Tijgernoten

Alles over boilies, mixen en particles

Tijgernoten

Berichtdoor Willem van der Veen » 09 Mei 2010, 15:34

Dit jaar besloten om weer eens geheel seizoen met tijgernoten te gaan vissen, wat mij echter opviel was de slechte kwaliteit zoals deze bij veel hengelsportzaken verkocht wordt. Met name de hoeveelheid zaagsel , de geringe diversiteit (allemaal geslecteerd op geringe grootte, terwijl vroeger allerlei verschillende groottes en vormen aanwezig waren), en de enorme hoeveelheid aangevreten (kleine gaatjes) noten. Vrijwel alles kom via de groothandel Wielco.
Na enig speurwerk op op de site aasvoorkarpers.nl terechtgekomen. De bestelde tijgernoten blijken van geweldige kwaliteit en werden keurig binnen 2 dagen bezorgd.
Kosten voor 25kg een kleine € 50 (+ bezorgkosten). Een aanrader , naast de webwinkel ook de onderstaande achtergrondinformatie op de site aanwezig.

Van natuurproduct tot visvoer.
De tijgernoot zoals deze in Nederland ook wel wordt genoemd heet in het boeken knolcyperus. De knolcyperus (Cyperus esculentus) is een vaste plant die behoort tot de cypergrassenfamillie en is een hardnekkig onkruid in de teelt van aardappels en maïs en een gevreesd onkruid in de gladiolenteelt.
Knolcyperus vermeerdert zichzelf hoofdzakelijk vegetatief. De plant komt voor in Eurazië en komt oorspronkelijk uit de warmere gebieden. De knolletjes werden al geteeld in de Nijlvallei door de Oude Egyptenaren. De Arabieren brachten de knolcyperus in de achtste eeuw mee naar Spanje, van waaruit het zich verder over Europa verspreidde.
De knolletjes worden in Zuid-Europa gegeten, maar ook wel in Nederland tussen pasen en pinksteren. De smaak doet denken aan hazelnoten of amandelen. In Nederland wordt een knolletje een aardamandel genoemd, in Frankrijk 'Amandes de terre' en in Spanje 'Chufa' (uitspraak tshúfa).
De knolletjes bevatten 25% vet, ca. 30% zetmeel en 7% eiwit. Het vet bestaat voor een groot deel uit onverzadigde vetzuren, zoals linolzuur. Verder komt vitamine H (biotine) en rutine, een flavonoïde, naast vele mineralen voor.
Het is een vrij onbekende plant bij de gemiddelde Nederlander, die tijgernoten eerder herkent als een borrelnootje van duivis, maar voor karpervisser is het een begrip. Met name de hardheid van het aas waardoor het een bijna uitsluitend karperaas is gebleken. Op veel wateren heeft de tijgernoot bewezen dressuur te kunnen doorbreken. Een voorn of winde zal een fatsoenlijke maat tijgernoot niet eens op kunnen nemen. Waardoor zij dit aas laten liggen. Mijn eigen ervaringen met tijgernoten leert me dat ik daarop alleen brasem vang zodra ik de noten heb laten slijmen.
Het gebruik van tijgernoten kan daarnaast veel goedkoper zijn dan het gebruik van boillies. Voor 25kg 8-12mm betaalt u 50,- euro. Dat is 2 euro per kg. Dit is echter een droge tijgernoot. In gekookte toestand wegen ze nog 1,5 zoveel. Dus voor 50,- euro heeft u 37.5kg aas. Dit is vele malen goedkoper dan boillies terwijl het toch een specifiek karperaas is!!

Tijgernoten bereiden
Onbehandelde tijgernoten zijn niet geschikt om mee te voeren/vissen. Voor gebruik dient u de partikel te weken en te koken.
Tijgernoten bereiden heeft als doel de tijgernoten weer vocht op te laten nemen zodat ze beter verteerbaar zijn. De stappen hiervoor zijn weken en koken. Over tijden kan veel worden geschreven en alles is natuurlijk ook afhankelijk van de versheid van de producten.
Doorgaans volstaat de bereiding door 24 uur te weken en 3 uur te koken.
Is de tijgernoot tijdens het kookproces volgezogen met vocht dan is het gerimpelde uiterlijk verdwenen en is de tijgernoot voldoende gekookt. Ook is de kleur duidelijk lichter, eerder geel dan bruin. Ook is de tijgernoot krokant zodra deze goed is bereid.
Waarom 3 uur koken en niet 1 uur?
Aangezien tijgernoten uit de bodem komen bevatten de tijgernoten ook sporenvormende bacteriën. Die sporen kunnen weer bacteriën worden maar zitten zeg maar in een veilige bunker. Door langer te koken dood je ook die sporen af en zijn uw tijgernoten net iets langer houdbaar buiten de vriezer, ze worden minder snel zuur.
De snelste bereidingswijze, echter ook de duurste vanwege het energieverbruik, is het weken achterwege te laten en gewoon direct te koken. Door de hardheid van tijgernoten hoef je niet bang te zijn iets kapot te koken. Koken totdat de tijgernoten helemaal "vol" zijn.
U bewaard uw bereide tijgernoten in de vriezer, bij -18 °C. U kunt ook porties van bijvoorbeeld 1kg invriezen zodat u niet elke keer alles moet ontdooien om te kunnen vissen.


Uitermate geschikt om mee te voeren!! Dit zijn overigens ook de Superslijmers. Geen van onze andere tijgernoten slijmen zo goed als deze! Deze tijgernoten mix is het product dat van de teler naar de verwerkingsfabriek gaat. Het product is dus niet geschoond, niet gewassen en ongesorteerd. Elke zak kan verschillend zijn. Doordat het product niet is geschoond zijn eitjes van de Meelmot aanwezig. Het product wordt door ons ingevroren waardoor nagenoeg alle insecten(eitjes) worden afgedood. Mocht er toch uitgroei plaatsvinden dan is dit risico voor de klant.
Gebruikers-avatar
Willem van der Veen
 
Status: Offline
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 Okt 2009, 21:04
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Tijgernoten

Berichtdoor CarpTracker » 10 Mei 2010, 00:43

Interessant! De laatste zak tijgernoten die ik heb aangeschaft was van een slechte (knaag en krioel)
kwaliteit. De zaak waar ik ze gekocht heb had niet anders. Was ook een 25kg zak voor 50 euro..
De noten bereid als normaal maar het geslijm van de tijgernoten bleef zo goed als achterwege.
En denk ook wel dat 10 procent van de noten zo goed als leeg geknaagt waren.

Afbeelding

Misschien ook daar maar eens bestellen en meteen een zak pellets mee laten komen. Heb zo snel
niets over de verzendkosten kunnen vinden.
Hanteren ze daar het TNT tarief ?

Tijgernoten en pellets gebruik ik af en toe voor de verandering/ondersteuning.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Tijgernoten/ Pellets

Berichtdoor Willem van der Veen » 10 Mei 2010, 16:57

Beste Harry,

Dacht het wel, staat op HOME;

Onze verzendkosten zijn 8,50 euro inclusief BTW tot 30kg binnen Nederland. Voor België is dit 10 euro inclusief BTW.


Voor Pellets ga ik trouwens naar Koi kwekerij : Raymond Vasterink in Deurningen, achter restaurant Luttikhuis. Raymond vist zelf ook op karper en heeft altijd verse pellets , ff bellen welke maat je wilt en hoeveel en hij zorgt dat het zo snel mogelijk binnen is. Meestal haal ik ik 20 kg Halibut Fish en 20 kg Salmon en mix ik deze. Heb ze weliswaar al goedkoper gezien maar die waren zo droog als Sinterklaas zijn .... . Vielen als poeder uit elkaar bij hard knijpen. Vasterink wel aanzienlijk goedkoper dan vele andere internet-sites.

http://www.sierviskwekerij.nl/hengelsport.htm

Fishable halibut

Deze pellet wordt geproduceerd met een klein rond gaatje, zodat je deze direct aan de hair kunt bevestigen. Perfect te gebruiken voor de wat langere sessies, lost langzaam op en geeft daardoor zijn lokstoffen mooi gelijkmatig af. Dit product is een heilbotvoer dat bestaat uit vismeel en visolie, en andere kwalitatief hoogwaardige producten. Deze pellet is verkrijgbaar in de maten 8/12/16/20mm. Het is een perfect aas voor karper meerval barbeel brasem en zeelt.

prijs per 5 kilo 17,50 euro
prijs per 9 kilo 30,00 euro
prijs per 25 kilo 65,00 euro
prijs per 50 kilo 125,00 euro


Fishable Red pellet

Voorgeboorde pellet voor zoetwatervissen, gemaakt van marine vismeel en gezuiverde visolie. Fishable Red pellet bevat sterke lokstoffen zoals oplosbare visproteinen die het voer aantrekkelijk en smakelijk maken. Deze pellet is verkrijgbaar in de maten 8/12/16/20mm. De red pellet is uren na inworp nog hard en stabiel, hij is echter wel wat weker van structuur dan de Halibutpellet. Ook deze pellet is zeer geschikt voor karper, barbeel, zeelt en brasem.

prijs per 5 kilo 17,50 euro
prijs per 9 kilo 30,00 euro
prijs per 25 kilo 65,00 euro
prijs per 50 kilo 125,00 euro
Gebruikers-avatar
Willem van der Veen
 
Status: Offline
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 Okt 2009, 21:04
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Tijgernoten

Berichtdoor sandermiddelhuis » 11 Mei 2010, 19:07

hoi willem das goeie info :D
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

Re: Tijgernoten bereiden als karper aas

Berichtdoor CarpTracker » 29 Mei 2010, 18:56

Wat informatie op een rijtje voor de bereiding en het toepassen van de tijgernoten als karperaas.

* De noten minimaal 48 uur weken
* Daarna hebben ze nog een kooktijd van minimaal 1 uur nodig
* Na het koken nog twee a drie dagen laten na weken in het kookvocht. Dan gaan ze slijmen.
* Suiker toevoegen tijdens de kook bevordert het slijm proces
* Toevoegingen zoals bruin bier geven het aas een speciaal tintje mee
* Tijgernoten zijn een echt zomer aas. Dan komen de olien het beste vrij.(warmer water)
* Niet opgebruikte noten kun je invriezen met het kookvocht.
* Op sommige wateren een superieur aas. Eventueel de karper paar dagen laten wennen.
* Het kan een erg goede vanger zijn
* Perfect voor het opstarten en onderhouden van voersessies !
* Al naar gelang de kwaliteit varieert de prijs van 45 tot 70 euro per 25kg zak
* Minder witvis gevoelig dan alle overige particles
* Een zeer zoet aas. Als je goede kwaliteit hebt zijn ze ook goed door de karpervisser zelf te consumeren.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Tijgernoten

Berichtdoor Willem van der Veen » 13 Jun 2010, 21:40

Na bijna vier maanden vrijwel alleen met tijgernoten te hebben gevist , op diverse manieren aangeboden, is bijgaande rig veruit het best gebleken.
Let wel : Ik praat hier over een extreme modderbodem en een overwoekering met hoornkruid en plompen. Op een harde schone bodem zou het best wel totaal anders kunnen zijn.

Het betreft een pop-up aanieding met een tijgernoot en daarboven een plastic immitatie tijgernoot pop-up op een D-rig gemonteerd. Dit alles ongeveer 8 cm boven de bodem aangeboden.
Gebruikers-avatar
Willem van der Veen
 
Status: Offline
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 Okt 2009, 21:04
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Tijgernoten

Berichtdoor CarpTracker » 14 Jun 2010, 03:07

test
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Tijgernoten

Berichtdoor Willem van der Veen » 14 Feb 2011, 19:25

Hoi Allen,

Ik wilde net nieuwe voorraad tijgernoten bestellen bij mijn vaste internet-adres. Kwam ik dit tegen.
Goedkoper ben ik het in Nederland nog niet tegen gekomen.

aasvoorkarpers.nl/

HomeTijgernotenTijgernoten BulkTijgernoten 8-12mm 25kg
SPECIALE PARTIJ, Prijs: €39.95

Aantal: Stuur naar vriend.Nu te koop tijgernoten 8-12mm verpakt in bruin papieren zak van 25kg.
Let op deze partij is beperkt beschikbaar.
Deze tijgernoten zijn door ons gecontrolleerd en kwaliteit is goed, mooie nootjes zonder insecten en weinig drijvers.
Kwaliteit voor een speciale prijs.
Leverbaar vanaf 21 Februari 2011.

Groet, Willem
Gebruikers-avatar
Willem van der Veen
 
Status: Offline
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 Okt 2009, 21:04
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Tijgernoten

Berichtdoor Karperjager » 14 Feb 2011, 19:56

Iedereen gelezen jongens? Allemaal met tijgernoten vissen! :lol: :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Tijgernoten

Berichtdoor Louis » 18 Feb 2011, 21:29

samen een baal kopen Tonnie? ;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Tijgernoten

Berichtdoor Karperjager » 18 Feb 2011, 23:43

Balen heb ik er van als ik een karper verspeel Louis....
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Tijgernoten

Berichtdoor Dimitri » 21 Feb 2011, 00:24

ja vindt ik ook iedereen aan de tijgernoot maar laat het wel even weten :D
Gebruikers-avatar
Dimitri
 
Status: Offline
Berichten: 1152
Geregistreerd: 16 Apr 2010, 13:22
Woonplaats: aan't twentekanaal :-)
Thanks: 40
Thanked: 17 keer in 17 posts

Volgende

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten