of een goede attractor.

Ik probeer mijn gehalte aan vismeel ook zo laag mogelijk te maken omdat vis en ook vleesmeel niet instant zijn.
Heb 't wel nodig om goedkoop aan eiwitten te komen maar als geld geen rol speelde kocht ik liever melkeiwitten als vismeel. Gewoon omdat het instanter werkt.

Hier geloof Ik dus niet in. Als je toch veel gaat voeren is de intantfactor toch al minder van belang en zoals gezegd kunnen melkeiwitten bij hogere watertemparaturen bederven.
Probeer eens kippenvel btw.

In feite alles wat eetbaar is en soms zelfs dingen die niet eetbaar zijn.

De mening van de meute is igg. dat vismeel niet instant werkt dus ik denk niet dat je hier gelijk in hebt.

De meute lult mekaar ook maar na. Ga liever van eigen ervaringen uit.

Mais heb ik al 25 jaar geleden achter me gelaten. Het enige voordeel van mais is dat het klein is. Boilies kun je ook klein maken. Mais verteert slecht en er zit nauwlijks voeding in voor die dieren. Dus wat gebeurt er? Ze gaan er een keer op springen, pakken 10 korreltjes en zwemmen weer door.

Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat mais kapot gevist is. Op maagdelijk water zijn er maar weinig andere aasjes die aan mais kunnen tippen hoor.

Met een goede knikker is het springen en aanfluiten. Dus een blikje mais is prima voor in de polder met een penhengeltje maar verder ook niet. Een goede knikker vist er mais altijd uit.

Wonderaas is er niet nee. Maar slechte, matige, goede en hele goede boilies zijn er wel degelijk. Ik klooi wel verder om de hele goede te kunnen maken. Ik kan ze trouwens zo kopen maar dat is geen lol en ik wil niet meer afhankelijk zijn van een boilieboer. Dus zelf proberen...

Het is wel moeilijk want ik ben al vanaf november bezig een goede mix te maken en het is nog steeds niet klaar. Je zou er een vijvertje in de tuin voor moeten hebben om te kunnen testen. :?


Dat een goede knikker mais er altijd uitvist vind ik een gewaagde uitspraak. Mijn ervaring is iig tegenovergesteld mits mais niet kapotgevist is uiteraard. In de zomer mag ik sowieso graag met partikels vissen hoor. Vangt vaak beter dan boilie en ja ook dan de hele goede.

Wil je een goede instantmix dan zou ik honden- of kattenvoer gaan kopen. Moet je wel kunnen malen. Iig zitten hier al eetlustopwekkers en smaakmakers in. Als de beestjes het niet willen vreten koopt baasje het niet meer natuurlijk. Zit alles in qua voedingswaarde, vitaminen enz. Wel een beetje tarwebloem toevoegen voor de binding en eventueel wat liquids.
Niet alle karpers hebben dezelfde smaak dus variëren kan lonen.
Aas is een onderwerp waar iedereen een eigen mening over heeft en je raakt er niet snel over uitgepraat. Wat ik wel wil zeggen is dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Succes met je zoektocht.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Instant aas

Berichtdoor CarpTracker » 19 Aug 2017, 20:40

Deze is ook wel interessant om te lezen. Dit onderzoek naar de smaak van de karper is wat recenter als
bovenstaand. Uit 1995.

Taste Sensitivity of Common Carp Cyprinus Carpio to Free Amino Acids and Classical Taste Substances
Moscow State University, Biological Faculty, Moscow, 119899 Russia
taste-common-carp.pdf
A. O. Kasumyan, A. M. Kh. Morsi
(134.88 KiB) 2950 keer gedownload
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Volgende

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten