Maken jullie de boilies in huis ?

Alles over boilies, mixen en particles

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor BartT » 01 Feb 2011, 12:44

Heb vorig (na)jaar puur uit tijd tekort ook bij MTC een paar honderd kilo laten draaien. Opzich niks over te klagen, is zelfs een heelijke luxe, alleen blijf het jammer van mijn geld vinden.
Die 1,75 euro per kilo kun je natuurlijk ook aan hele leuke atractoren uitgeven. Anderzijds hoor ik ook vaak van vrienden, dat ze op een dag werken meer verdienen dan dat ze op een dag draaien besparen. En daar zit natuurlijk ook weer wat in.
Thuisdraaiers zou ik toch eens willen advieseren om te gaan stomen: waarom?
Geen afvalwater en tevens hoef je je bollen maar een paar uut te laten drogen.
Koop een simpele stoompan met drie verdiepingen en je kunt al snel een kilo of 6-8 per keer stomen(ligt natuurlijk een beetje aan de grote van de pan).
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor frank » 01 Feb 2011, 12:51

Ik heb een eigen mix in elkaar laten zetten en die draaien ze dan. Door een eigen mix te hebben ,weet je dat de kans niet zo groot is dat een ander het zelfde heeft. Heb eerst ook wel met hun eigen boilies gevist (solution) en die ballen bevielen me ook wel erg goed,maar het idee dat iedereen met die ballen kan vissen terwijl jij er mee voert vind ik niet prettig.
Als je een eigen mix in elkaar laat zetten daar (helpen ze je mee) slaan ze die op in de computer onder jou naam en weet je de verhoudingen ook precies voor volgende keer.
Minimale afname van een eigen mix is 15kg droge mix (is 25kg boilies).
Ben voor mijn boilies (goede ingredienten,voedingswaarde en vers) 4.25 Euro p/kg kwijt.
Je kunt ze in verschillende diameters laten draaien,zo doe ik altijd helft 15mm en andere helft 20mm.(word niks extra voor berekend)
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor CarpTracker » 01 Feb 2011, 15:17

BartT schreef:Thuisdraaiers zou ik toch eens willen advieseren om te gaan stomen: waarom?

Hier is een topic over het stomen van boilies, met voorbeeldfoto's foto's van de stoompannen, tips enz..

viewtopic.php?f=7&t=351
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor Louis » 01 Feb 2011, 17:57

[quote=]"frankMinimale afname van een eigen mix is 15kg droge mix (is 25kg boilies).
Ben voor mijn boilies (goede ingrediënten,voedingswaarde en vers) 4.25 Euro p/kg kwijt.[/quote]

Als 15 kg droge mix 25 kg aan boilies oplevert betaal je dan voor 25 kg :roll: ? Als dat zo is dan gebruiken ze wel heel veel vloeibare attractoren. Denk zelf dat het meeste water is :oops: .
Is niet bedoeld als kritiek hoor. Iedereen moet de kost verdienen en zolang er mensen zijn die het er voor over hebben...
Ik zie het maken van boilies niet als straf en door zelf te draaien kan ik gemakkelijker inspelen op de (veranderende)omstandigheden 8-) .
Veel van m'n wateren worden al ruimschoots door anderen van boilies voorzien. Dan vis ik liever instant met een superattractieve boilie. Krijg ik te veel last van witvis kan ik het formaat aanpassen.
Zie ik wel heil in een voercampagne kan ik met wat minder attractoren uit de voeten waardoor de boilie weer goedkoper wordt. ;)
Laatst gewijzigd door Louis op 01 Feb 2011, 18:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor CarpTracker » 01 Feb 2011, 18:09

Moet dan wel water zijn want eieren gebruiken ze volgens hun site niet om te binden...
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor BartT » 01 Feb 2011, 19:13

Ze werken uiteraard met eipoeder/albumine en water,voor extra vloeibare attractoren betaal je gewoon bij.
Eieren worden niet gebruikt i.v.m. extra afval en ongedierte(vliegen) die het trekt. Water werkt een stuk "schoner".
Is bij de meeste boilieboeren zo dat je betaald voor de kilo's eindproduct en niet datgene wat je aan mix aanlevert.
1,75 eu draaikosten p/kg is in vergelijking met de gemiddelde bollenboer niet overdreven duur, geloof dat de meesten 2.00 eu vragen.
Toch vind ik het nog steeds teveel, tenminste als ik zelf tijd vrij kan maken voor het draaien.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor mike.l » 01 Feb 2011, 19:30

frank schreef:
Als je een eigen mix in elkaar laat zetten daar (helpen ze je mee) slaan ze die op in de computer onder jou naam en weet je de verhoudingen ook precies voor volgende keer.

Is die dan ook Exclusief voor mijzelf,of gebruiken ze die ook voor verkoop mocht hij hun ook bevallen?
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor frank » 01 Feb 2011, 19:34

Juist omdat ik weinig tijd heb (vrouw,kinderen,werk,overige verplichtingen,sporten,vissen) vind ik het laten draaien een fijne uitkomst. Kostbare tijd gaat zo niet verloren! En de rommel en stank heb ik ook niet in huis. ;)
Koop eens een zak(je) boilies in de viswinkel.... Hoeveel euro? :oops:
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor frank » 01 Feb 2011, 19:40

Mike,die mix is voor jou alleen! Jij krijgt ook niet te weten wat een ander voor ingredienten en percentages in zijn mix heeft zitten.
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor Louis » 01 Feb 2011, 21:54

In de winkel moet er nog iemand aan verdienen namelijk en de winkelier. (En daarvoor nog de distributeur.) Ga er van uit dat hij het voor de helft inkoopt voor wat wij er voor moeten betalen.
Niet iedereen koopt 25 kg of meer aan boilies in één keer maar in dat geval denk ik dat er ook nog wel wat extra korting inzit.
Hoe dichter bij de bron je kunt inkopen hoe goedkoper het wordt en hoe groter je inkoopt hoe lager de prijs wordt en zelf ophalen i.p.v. bezorgen scheelt ook weer een paar Euro.
Wanneer je nog alle benodigdheden aan moet schaffen om efficient boilies in diverse diameters te kunnen draaien dan kun je van dit geld heel wat kilo's laten draaien. Daarbij komt nog dat je alle ingredienten en attractors moet kopen en meestal gaat niet alles in een keer draaien op. Na een tijdje wil je weer gaan draaien en dan vraag je jezelf af of alles nog wel vers genoeg is. Bij twijfel toch maar in de ton :cry: .
Aan alles kleven dus voor en nadelen en het ligt er maar net aan wat voor jou het zwaarst weegt ;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor mike.l » 07 Feb 2011, 15:42

Heb toch maar eens een testje gedaan,2 kg bollen gemaakt volgens eigen recept.
Heb ze niet gekookt,maar gestoomd in de garage. (wat een lucht)
Vandaag mee wezen vissen 5 !!! vissen gevangen ( zie vangsten ) me verry happy :D
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Maken jullie de boilies in huis ?

Berichtdoor sandermiddelhuis » 07 Feb 2011, 16:22

klasse mike. grtn uut de reetmolle
:D
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

VorigeVolgende

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 3 gasten