Springende Karper. Waarom?

Karper onderzoek, migratie, biologie, gedrag, habitat, beheer, ziektes

Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor CarpTracker » 08 Mei 2013, 23:50

Kwam deze foto zojuist tegen op het net en dacht die moet ook even op het KFO. Er zijn allerlei theorieën
over van het waarom een karper springt. Wat denken jullie zelf waarom ze het doen ??

Het is alweer een aantal jaartjes geleden dat je op het Twentekanaal een school karpers al springend (in het
gunstige geval) naar je toe zag komen. Een schitterend schouwspel en je kon dan alvast bij je hengels gaan
staan als ze dichterbij kwamen. Helaas zijn dit vergane tijden. Iets wat jammer genoeg de nieuwe generatie
TK vissers nog maar zeer zelden te zien zullen krijgen.

Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Daaf » 09 Mei 2013, 05:23

Over het waarom van springende karper schreef Luc de Baets wel een aardig stuk in de dunne lijn waar ik me behoorlijk in kan vinden.
Overigens komen die scholen springende en rollende karpers nog steeds voor hoor. Met name in de periode mei-september zie ik het elk jaar nog wel af en toe. Dat zijn vaak ook de nachten waarop je als je goed zit en je kan ze een paar uur vasthouden of later in de nacht nog een passage krijgen zo 4-6 vissen kan pakken, soms inclusief dubbelruns en alles.
Het is natuurlijk wel een stuk zeldzamer dan vroeger, maar dat lijkt me logisch gezien de terugloop van het bestand.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Teunis1356 » 09 Mei 2013, 10:35

Daaf schreef:Over het waarom van springende karper schreef Luc de Baets wel een aardig stuk in de dunne lijn waar ik me behoorlijk in kan vinden.


Vertel eens wat meer over die theorie van L. de Baets. Er zijn vast wel leden die er meer over willen weten(inclusief ondergetekende). Zonder dat boek te hoeven kopen. Alvast bedankt Daaf. :good:
De formule voor volmaakt geluk: zeer druk bezig zijn met onbelangrijke zaken.
Ik vis op karper, dus ik ben gelukkig.
Gebruikers-avatar
Teunis1356
 
Status: Offline
Berichten: 1308
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 02 Nov 2010, 22:30
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 67
Thanked: 21 keer in 19 posts
Voornaam: Teunis

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Daaf » 09 Mei 2013, 13:50

Kan als ik thuis ben de precieze passage wel ff op zoeken. Komt er iig simpel gezegd op neer dat springen meer te maken zou hebben met migratie en rollen met voedsel.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Xantip » 09 Mei 2013, 22:12

Het elkaar opstoken om te eten heb ik bij de koi's ook goed kunnen waarnemen, springen deden ze helaas vaak bij overgang van water (of waterqualiteit)... Nooit leuk om je net aangeschafte visjes naast de vijver te hebben liggen de volgende ochtend...
Gebruikers-avatar
Xantip
 
Status: Offline
Berichten: 139
Geregistreerd: 09 Apr 2013, 07:45
Woonplaats: Oldenzaal
Thanks: 3
Thanked: 3 keer in 3 posts
Voornaam: Wouter

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor boertje » 10 Mei 2013, 14:53

Heeft dit ook niet te maken met parasieten,wormen en zo
Random avatar
boertje
 
Status: Offline
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 Nov 2012, 19:18
Thanks: 0
Thanked: 1 keer in 1 post

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Louis » 11 Mei 2013, 09:27

Denk eerder dat ze die langs de bodem erafschuren. Met springen gaat ze dat niet lukken.
Wat ikzelf vaak heb meegemaakt dat ik op een bepaald water elke morgen rond dezelfde tijd dezelfde vis zag springen. Dit heeft m.i. niets met trekgedrag te maken maar eerder met " hier ben ik en dit is mijn plekje".
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Brinkx » 11 Mei 2013, 18:43

Verleden jaar veel springende karpers gezien. Dit hing vaak samen met aasgedrag..dus de theorie om de kiewbogen te schonen klinkt voor mij nog steeds een waarschijnlijke optie. Wanneer het onderwater niet lukt.
Wie heb ik aan de lijn? Hallo, hallo? -)muziek
Gebruikers-avatar
Brinkx
 
Status: Offline
Berichten: 389
Geregistreerd: 26 Sep 2012, 23:26
Woonplaats: Enschede
Thanks: 19
Thanked: 17 keer in 17 posts
Voornaam: Thijs

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Daaf » 12 Mei 2013, 23:03

Maar is het dan specifiek aasgedrag of meer activiteit in algemene zin?
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor CarpTracker » 18 Aug 2013, 23:08

Deze foto van een springende karper kwam ik net nog tegen, leek me leuk voor dit topic.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor CarpTracker » 19 Aug 2013, 03:52

Ongekende karper springfestijnen hebben we door de (vroegere) jaren heen mogen aanschouwen op het TK.
Het springen van de karper heb ik voor mijzelf altijd in 3 categorien opgedeeld zonder de enkeling die zich
meestal wel her en der even aan de oppervlakte liet zien.
TK2:
-1: Een school(tje) trekkende en springende karper. (meestal op 3/4 tot aan het kantje)
-2: Een groep karper die stabiel op een bepaalde plaats sprong. (meestal 3/4 tot aan het kantje)
-3: Springende karper rondom met absolute gekkigheid in de kop zover het oog reikte.(bijkans op elke m²)

Even in het kort.
In het eerste geval (verplaatsen naar andere gronden en onderweg lekker volvreten) was het gewoon afwachten
tot ze over de stek trokken en dan was het gewoon vangen.
Op het moment dat ik ze aan zag komen voerde ik alvast 3/4 verspreid van wat ik bij me had om de karper,
voor zover mogelijk, even wat langer op de stek te houden en er zoveel mogelijk proberen te schaken. Waren
ze voorbij, dan was ik voor die dag ook meteen klaar met het vissen. Een flink aantal op de mat en de volgende
dag weer verder vissen als gewoonlijk. Er was in die tijd genoeg karper om een nomadische groepje vrienden
niet te hoeven volgen om te blijven vangen op een bepaald stuk kanaal zoals dat bij de magere bezetting van tegenwoordig haast wel noodzakelijk is.. Kanaal was goed bezet dus de pret ging gewoon door.

Bij het tweede geval moest je geluk hebben dat de karper bij jou in de buurt ging springen dan was het vaak
ook wel een karper schaken maar evengoed kon het met een redelijke portie voer op de stek ook geen enkele
beet teweeg brengen.

En het laatste geval was schitterend om te zien en gebeurde regelmatig maar het minst vaak. Een genot was het
gewoon maar je wist dat de vangsten die dag zouden tegenvallen. Dan was het geheid de dag daarop extra feest!
Voor diegenen die dit nooit hebben mogen aanschouwen en er bij punt 3 even een beeld bij willen hebben; Ik denk
dat je destijds op een middagje springende karper spotten ongeveer dat aantal karpers boven de wateroppervlakte
zag dan wat er zich tegenwoordig nog op het hele TK2 verscholen onder de wateroppervlakte bevind. Die zag je
dan gewoon, ik denk op dat moment van vreugde, springen zover het oog reikte. Deze laatste vorm van springen
toont volgens mij ook aan dat de karper niet zoals onze hypotetische gedachtengangen zijn omdat ze zonodig of parasieten moeten kwijtraken, of willen gaan trekken, of gaan vreten omdat ze met zijn allen plots allemaal voer
hebben ontdekt etc.

Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Springende Karper. Waarom?

Berichtdoor Daaf » 19 Aug 2013, 14:54

Puur uit interesse Harry, over wat voor aantallen hebben we het dan in scenario 3?
Ik herken me trouwens niet echt in het beeld wat je schetst, maar denk dat dat vooral aan het veranderen van het bestand ligt, dat het vroeger zo ging twijfel ik niet aan.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Volgende

Terug naar Karper, Cyprinus Carpio wetenswaardigheden



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron