puur natuur, geen flavours, experiment

Alles over boilies, mixen en particles

puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 21 Apr 2015, 08:26

Bollen zelf maken en rigs zelf knopen is voor mij een belangrijk onderdeel van karpervissen. Ook experimenteren hiermee. Dit jaar ga ik eens geen flavours gebruiken maar creeer dit zelf evenals de dips. Tot nu toe heb ik 1 dagsessie en 1 avondsessie gedaan waarbij ik tijdens die avondsessie 1 schubje van 16 pond heb gepakt en vele brasems (ga mn hair dus wat verlengen).
Momenteel vis ik met mn eigen gemaakte zoete banaan bollen en knoflookbollen.
Banaan: droge mix met 2 kg polenta, 1 kg maismeel, 1kg tarwebloem, 0,5 kg griesmeel, 4 pakjes dr oetker banaan pudding.
2 dl water opzetten, 2 kg suiker toevoegen zodra het kookt. 2 trossen banaan toevoegen en even laten sudderen. Dan pureren en een uurtje op half vuur inkoken, wel af en toe roeren anders koekt t aan. Af laten koelen. Door een zeef halen, de opgevangen pulp roer ik door 30 geklutste eieren, de opgevangen bananensiroop is de dip.
Eiermengsel en droge mix mengen tot deeg, bollen draaien en koken.
Knoflook zelfde droge mix behalve de dr oetker, 100 gr knoflookpoeder. Eieren 30 stuks klutsen en 10 dl knoflookolie toevoegen (1 dl zonnebloemolie met 5 uitgeperste tenen knoflook, uurtje eerder gemaakt zodat knof lekker intrekt). Zelfde, deeg maken bollen draaien en koken. Dip maak ik dag voor t vissen, zelfde knoflookolie.

Ik hou jullie op de hoogte van mn experiment, lijkt me leuk voor de eigen bollen draaiers.
Meer smaken volgen uiteraard.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor BartT » 21 Apr 2015, 12:07

Voor het instant vissen kan het goed werken, voor de langere termijn zou ik toch wel wat meer eiwit in de boilie willen zien. Synthetische flavours zijn naar mijn mening overgewaardeerd. Merk wel dat een flavour mij vangt, wat betreft de karper denk ik dat er vele goedkopere alternatieven zijn.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor Louis » 21 Apr 2015, 17:19

Gaan met die banaan!
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 21 Apr 2015, 18:15

Wat meer eieren dus, ok thx voor de tip
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor BartT » 21 Apr 2015, 19:46

Eeuhm ik bedoel eigenlijk een meelsoort dat wat meer eiwit bevat. Soja, vismeel, vleesmeel, etc.
Maar hier ga je instant ook wel je vis mee vangen. Hoe harden de boilies eigenlijk uit?
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 22 Apr 2015, 08:57

Ah ok een meelsoort, ga ik doen. Op het TK wil ik een aantal stekken bevissen binnen zon 5 km dus daarvoor ga ik je tip zeker toepassen.
Boilies zijn goed hard, dus die ga ik gebruiken voor instant. Vrijdag ga ik een dag en avond instant op de ijssel, loopafstand van mn huis. Sowieso wat zon vangen en wie weet een mooie vechter in de kribbe.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor CarpTracker » 23 Apr 2015, 00:00

Dat is pas kokkerellen. Die bananenbol zou je zo als borrelhapje op tafel zetten:)
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 24 Apr 2015, 10:01

Zijn idd niet lang houdbaar. Daarom vries ik zon 6 kilo in voor voersessies en maak ik verse voor het vissen. Met die voer/diepvries boilies doe ik vrij lang omdat ik meer particles voer dan boilies. Ik ga vandaag nieuwe diepvriesbollen maken. Banaan met vismeel en knof met vismeel, dus meer eiwitten. Ben gister gaan vissen in die kribbe aan de ijssel, supermooie kribbe, veel vis, 11 brasems gevangen en een klute mosselen :)
Ik ga dus wat 30 mm bollen maken voor hier, met zoveel mosselen, weinig stroming en veel overhangende struiken/bomen ga ik vast en zeker karper vangen hier.
Vandaag helaas niet vissen. Heb mn kale bolletje gister flink verbrand :cool:
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor CarpTracker » 24 Apr 2015, 15:03

De specifiek zoet gemaakte bananenboilie zou ik niet 'verstieren' door er dan maar een gecombineerde
zoet/vismeelbol van te maken om het eiwitpercentage op te krikken. Ik liet 'm mooi fruitig zoet. Als je
het eiwitpercentage wat hoger zou willen hebben, wat bij instant vissen op een rivier helemaal niet
nodig is, dan zou ik er b.v. wat lactalbumine (duur) bij door klooien. De knoflookboilie eventueel met
vismeel verrijken dan kom je er op den duur meteen achter wat het beter doet. Vismeel of zoet...

Als je erg veel last van brasems en ander onderwater gespuis op de stek houd dan zou je de hair wat
langer kunnen maken en/of de particles tijdens het vissen weglaten. Succes met het karpervissen op de
IJssel. Toch wel een mooie uitdaging lijkt me..
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor alwin42 » 24 Apr 2015, 22:09

Ok thx voor de tip. En dat poeder waar je die shakes van maakt bij de sportschool, zit daar ook niet veel eiwit in? Die verkopen ze ook in bananen smaak dacht ik.
Random avatar
alwin42
 
Status: Offline
Berichten: 47
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 13:50
Thanks: 0
Thanked: 2 keer in 2 posts

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor CarpTracker » 25 Apr 2015, 03:34

Je kunt ook het maismeel of polenta in je mix vervangen voor sojabloem. Gaat het eiwitperpercentage al
behoorlijk omhoog. Maisbloem en polenta hebben slechts een eiwitgehalte van rond de 10% en sojabloem
een dikke 35- 40% .
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: puur natuur, geen flavours, experiment

Berichtdoor Daaf » 25 Apr 2015, 08:27

Wanneer heb je voor het laatst zelf een boilie gedraaid Harry?
Maismeel, polenta, soja zijn basismelen die een enorme invloed hebben op de draaibaarheid van de bol en in iets minder mate op de uitharding en uitwaseming. Sojabloem is een totaal ander goedje dan maismeel, het een zomaar door het ander vervangen kan een ondraaibare boilie opleveren.

Vismeel toevoegen in deze bol heeft in mijn ogen niks met verstieren te maken, maar alles met het beter maken van de bol. Wat is nou het doel? Wil je een zo goed mogelijk vangende bol of wil je een zo banaan mogelijke bol zonder synthetische toevoegingen? En waarom banaan? Wat maakt een banaan attractief voor een karper?

Een bol maken zonder flavour is een prima insteek, ik heb jaren lang geen druppel flavour in mijn boilies gehad. Soms kan flavour een klein beetje meerwaarde hebben, soms kan het ook tegen je werken. Een wondermiddel is het echter nooit en noodzakelijk voor een goede boilie al evenmin.

Zelf heb ik een jaar of 5 geleden een keer een experiment gedaan met verse vis door de boilies ipv vismeel. Ik zie zo nog voor me hoe we 40kg makreel bij mtc door de gehaktmolen draaiden , dat mengden met een verder vrij basic mixje en daar tot onze grote schok ruim 130kg boilies uit zagen komen, toch zeker een 30kg meer dan we eigenlijk konden invriezen. :oops: Die bol deed het prima, hij was wel wat aan de zachte kant en vrij beperkt houdbaar, maar uiteindelijk was ie helemaal niet duur (ik meen gedraaid en inclusief alles zo € 4-4,5/kg) en ving ie prima, misschien wel meer dan dat. Maar maakt het nou echt verschil met de makkelijke weg in de vorm van een basic € 4,50/kg vismeelbal? Ik heb het alvast niet kunnen merken. Op papier is de vismeelbal qua voedingswaarde zelfs beter en je kan iets meer qua extra attractors. Qua vangsten merkte ik op het TK weinig verschil. Op een afgesloten water waar druk gevist werd heb ik ze niet tegen elkaar gevist, maar deed de pure visbal het in elk geval prima, weer eens wat anders en moeilijk te imiteren voor de concurentie (ik voerde natuurlijk voor, dat was het hele punt).

Dit brengt mij bij misschien wel het belangrijkste punt: het water wat je er mee wil gaan bevissen. Niet elke bol werkt overal even goed en niet overal hoef je heel moeilijk te doen om een goed vangende bol te maken. Wat ik hier lees vis je op de IJssel, open water dus. Hoewel ik op de IJssel zelf geen ervaring heb ik dat wel op andere open wateren en Franse rivieren. Mijn ervaring is daar in heel duidelijk, je vangt vis wanneer de vis op je stek wil azen en jij goed vist. Wat voor bol er aan hangt maakt veel minder uit dan op zwaarbevist stilstaand water. Natuurlijk kan bol A best een visje meer of minder vangen dan bol B, maar dit is al vissend vrijwel onmogelijk vast te stellen. Wil je echt een beeld van de potentie van een bol krijgen ben je veel beter af op een goed bezet en zwaar bevist afgesloten water. Op zo'n water kan de goede of de foute bol een enorm verschil maken en doordat je op flink bezet water ook meer aanbeten krijgt krijg je ook veel sneller een beeld van de potentie van die bol.

Al met al vind ik dit echt een leuk experiment, maar ik zou wat meer finetunen. Denk goed na over wat je hoopt te leren/bereiken en hoe je dat gaat doen, dan kan je naar mijn mening meer uit dit experiment halen dan je nu doet.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Volgende

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten