Vissen voelen geen pijn.

Karper onderzoek, migratie, biologie, gedrag, habitat, beheer, ziektes

Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor CarpTracker » 31 Jan 2013, 01:53

Volgens de Amerikaanse professor James D Rose, department of Zoology and Physiology, University of Wyoming,
voelen vissen geen pijn. Ik denk dat we het met z'n allen graag willen geloven:

De grootste neurologische studie met betrekking tot vissen heeft besloten dat vissen geen pijn kunnen voelen. De academische studie vergeleek het zenuwstelsel, en de reactie daarvan, van vissen en zoogdieren. Daaruit blijkt
dat de hersenen van vissen niet voldoende ontwikkeld zijn om pijn of angst te kunnen voelen. De 'grote' studie is
het werk van James D. Rose, een professor in zoölogie en fysiologie aan de universiteit van Wyoming. Rose houdt
zich al bijna 30 jaar bezig met neurologische vragen over dieren. Zijn neurologische studie met betrekking tot vissen is het resultaat van 15 jaar onderzoek naar de reacties van dieren op pijn. Lees hier verder op Grenswetenschap.nl



Afbeelding

Vissen voelen geen pijn.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor MarkBeernink » 31 Jan 2013, 08:47

Ik ben van mening dat vissen misschien geen fysieke pijn voelen maar instinctief heel goed weten wat goed voor hen is en wat niet.
Het haken van een vis brengt in mijn ogen wel een stress reactie opgang die niet goed voor de vis zal zijn, daarom zal ik een vis ook altijd zo voorzichtig , snel mogelijk onthaken en weer terug zetten. Vroeger zakte ik mijn vissen vaak zodat ik s ochtends een paar mooie foto's kon maken, om de stress te minimaliseren zou ik dit nu nooit meer doen. Kan trouwens ook niet want mijn bewaarzakken heb ik al lang geleden weggegooid. Daarnaast vis ik weerhaakloos of met micro barb zodat de vis bijna niet beschadigd raakt en het wondje zsm weer zal helen. Ik vind dat ook dat je elke vis, klein of groot, brasem of karper met respect moet behandelen, al lijkt me dat vanzelfsprekend al zie ik helaas nog wel eens dat dit niet gebeurd.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor Louis » 31 Jan 2013, 19:24

Er zijn meerdere studies geweest en dat ze wat voelen staat vast maar of ze dezelfde pijn voelen als wij is onwaarschijnlijk.
Helaas kunnen we ze het ook niet vragen.
Als je ziet hoe gehavend ze soms uit de paai komen houden ze van SM of ze voelen toch weinig pijn.
Heb ze ook wel eens wespen zien eten!
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor carpio » 03 Feb 2013, 13:02

Wat denken jullie van het eten en weer uitschijten van mosselen. Moet hier toch zelf niet aan denken -)run
Elk dier dat je belemmert in zijn vrijheid gaat zich verzetten en probeert weg of los te komen. Ziedaar we hebben een beet!
Verder lijkt het me heel lastig te bepalen of een dier nu echt een bepaalde pijn voelt misschien geeft het in sommige gevallen ook wel een aangenaam gevoel. Als je de tekst lees concludeer ik dat ze wel pijn voelen maar dat de vis zich hier niet bewust van is omdat ze geen hersenschors hebben. Dit wil dus niet zeggen dat ze geen reactie vertonen van een pijnlijke ervaring!
Ik vind dit vooral een publicatie om makkelijk mee te scoren en je onderzoek onder de aandacht te krijgen en zo wat centjes binnen te harken. Een reactie zal niet uitblijven met zoveel sportvissers -)w
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor edje » 03 Feb 2013, 15:00

en dan vriend snoek die gewoon een dikke baars ff naar binnen werken alsof het een tapa is !
het zelfde als wij een sateetje naar binnen werken met prikker en al !
conclusie ; geen pijn dus ...
Random avatar
edje
 
Status: Offline
Berichten: 530
Geregistreerd: 07 Apr 2012, 17:23
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 9 posts

Re: Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor Brinkx » 03 Feb 2013, 15:24

Nou laat ik mijn kennis ook maar eens spuien:P. Het is hier van belang een onderscheidt te maken tussen de perceptie van pijnprikkels en het 'bewust ervaren' van de pijn (emotionele en cognitieve response hierop). Binnen het brein van een vis is er tot nog toe géén emotionele cortex gevonden, wat wil zeggen dat deze 'ervaring' niet kan worden geproduceerd vanuit het brein. Een pijnprikkel wordt wel opgemerkt door de vis maar deze initieert geen emotionele of cognitieve reactie. Deze prikkel is er wel voor om het volgende te initiëeren, namelijk de 'fight or flight' response. Hiermee wordt het lichaam klaar gemaakt voor actie (stresshormonen omhoog --> hartslag omhoog, meer bloed naar de spieren, ademhaling omhoog.. zodat het dier in staat is om snel te handelen wanneer er gevaar dreigt). Dus ja vissen ervaren stress en pijn als basale response om te overleven (wel zo fijn). Maar niet als emotionele response die zorgt voor een bewuste ervaring op basis wat men weet van de werking van het vissenbrein....
Wie heb ik aan de lijn? Hallo, hallo? -)muziek
Gebruikers-avatar
Brinkx
 
Status: Offline
Berichten: 389
Geregistreerd: 26 Sep 2012, 23:26
Woonplaats: Enschede
Thanks: 19
Thanked: 17 keer in 17 posts
Voornaam: Thijs

Re: Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor Teunis1356 » 03 Feb 2013, 18:08

Kijk Thijs, daar is tenminste even over nagedacht. Ik kan mij het volgende ook niet goed voorstellen;

Komt een karper bij de psychiater; se het mie vande wekke al 3 keer een hoake in de bek gesloagen. Dat dut me zo'n seer, doar kank gewoon niet van sloapen. ::))
De formule voor volmaakt geluk: zeer druk bezig zijn met onbelangrijke zaken.
Ik vis op karper, dus ik ben gelukkig.
Gebruikers-avatar
Teunis1356
 
Status: Offline
Berichten: 1308
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 02 Nov 2010, 22:30
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 67
Thanked: 21 keer in 19 posts
Voornaam: Teunis

Re: Vissen voelen geen pijn.

Berichtdoor CarpTracker » 02 Jan 2015, 16:49

Dat wisten we allemaal al, 1000 en 1 onderzoeken naar geweest. Vissen kunnens volgens de (niet de minste)
wetenschappers GEEN LEED ervaren.

woensdag, 31 december 2014
"Pleidooi voor hengelverbod leunt op foutieve argumenten". De Amsterdamse gemeentepolitiek discussieert
over pijn en lijden bij vissen. Aanleiding is een voorstel van de Partij voor de Dieren voor een gemeentelijk hengelverbod.

Volgens neuropsycholoog Bob Bermond is het een debat dat bol staat van foutieve argumenten en drogredeneringen. “Als je alles op een rij zet kan je nooit concluderen dat vissen leed kunnen ervaren.
In tegendeel: dan is dat hoogst onwaarschijnlijk.”


Bron: SVN Vissenleed ontleed
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry


Terug naar Karper, Cyprinus Carpio wetenswaardigheden



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron