Instant aas

Alles over boilies, mixen en particles

Re: Instant aas

Berichtdoor Louis » 20 Aug 2017, 10:47

In de vorige post moest kippenvel natuurlijk kippenMEEL zijn.

Harrie, in het begin van de text staat dat het om eenjarige karpers gaat in het experiment. Ik heb niet alles gelezen om de volgende reden:
Ik vis niet op K1 karpers van 9-12 cm. Kleine karpers in volle groei hebben m.i. toch een andere voedselbehoefde dan karpers die niet of nauwelijks meer groeien.
Aquariumtesten vind ik sowieso twijfelachtig omdat de vis alleen kan vreten wat ze voorgeschoteld krijgen. Ook al reageren ze op bepaalde stoffen positief of negatief. In de vrije natuur vreten ze vanzelfsprekend ook veel natuurlijk voedsel en niet uitsluitend ons aas. Daar reageren ze dus wellicht anders op de geteste stoffen.
Ook al vinden ze ons aas verschrikkelijk lekker dan nog zullen ze het vaak met de nodige achterdocht benaderen in verband met negatieve conditionering.
Instant betekend volgens mij dat het aas gelijk als voedsel wordt herkend en wordt opgenomen. Als vismeel niet instant zou zijn waarom vangen we er dan op? Of moest het eerst dagen, weken of maanden op de bodem liggen voordat het opgenomen werd? Natuurlijk niet! Wat ik me wel voor kan stellen is dat ze misschien eerst even aan de smaak moeten wennen. Dat gezegd hebbende, vismeel boilies (niet de geconserveerde shelf-life natuurlijk) gaan na een tijdje bederven eens ze ontdooit zijn. Dat maakt ze vaak juist extra aantrekkelijk voor de vis... Fermentatie! Ook zo 'n toverwoord tegenwoordig.
Wanneer een vis kan kiezen tussen iets wat ze kennen en iets wat nieuw voor ze is zullen ze in eerste instantie voor het bekende gaan. Logisch toch.
Tijgernoten vingen ook niet op ieder water direct volop vis maar op andere wateren juist wel weer.
Inmiddels wordt er op de meeste wateren al decennia lang met boilies gevist en weten de karpers heus wel dat dat ronde balletje eetbaar is.
In de beginjaren selecteerde ik ook ingrediënten op zogenaamde instantrespons maar op een gegeven moment ben ik daar mee gestopt. Het totaalplaatje is veel belangrijker. Ook al heb je een mix met een aantal ingrediënten die niet bekend staan als zijnde instant dan nog kan het een topmix zijn terwijl een mix bestaande uit louter instant ingrediënten een stuk minder kan zijn. Een goede zomermix kan in de koude periode een stuk minder vangen en vice versa. Geen enkel aas vangt altijd en overal.
Het beste aas is niet zelden het aas waarmee het meest mee wordt gevoerd.
Hoe vaker ze iets kunnen vreten zonder gehaakt te worden hoe meer ze het gaan vertrouwen en dus ook vreten.
In de beginjaren was HNV (high nutritional value) het toverwoord. Fred Wilton bedacht dat wanneer je beter aas kon produceren dan wat de natuur kon bieden dan zouden de karpers nog uitsluitend hierop azen. Zijn manier om dit te bewerkstelligen was door gebruik te maken van verschillende soorten melkeiwitten met een bijzonder hoog eiwitpercentage. Het ei van Columbus.
Niet dus!
Mannen met crapboilies vingen toen vele malen beter!
Later bleek dat melkeiwitten vrij snel bederven onder water en de karper ze dan links laat liggen.
Theorie en praktijk komen helaas niet altijd overeen.
Inzicht over aas blijft evolueren naarmate er meer informatie en ingrediënten beschikbaar komen.
Wil je testen wat goed aas is voer dan met twee verschillende aassoorten en vis ook met deze aassoorten. Wel af en toe de hengels omruilen zodat je zeker weet dat de exacte plek niet doorslaggevend is maar het aas.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Vorige

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron