Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Karper onderzoek, migratie, biologie, gedrag, habitat, beheer, ziektes

Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor CarpTracker » 21 Mrt 2015, 02:26

Karperuitzettingen zonder individuele monitoring.
Het karpervissen is voor mij altijd iets mystieks geweest. Wat ga je vangen en zijn er nog wat verrassingen
bij. Met al die SKP uitzettingen en databases vol met voornamelijk spiegelkarpers en die allemaal een nummer
met bijbehorende uitzetdatumdatum hebben vervalt die mystiek voor een deel. Het grootste gros is vanaf het
begin bij voorbaat toch al bekend. Laat de vissen maar gewoon zwemmen zonder al die bombarie daar omheen.
De karpers krijgen vanzelf wel bekendheid en een bijpassende naam als ze regelmatig worden gevangen:) Een
nummer hebben ze daar niet voor nodig. Gemonitord en onderzocht is en word er (wereldwijd) sowieso al tien-
tallen jaren. Met de recente en in het verleden uitgezette en gemonitorde bestanden kunnen de liefhebbers
van deze projecten en die daarbij denken nog wat nieuws te kunnen ontdekken nog tientallen jaren vooruit.

Ik denk dat ze dat bij Sportvisserij Zuid West Nederland goed hebben gezien:

Afgelopen zaterdag 21 februari zijn op diverse federatieve wateren (o.a. Vlietland, Zoetermeerse Plas,
Valkenburgse Meer, de Vliet in Rijswijk en Leidschendam) de twee jaarlijkse onderhoudsuitzettingen ten
gunste van de karperbestanden begonnen.
In totaal is er 450 kilo (ca. 250 stuks) uitgezet. De spiegelkarpers bij de onderhoudsuitzettingen worden
niet gefotografeerd. Individuele monitoring is leuk, maar niet noodzakelijk om de ontwikkeling van
karperbestanden te kunnen volgen. Via hengelvangstregistratie is dit ook heel goed mogelijk gebleken.


karperuitzetting.jpg
karperuitzetting.jpg (15.42 KiB) 5421 keer bekeken
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor Richard » 21 Mrt 2015, 08:41

:good: volledig mee eens.
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor Louis » 21 Mrt 2015, 10:24

Gelukkig zijn er altijd nog van die grote zwaarlijvige karpers die op advies van hun diëtist verhuizen naar een of andere hongerput om van de overtollige pondjes af te komen. Houd het nog een beetje spannend. Vooral leuk voor die karpervissers die niet op de hoogte zijn van het vertrek en voor de kat zijn viool nog een hoop tijd en geld spenderen aan het water.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor Daaf » 23 Mrt 2015, 11:33

Interessant onderwerp Harry. Natuurlijk is individuele monitoring niet nodig om de globale ontwikkeling van een karperbestand te volgen. Het is ook niet nodig om een bestand op te bouwen of te onderhouden. Monitoring is wél nodig om het succes van een specifieke uitzetting te kunnen beoordelen, zonder monitoring is het echt onmogelijk om een zinnige schatting los te laten op bijvoorbeeld de overleving van een bepaalde lichting, je zou het verschil tussen een heel slechte overleving (<10% terruggemeld) en een heel goede overleving (>60% gemeld) nauwelijks merken omdat je niet met zekerheid kan vaststellen welke vissen van die uitzetting afkomstig zijn. Het eerste jaar terwijl ze nog klein zijn is het nog wel te zien, maar daarna wordt het heel snel moeilijker. Ik herken bij een terugmelding na > 2 jaar eerder welke lichting het moet zijn aan de beschubbing dan aan het formaat. Dat scherpe oog voor beschubbing krijg je alleen met monitoring, en alleen na heel veel bladertijd in de uitzetarchieven.
Je kan ook een stap verder gaan, zoals ze in Drenthe gedaan hebben met het merken van uitzetvissen. Mij persoonlijk is dat eigenlijk een stap te ver, ik snap het vanuit wetenschappelijk oogpunt wel, maar als karpervisser zie ik liever geen rood stuk plastic in een vis hangen die ik zonder dat rode stuk plastic ook perfect individueel kan herkennen.
De grote vraag wordt dan hoe belangrijk het is om individuele uitzettingen te volgen, daarin spelen meer argumenten dan alleen het onderhouden van een karperbestand. In veel gevallen eist de waterbeheerder bijvoorbeeld monitoring als voorwaarde voor uitzettoestemming, zoals ook op het TK het geval is. Voor veel ecologen van waterschappen is karper uitzetten al een beetje als vloeken in de kerk, door kleine hoeveelheden uit te zetten en die goed te volgen kan je ze soms toch over de streep trekken.

Mystiek is een heel ander punt. Persoonlijk ben ik het er direct mee eens dat dat een erg belangrijk punt is, ik wil ook liever niet in één klap exact weten wat er rond zwemt, dat zelf gaandeweg uitvinden en je laten verassen is veel mooier wat mij betreft.
Ik ben het er echter totaal mee oneens dat die mystiek zou vervallen op het moment dat je vis bij uitzet fotografeert! Dat je weet wat je waar hebt uitgezet is heel wat anders dan weten wat er rond zwemt op een water. Wat is er nou werkelijk bij voorbaat al aan bekend op het moment dat je ze bij uitzet een keer gewogen en gefotograveerd hebt? Wat weet je nou werkelijk over of, hoe en waar zo'n vis opnieuw opduikt? Hoe ziet hij er over 5 jaar uit? Het is helemaal niet ongebruikelijk op het TK als een vis een paar jaar niet op de kant komt...
Daarbij is het maar een klein deel van het bestand dat gevolgd wordt en we spreken over open water. Ik vis al 12 jaar op TK2, fotografeer sinds 2007 elke vis die ik vang en ik kom nog steeds elk jaar nieuwe vissen tegen. Van alle formaten trouwens, ook grote vissen waarvan je denkt dat ze bijna niet te missen zouden zijn duiken gewoon nog op. Waar dat soort vissen vandaan komen? Sluismigraties zeker voor een deel, maar het is ook gewoon een feit dat lang niet elke vis met regelmaat op de kant ligt. Hoe mystiek is dat? Zelfs na al die jaren nauwkeurig fotograferen en gegevens bijhouden kan ik nog steeds niet concreet zeggen wat er nou echt rondzwemt op die 9km kanaal. Dit jaar zou zomaar eens de eerste 15kg+ projectspiegel op kunnen duiken, het hoeft niet, maar het is zeker niet onmogelijk. Ondanks alle gegevens die we hebben durf ik niet te gokken welke vis het wordt. Misschien is het er wel een die nooit eerder gemeld is, doet die uitzetfoto dan echt wat af aan de mystiek?
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

De volgende leden willen Daaf bedanken voor deze bijdrage: [Show Me]

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor CarpTracker » 23 Mrt 2015, 18:24

Het is ook niet mijn ding dat 'rode stuk plastic' in een karper bevestigd maar ik kan me voorstellen dat
zo'n merkje als wire-on of floy tag in de rugvin vooral aandacht wekt bij witvissers die verder niets met karpermonitoring van doen hebben. Misschien is de kans dan groter dat ze er wat mee gaan doen. Als
het dan toch niet anders kan i.v.m een onderzoek dan zou een kleurmerk in b.v. een borstvin aan te
brengen wat vriendelijker zijn.

Wat betreft de SKP monitoring en mystiek zal ik mezelf even quoten:
....vervalt die mystiek voor een deel


kleurstof_karpervin.jpg
kleurstof_karpervin.jpg (89.78 KiB) 5262 keer bekeken
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor Hummelink » 24 Mrt 2015, 09:50

Hey Harry & Richard, geweldig dat jullie het weer met elkaar eens zijn.

Ik ben het met Daaf eens.

Groeten Christian

p.s. Mocht er zich tijdens jullie mystieke, wekelijkse BBQ-sessie op de kade ooit eens een verdwaalde projectspiegel aan jullie aasje vergrijpen, gooi hem dan aub zonder meten, wegen of foto terug.
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor Brinkx » 24 Mrt 2015, 12:12

Mooi gesproken Daaf! Wat ik wel erg zou vinden als de vissen geringd zouden worden als postduif, getagd worden als een shirt in de opruiming bij de Hema met een stuk rood plastic of een tatoeage op de borstvin. Doen ze het bij de ksn oost toch een stuk mooier als je het mij vraagt:).
Wel vind ik de mystiek op het kanaal rusten op met name de oude kanaalstrijders en onbekendere vissen en niet zozeer op de recente skp lichtingen. Maar een mooi noodzakelijk beleid om ook op termijn nog wat (dikkere) vis te kunnen blijven vangen op het voormalig Cassien van het Oosten.. Als die 15kg+ spiegels er straks rondzwemmen krijgen die ook vast een naam en niet zozeer meer een nummer.. Een kinderfoto van de vis erbij hebben heeft dan juist iets aparts!
Wie heb ik aan de lijn? Hallo, hallo? -)muziek
Gebruikers-avatar
Brinkx
 
Status: Offline
Berichten: 389
Geregistreerd: 26 Sep 2012, 23:26
Woonplaats: Enschede
Thanks: 19
Thanked: 17 keer in 17 posts
Voornaam: Thijs

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor Louis » 24 Mrt 2015, 19:30

Kan me goed vinden in je argumenten Daaf al snap ik wel een beetje wat Harry bedoeld. Maar de tijd dat karpers nog geen naam hadden en de in meeste wateren nog onbekende karperbestanden huisden is verleden tijd en komt niet meer terug. Verrassingen blijven desalniettemin altijd mogelijk. Wat wel een feit is dat veel vangsten tegenwoordig digitaal vastgelegd worden en ook nog eens via de sociale media gedeeld worden. Bovendien zijn er tegenwoordig ook veel meer karpervissers dan pakweg 25 jaar geleden. Met als gevolg dat er meer gevist en gevangen wordt. Kwamen bepaalde karpers er vroeger maar sporadisch uit zijn het tegenwoordig soms frequente bezoekers. Voor mij maakt het weinig uit of vissen gemonitord worden of niet. Ik ben geen verzamelaar van digitale platen van wat er waar gevangen wordt al ontkom je er niet aan dat bepaalde vissen in je geheugen gegrift worden.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Karperuitzettingen zonder individuele monitoring

Berichtdoor BartT » 24 Mrt 2015, 21:48

Persoonlijk vraag ik me af of de monitoring überhaupt merkbaar is voor de gemiddelde karpervisser op het kanaal.
Wie weet bijvoorbeeld hoeveel spiegelkarpers er nou daadwerkelijk uitgezet zijn? Wie herkent een spiegel meteen? Wie weet wat de zwaarste spiegel op dit moment weegt/ wat de topvis is?
Ik geloof niet dat het fotograferen(bij uitzet) invloed heeft op de beleving. Het is volgens mij alleen dat de personen die zich bezighouden met de monitoring snel een vis herkennen. Trouwens, de grote vissen die ik heb gevangen zijn ook naamloos(iig voor mij). Het is ook een beetje hoe je je eigen visserij beleeft denk ik.
Daarnaast heb ik nu ongeveer een veertigtal skp vissen mogen vangen en herken ze (meestal)alleen omdat ze qua bouw vaak verschillen met de andere spiegels. Maar ook vergis ik me soms. Met de schubjes is dat al helemaal gissen, vooral als we een jaar of twee verder zijn!
En wat is een vis van het "oude" bestand? Ik ben ervan overtuigd dat derden de afgelopen jaren ook illegaal nogal wat vis in het TK hebben gedumpt.
Het kunnen volgen van vis heeft voor mij alleen maar bevestigd hoeveel migratie er uiteindelijk plaatsvindt. Die kennis maakt het vissen op dit water voor mij alleen maar interessanter.
Tevens merk ik ook dat er elk jaar weer een aantal grote vissen uitkomen (in februarie mocht ik nog zo'n grote onbekende vasthouden)die er opvallend uitzien en toch voor mij en Daaf onbekend zijn. En dan heeft Daaf toch best wel een groot bestand aan TK vissen digitaal. Dat zet je aan het denken.
Grappig vind ik ook dat dit topic gestart is door iemand die klaagt over de tegenvallende vangsten en dit wijt aan de bezetting van het TK. Vergeet niet dat zonder de monitoring de KSN Oost waarschijnlijk nooit toestemming had gekregen om überhaupt vis uit te zetten.
Ik zie het SKP project als een welkome aanvulling en een noodzakelijke investering om van dit mooie kanaal in de toekomst te kunnen genieten. Of de vissen nou gefotografeerd worden bij uitzet of bij eerste vangst maakt voor mij geen verschil.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts


Terug naar Karper, Cyprinus Carpio wetenswaardigheden



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron