Maanfase, afstand Maan - Aarde. Karper

Temperatuur, wind, luchtdruk en onweer radar. Weersinvloeden.

Maanfase, afstand Maan - Aarde. Karper

Berichtdoor CarpTracker » 20 Jul 2012, 03:06

Voor diegenen die het in de gaten willen houden wat de relatie tussen Maan en karpervangsten zijn zal ik hier
maandelijks de maanfase kalender en bovendien nog een tabel op het forum zetten wat je de afstand van de
Maan naar de Aarde aangeeft.

Maanfase kalender, tijden van opkomst en ondergang en de maximale elevatie t.o.v. de horizon van de Maan.

Afbeelding
De actuele maanfase, afstand v/d maan in welk sterrenbeeld de maan zich bevind en of het af of toenemende maan is..

De maan en de invloeden daarvan op de vangsten.

Ja die Maan, die hield ik al in de gaten voordat ik serieus aan het karpervissen geslagen ben. Niet om de actuele
maanfase te bekijken maar de afstand er naartoe is bij de andere hobby die ik nog beoefen van wezenlijk belang.
De Maan heeft nl geen cirkelvormige baan om de Aarde dus de afstand ernaar toe varieert tijdens de +/- maandelijkse omloop behoorlijk. Tijdend het perigee, het dichtse punt, kan de maan tot minimaal 356.000km en tijdens het apogee,
het verst verwijderd, tot max 407.000Km van de aarde staan. Dat is toch een verschil van om en nabij de 50.000km.
De 'path Loss' voor een zendsignaal tijdens het perigee, dus als de maan het dichste bijstaat is 236 dB en tijdens het apogee, als de maan het verste weg staat, is 254 db. Toch een verschil van 18 dB en dan kan je goed merken als je
een signaaltje naar de maan stuurt die aan de andere kant (of waar dan ook op aarde waar de maan op dat moment
ook zichtbaar is) via reflectie (moonbounce) ontvangen moet worden. Vroeger rekenden we het zelf met de hand uit,
later met een programmaatje op de Commodore64 en nu staat het online... Maar goed, dit heeft niets met karpervissen te maken.

Wat wel met karpervissen te maken kan hebben is dat als de maan in het perigee staat de aantrekkingskracht op
de aarde veel groter is dan dat de maan in het apogee staat en dit staat los van de maanfase (volle Maan of niet)
en staat ook los van het eb en vloed gebeuren, dit heeft weer andere redenen.

Volle maan heeft wel invloed op de dierenwereld, denk daarbij aan de zeeschildpadden die vaak alleen met volle maan
aan land komen om hun eieren te leggen en meer van die verschijnselen.

Het niet of slecht kunnen vangen van een karper rond volle maan kan ik persoonlijk alleen maar om lachen. Dit kan
naar het land van de fabeltjes verwezen worden wat mij betreft. We hebben er op TK3 zelfs eentje zitten die zich
bij voorkeur laat vangen bij volle maan.
;)

Afbeelding
Gesluierde volle maan tijdens een karperavondje aan de havenkade Hengelo.

Maar wat kan het eigenlijk ook schelen. Karpervissen beleef je uit plezier, je gaat als je zin hebt, en als je niet
aan de waterkant zit vang je ook niets. Ook tijdens de ongunstigste omstandigheden, wat dat dan ook moge zijn,
kun je de mooiste vissen vangen of aantallen die je niet verwacht had. En nu maar wachten op een artikel over de
zon die ook allerlei invloeden kunnen uitoefenen op het leven op aarde. Denk daarbij aan tijdelijke verstoringen van
het aardmagnetisch veld veroorzaakt oor zonneuitbarstingen, de zgn zonnevlammen, die per zonnecyclus ook sterk
in aantal kunnen varieëren.
Er zou er zo maar eentje kunnen gaan opstaan die gaat beweren dat tijdens deze, soms dagenlange durende verstoringen van het aardmagnetisch veld de karper niet of slecht aast. Hebben we dat weer....
-)g
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Maanfase, afstand Maan - Aarde. Karper

Berichtdoor CarpTracker » 02 Feb 2013, 01:48

Maankalender geupdated naar Febrari 2013
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Maanfase, afstand Maan - Aarde. Karper

Berichtdoor Marco Boer » 05 Feb 2013, 19:51

Waar vind ik zo'n maankalender?
Ciao,

Marco

http://www.dekarperboer.nl

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen!
Gebruikers-avatar
Marco Boer
 
Status: Offline
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Okt 2012, 12:54
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Maanfase, afstand Maan - Aarde. Karper

Berichtdoor Menno » 18 Okt 2015, 18:43

Ik lees net deze thread en las ook die van de Solunaire Tabellen.

Zonder verder (opnieuw) een inhoudelijk gesprek of discussie op te willen starten over de zin, onzin en/of relevantie ervan wil ik degenen die op dit vlak geïnteresseerd zijn attenderen op een (android) app genaamd "visserhorloge". (fisherman watch) Deze zou op basis van de zon-, maan-, getijden en weersomstandigheden de verwachte pieken in activiteit bij de in de app geselecteerde vissoort weer (kunnen) geven.

Ik zag m ooit voorbij komen en heb 'm uit nieuwsgierigheid gedownload. Voor de fun ook regelmatig na een vangst eens gekeken wat de app voorspelde qua activiteit. Kwam (tot mijn eigen verbazing eigenlijk) toch aardig overeen.

Je kunt m vinden in de playstore onder de eerdergenoemde namen.
Veni Vidi Vissen
Gebruikers-avatar
Menno
 
Status: Offline
Berichten: 50
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd: 05 Okt 2015, 11:15
Thanks: 0
Thanked: 3 keer in 1 post

Re: Maanfase, afstand Maan - Aarde. Karper

Berichtdoor CarpTracker » 19 Okt 2015, 04:10

Bedankt voor de tip!
Heb meteen de solunaire tabellen even geüpdatet, was al een tijdje niet meer gedaan zag ik...
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry


Terug naar Het actuele weer met regenradar in een oogopslag.



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten