Karper vangen met mais

Alles over boilies, mixen en particles

Karper vangen met mais

Berichtdoor kvanhov4 » 10 Jun 2013, 21:02

beste,

Ik vis op een vijver waar elke week met kilo's karper word gewonnen enkel met mais, maar ik kan deze niet vangen.
Ben echt radeloos aan het worden heb al van alles geprobeerd, recepten, additieven, kleur, manieren van klaar maken.
ik zie echt door het bos de bomen niet meer.

heeft er iemand mischien tips voor mij want dit blijft echt niet meer leuk

groeten kevin
Gebruikers-avatar
kvanhov4
 
Status: Offline
Thanks:
Thanked: keer in post

Re: Karper vangen met mais

Berichtdoor Karperjager » 10 Jun 2013, 22:57

Blikmais misschien? Is tenminste zacht.
Verder kleine voerstekjes maken wil ook nog wel eens helpen zonder handenvol te strooien. Dus een handje mais heel verspreid voeren op plekken waar de karpers veel komen om te azen en... voila.
Maar ik zou gewoon ander voer en aas gebruiken.
Succes in elk geval.
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Karper vangen met mais

Berichtdoor MarkBeernink » 11 Jun 2013, 07:08

Ik ben het met Tony eens, als iedereen met mais vist zou ik heel wat anders proberen. Pellets, crushed boilies, kikkererten, aardappel, lunchworst... en zo kan ik nog wel ff doorgaan...

Mais is een aas dat erg opvalt en als er veel mee op een water word gevist zal er snel dressuur ontstaan. Je kan dan voeren tot je een ons weegt maar de vis zal het met argwaan benaderen. Dus doorbreek het en ga met wat anders vissen.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Karper vangen met mais

Berichtdoor Teunis1356 » 11 Jun 2013, 18:35

Ik heb wel karper gevangen op gekneusde trostomaatjes. Is net zo spannend als pennen. Ik doe dan freeline vissen.
Je voelt op een gegeven moment dat de lijn tussen je vingers wordt weggetrokken.
Man, echt waar. Je hart zit in je keel. En dan aanslaan... Kaboem.. de hele sloot ontploft... :)
De formule voor volmaakt geluk: zeer druk bezig zijn met onbelangrijke zaken.
Ik vis op karper, dus ik ben gelukkig.
Gebruikers-avatar
Teunis1356
 
Status: Offline
Berichten: 1308
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 02 Nov 2010, 22:30
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 67
Thanked: 21 keer in 19 posts
Voornaam: Teunis

Re: Karper vangen met mais

Berichtdoor Louis » 11 Jun 2013, 18:44

Ik snap de eerste zin niet helemaal -)w .
Maar mocht je bedoelen dat anderen vissen en vangen met mais en jij niet dan is er waarschijnlijk iets mis met je rig en/of locatie.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Karper vangen met mais

Berichtdoor Daaf » 11 Jun 2013, 23:34

MarkBeernink schreef:Ik ben het met Tony eens, als iedereen met mais vist zou ik heel wat anders proberen. Pellets, crushed boilies, kikkererten, aardappel, lunchworst... en zo kan ik nog wel ff doorgaan...

Mais is een aas dat erg opvalt en als er veel mee op een water word gevist zal er snel dressuur ontstaan. Je kan dan voeren tot je een ons weegt maar de vis zal het met argwaan benaderen. Dus doorbreek het en ga met wat anders vissen.


Ik denk dat die negatieve conditionering veel meer licht aan een zeer herkenbare strategie die veel mensen er met mais op nahouden dan aan de mais zelf. Als er toch één aas is dat eigenlijk altijd instant al een heel groot deel van het bestand aanspreekt is het wel mais. Denk eens aan hoe bijna iedereen mais inzet, vaak redelijk op een hoop gegooit met een zeer herkenbaar haakaas, ofwel een boilie ofwel 3-4 maiskorrels, soms popup, aan een hair. Het os hier niet de mais die niet meer vangt maar de gele plek op de bodem met het veel te herkenbare haakaas.
Zelf had ik een aantal jaar geleden in de zomer nog een paar succesvolle sessies met mais op een van de drukst beviste wateren in de buurt. De vissen kwamen daar elke ochtend en naar later bleek ook 's nachts door het wier scharrelen, ik viste 1 korrel mais op een hairtje met een longshank maatje 10, vrijwel onder de top met natuurlijk een slappe lijn. Qua voer ging er een korreltje of 15 verspreid in het wier. Ik wou absoluut geen gele vlek op de bodem en ook geen grote concentratie voer om de witvis er niet overmatig op te trekken. Een grote voerplek zou de karpers zeker afschrikken, maar die incidentele korrel tussen hun slakjes en ander natuurlijk voedsel laten ze absoluut niet liggen.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts


Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

cron